Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bioanalyytikko opiskelu

Kati1
23.08.2022 |

Millaista on opiskella bioanalyytikoksi nykyään? Tai ylipäätään ammattikorkeakouluissa. Onko paljon esitelmiä tai jotain ryhmätöitä? Pitääkö myös olla jatkuvasti paikalla koulussa vai pystyykö opiskelemaan myös etänä tai itsenäisesti?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bioanalyytikkohan voi työllistyä vaikkapa eläinlääkäriasemalle ihmisten näytteiden ottamisen sijaan. urapolku on ihan omissa käsissä, jos haluaa jäädä sairaalaan kaapimaan verisiä ulosteita niin oma valinta

ja niihin eritteisiin tottuu

Tämä taisi olla minulle tarkoitettu? Olin se joka kirjoitti verisestä ulosteesta. Niin minun ongelma ei ole ulosteen kaapiminen vaan näytteenotto ihmisistä. Kaapisin paskaa vaikka päivät pitkät kunhan ei tarvis ihmisiä käsitellä. Eritteet, ruumiit, leikellyt elimet yms. Ei minua hätkäytä mitenkään.

Eläinlääkäriasemalle en ole työllistynyt vaikka olen hakenut, no miksi? Siksi kun sinne haetaan ihan oman alansa työntekijöitä eli eläintenhoitajia vai mitä nyt olikaan. Kumma homma että urapolku ei ole auennut vaikka oma valinta on ollut lähteä sairaalasta ja terveyskeskuksesta... vaikka kovasti lupailit.

niin siis, olen itse työskennellut eläinsairaalassa näytteitä käsittelemässä vuosikaudet. ihan bioanalyytikkoa hakivat töihin. että turhaan viisastelet.

oletko itse edes alalla ollenkaan, vai joku sairaanhoitaja tms veikkailemassa mitä bioanalyytikko voi tehdä?

Vierailija
22/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bioanalyytikkohan voi työllistyä vaikkapa eläinlääkäriasemalle ihmisten näytteiden ottamisen sijaan. urapolku on ihan omissa käsissä, jos haluaa jäädä sairaalaan kaapimaan verisiä ulosteita niin oma valinta

Tämä taisi olla minulle tarkoitettu? Olin se joka kirjoitti verisestä ulosteesta. Niin minun ongelma ei ole ulosteen kaapiminen vaan näytteenotto ihmisistä. Kaapisin paskaa vaikka päivät pitkät kunhan ei tarvis ihmisiä käsitellä. Eritteet, ruumiit, leikellyt elimet yms. Ei minua hätkäytä mitenkään.

Eläinlääkäriasemalle en ole työllistynyt vaikka olen hakenut, no miksi? Siksi kun sinne haetaan ihan oman alansa työntekijöitä eli eläintenhoitajia vai mitä nyt olikaan. Kumma homma että urapolku ei ole auennut vaikka oma valinta on ollut lähteä sairaalasta ja terveyskeskuksesta... vaikka kovasti lupailit.

niin siis, olen itse työskennellut eläinsairaalassa näytteitä käsittelemässä vuosikaudet. ihan bioanalyytikkoa hakivat töihin. että turhaan viisastelet.

oletko itse edes alalla ollenkaan, vai joku sairaanhoitaja tms veikkailemassa mitä bioanalyytikko voi tehdä?

Ei kukaan varmaan sitä epäile ettetkö olisi töissä joita kuvaat. Mutta tuollaiset työpaikat on tosi harvinaisia, lähinnä juuri yliopistollisesta eläinsairaalasta tai ehkä kaikkein isommilta eläinlääkäriasemilta voi löytyä työtä näytteenkäsittelijälle. Suurin osa on pieniä/pienehköjä klinikoita joilla eläinlääkäri ja eläintenhoitajat hoitaa nämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläintenhoitaja ottaa ne näytteet pienemmällä palkalla, ja pystyy tekemään muutkin aseman työt.

Lähinnä nyt ei ihan tosiaankaan kannata lähteä opiskelemaan bioanalyytikoksi, jos tavoitteena on päästä tekemään jotain muuta kuin ottamaan näytteitä tai olemaan eritteiden kanssa tekemisissä.

Silloin kannattaa miettiä mikä siinä bioanalyytikon hommassa kiinnostaa. Jos analysointi, joku kemian tai biokemian sovellus on parempi ala. Jos hoitoala ilman hoitotyötä, vaikkapa röntgenhoitaja olisi parempi vaihtoehto.

ottaa ottaa, mutta kun nyt ei puhuttu näytteen ottamisesta vaan käsittelystä. olen esim itse työskennellyt eläinsairaalassa näytteenkäsittelijänä, nykyään enempi hallinnollisissa tehtävissä

bioanalyytikko ei työskentele vain sairaaloissa yms. itse voi urapolkunsa suunnitella, on noita lääkefirmojakin ja ties mitä. jos tässä vastaajat tekee vain ihmisten näytteenottoa niin uskokaa nyt, että muutakin on

Ethän vain sekoita kemian tekniikan laboranttia ja bioanalyytikkoa? Harvemmin bioanalyytikoita haetaan lääkefirmoihin tai muihinkaan teollisuuden alan laboratorioihin vaan laborantteja, jotka ovat kemiallisten analyysien ammattilaisia. Poikkeuksiakin varmaan toki on.

Vierailija
24/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologia olisi kiva suuntautumisvaihtoehto muuten, mutta siellä taidetaan edelleen altistua liikaa karsinogeenisille liuottimille ja väriaineille? Pääsisi eroon näytteenotosta, kun työ alkaisi näytteiden käyntiin panosta, valusta, leikkaamisesta, kiinnittämisestä, värjäämisestä aina mikroskopointiin tai patologille toimittamiseen ja tulosten kirjaamiseen. Monta kivaa työvaihetta, ellei päädy pelkästään mikroskopoimaan, joka sekin olisi kivaa, mutta liiallisena yksipuolista.

Vierailija
25/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan varmaan sitä epäile ettetkö olisi töissä joita kuvaat. Mutta tuollaiset työpaikat on tosi harvinaisia, lähinnä juuri yliopistollisesta eläinsairaalasta tai ehkä kaikkein isommilta eläinlääkäriasemilta voi löytyä työtä näytteenkäsittelijälle. Suurin osa on pieniä/pienehköjä klinikoita joilla eläinlääkäri ja eläintenhoitajat hoitaa nämä.

se on silti yksi vaihtoehto, joten turhaan täällä irvaillaan että eläintenhoitajahan aina ne hommat tekee. lisäksi on tosiaan lääkefirmoja, tutkimusryhmiä, jne. jos itse valitsee jäädä pelkkään ihmisten näytteenottoon niin se ei silti ole koko ala. kun joku tekee aloituksen, hänelle on hyvä kertoa, ettei sairaalat/terveysasemat ole ainoita työllistäjiä. näytteiden analysointia tehdään vaikka missä muuallakin ja yksi alan ammattilainen on nimenomaan bioanalyytikko

lisäksi, kuten joku jo edellä huomautti, enemmän sitä keräystyötä tekee nykyään hoiva-alan henkilöstö ja analyytikko sitten vain analysoi (tai aika pitkälle automatisoituahan nää hommat monesti on)

samoin erikoinen tuo väite, että opinnot olis tiukkaa lähiopetusta. miltä vuodelta nää teidän tiedot ja tutkinnot oikein on?

Vierailija
26/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi myös laboratoriotyöskentely, mutta entäs jos pelkään piikkejä enkä kestä eritteitä? Onko näytteenotossa ja muussa hoitotyössä pakko olla mukana?

Mitä sitten ajattelit tehdä laboratoriossa? Jos kiinnostaa lähinnä analysaattorit, kannattaa opinnot valita sen mukaan, eikä tähdätä bioanalyytikoksi. Hoitotyötä me emme labrassa tee. Otamme näytteet, analysoimme ne, ja jätämme potilaista huolehtimisen sen alan ihmisille.

Vierailija
27/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläintenhoitaja ottaa ne näytteet pienemmällä palkalla, ja pystyy tekemään muutkin aseman työt.

Lähinnä nyt ei ihan tosiaankaan kannata lähteä opiskelemaan bioanalyytikoksi, jos tavoitteena on päästä tekemään jotain muuta kuin ottamaan näytteitä tai olemaan eritteiden kanssa tekemisissä.

Silloin kannattaa miettiä mikä siinä bioanalyytikon hommassa kiinnostaa. Jos analysointi, joku kemian tai biokemian sovellus on parempi ala. Jos hoitoala ilman hoitotyötä, vaikkapa röntgenhoitaja olisi parempi vaihtoehto.

ottaa ottaa, mutta kun nyt ei puhuttu näytteen ottamisesta vaan käsittelystä. olen esim itse työskennellyt eläinsairaalassa näytteenkäsittelijänä, nykyään enempi hallinnollisissa tehtävissä

bioanalyytikko ei työskentele vain sairaaloissa yms. itse voi urapolkunsa suunnitella, on noita lääkefirmojakin ja ties mitä. jos tässä vastaajat tekee vain ihmisten näytteenottoa niin uskokaa nyt, että muutakin on

Ethän vain sekoita kemian tekniikan laboranttia ja bioanalyytikkoa? Harvemmin bioanalyytikoita haetaan lääkefirmoihin tai muihinkaan teollisuuden alan laboratorioihin vaan laborantteja, jotka ovat kemiallisten analyysien ammattilaisia. Poikkeuksiakin varmaan toki on.

Tai farmaseutteja. Opintoihin kuuluu paljon labratöitä. Käytännön työssä niitä taitoja ei yleensä pääse käyttämään, vaan työ koostuu apteekin tiskillä olemisesta.

Vierailija
28/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu, en sekoita :D

Vierailija
29/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikko on nimenomaan näytteenoton asiantuntija. Jos oisin tiennyt, en olisi koskaan opiskellut bioanalyytikoksi. Näytteenottoon kuuluu verikokeet, osastokierrot, sydänfilmit, papa-näytteet, spirometriat, fysiologiset tutkimukset, allergiatestit jne... lähes kaikissa laboratoriotöissä myös pakollinen näytteenotto kuuluu työnkuvaan. Ne paikat joissa ei olla potilastyössä ollenkaan ovat harvassa ja niistä pidetään kynsin ja hampain kiinni.

Joku väitti, että eritteet tulee purkissa labraan, no ei tule vaan esim.veristä ulostetta voi joutua itse kaapimaan ja purkittamaan.

Pistäminen aloitetaan melkein heti ja sitä joutuu tekemään halusi tai ei. Minun luokalta joku lopetti kun ei tähän pystynyt, opettajalta ei herunu armoa eikä sympatiaa.

Näytteenoton ja ennen kaikkea laboratorioanalytiikan asiantuntija. Näytteenotosta toki aloitetaan, ja sen pitäisi olla hallussa. Bioanalyytikkoja ei valitettavasti tahdo nykyään riittää näytteenottoon, vaan siinä työssä on paljon lähihoitajia ja sairaanhoitajia.

Vierailija
30/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliinisessä kemiassa ja kliinisessä hematologiassa  työskennellään suurin osa ajasta analysaattorilla.

Labra toimii sairaalassa 24/7, vaikka yöaikaan suppeammalla valikoimalla. Hätäveret tristataan aina! Henkeä pelastavat muut labrat aina!  Tehdään minuutissa aina, kun on kiireellinen!  Palkassa voisi näkyä.

Saisivat lääkärien ammattiliitossa kiittää, eikä tyrmätä enää vaativampia tehtäviä tekevien bioanalyytikkojen, sairaanhoitajien yms palkkavaatimuksia. Lääkärit ryhtyvät perinteisesti ajamaan taas korkeampia palkkoja itselleen, kun matalampi porras vain kehtaa vaatia.

Joissain maissa Biomedical Laboratory Scientistien työtä pidetään yhtä vaativana kuin lääkärien, mutta Suomessa ei työtä tahdota nostaa sille joissain tapauksissa  kuuluvaan arvoon! Työ rinnastetaan ulkomailla jopa diplominsinöörien työhön myös ammattiliittotasolla.

Miettikää, että miten taitavia he ovat, kun tekevät kaikkea! Ei vain tutkita näytteitä, vaan pidetään myös laitteet toiminnassa! Samalla hoituu kemia, hematologia, mikrobiologia, eritteet, kaiken kattava laadunvarmistus, lääkäreiden konsultointi, vaativat näytteenotot jne. Labrat harjoittelavat säännöllisesti myös toimintaa poikkeusoloissa ja toimivat lääkäreiden oikeina käsinä silloin, jos jokin ei toimi muuten.

Vierailija
31/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaus rinnastetaan perushoitotyön palkkoihin, vaikka sekä bioanalyytikkojen että esim. sairaanhoitajien työnkuvat voivat sisältää myös insinööritaitoja! Hoitoalan ammattiliitoista pois, jos ei ala palkat näkyvästi kohoamaan?

Vierailija
32/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaiken kattava laadunvarmistus"

Kemistit tekevät kuitenkin suuremmat päätökset.

Vierailija
33/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kaiken kattava laadunvarmistus"

Kemistit tekevät kuitenkin suuremmat päätökset.

Kemisteillä on oma sektorinsa. Kemia. Ajavat uusia laitteita käyttöön. Seuraavat dataa ja suunnittelevat  kontrolleja ja muutoksia. Toteuttavat yhdessä bioanalyytikoiden kanssa. Bioanalyytikolla on kemian lisäksi muutakin.

Vierailija
34/42 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs on palkka bioanalyytikoilla nykyään?

Vierailija
35/42 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikot voivat hakea myös laboranttien virkoihin, eli käytännössä mihin tahansa labraan töihin

Vierailija
36/42 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs on palkka bioanalyytikoilla nykyään?

Ei erityisen suuri opiskelujen vaativuuteen ja pituuten suhteutettuna.

Vierailija
37/42 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikot voivat hakea myös laboranttien virkoihin, eli käytännössä mihin tahansa labraan töihin

Joo mutta turha sit vaan toivoa saavansa bioanalyytikon palkkaa laborantin duunissa

Vierailija
38/42 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos labratyö kiinnostaa mutta näytteenotto ei niin kannattaa harkita laboratorioanalytiikan koulutusta, myöskin AMK. Töitä ei tosin oo tarjolla yhtä paljon ku bioanalyytikoille.

Vierailija
39/42 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikon palkka on samaa tasoa kuin sairaanhoitajan. Tehyläisiä suurin osa.

Vierailija
40/42 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi myös laboratoriotyöskentely, mutta entäs jos pelkään piikkejä enkä kestä eritteitä? Onko näytteenotossa ja muussa hoitotyössä pakko olla mukana?

Sanoisin, että unohda. Ei ole sua varten tuo ala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi