Kuinka usein esim. keittiö tai kylppari pitää remontoida
tiedän että menee vanhaksi tyyliltään kymmenessä vuodessa mutta mikä on todellinen käyttöikä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu keneltä kysytään. Miehen mielestä 15-20 vuotta. Naisen mielestä 5-7 vuotta. Remonttifirman mielestä joka toinen tai kolmas vuosi.
Maksaako naiset itse ne remontit? Varmaan hekin ajattelisivat, että 15-20 vuotta, jos itse pitäisi maksaa.
Mitähän vittua nyt taas. Eiköhän useimmissa perheissä se maksa, joka haluaa muutosta tai monissa on ihan yhteiset rahat.
Vanhempien muovimattokylppäri oli 45 vuotta vanha. Mutta sietä olikin tihkunut liitoksista (mutteri) vettä ja syntynyt kosteusvaurio.
Keittiöhän kestää koneita lukuunottamatta vaikka 40 vuotta, jos ei ole halvinta lastulevyä. Ikean keittiö kestää max 15 vuotta.
Kylpyhuoneissakin on eroa, mutta sanoisin, että saumat pitää uusia 10 vuoden välein. Laatat yms. kestänee pidempään. Hanat, putket yms. ainakin 20 vuotta.
Muoti sitten on eri asia. Jos valitsee ajatonta valkoista, ei ongelmaa. Vihreä, muts tai oranssi voi näyttää vanhalta jo 5 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien muovimattokylppäri oli 45 vuotta vanha. Mutta sietä olikin tihkunut liitoksista (mutteri) vettä ja syntynyt kosteusvaurio.
Noi muovimattokylppärit on niin pelottavia. Joissain taloissa on jotenkin ihan pehmeä osassa kohtia ja talon isäntä on vaan, että pehmustetta on siellä alla. No miksi täällä kaukana vesiputkista on sitten ihan tavallisen lattian tuntuinen?
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa 7 vuotta alkaa olla pintamateriaalien kannalta maksimi-ikä, maalla 20 vuotta ei ole mikään kummastelunaihe. Jostain syystä kaupungissa kaikki kuluu nopeammin ja nuhjuiset tilat on pakko uudistaa, vaikka putket ja sähkö ei vielä ole tiensä päässä. Tai sitten maalla hyväksytään se, että tehdään kerralla hyvä ja toimiva eikä hävetä sitä, että ovimalli ei ole uusinta uutta tai että tilassa on yläkaapitkin.
Kaupunkikämpät onkin useimmiten rumia ja halvimmasta tehtyjä etten ihmettele kun eivät mitään käyttöä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu keneltä kysytään. Miehen mielestä 15-20 vuotta. Naisen mielestä 5-7 vuotta. Remonttifirman mielestä joka toinen tai kolmas vuosi.
Maksaako naiset itse ne remontit? Varmaan hekin ajattelisivat, että 15-20 vuotta, jos itse pitäisi maksaa.
Mitähän vittua nyt taas. Eiköhän useimmissa perheissä se maksa, joka haluaa muutosta tai monissa on ihan yhteiset rahat.
Sistustusta ja uusiksi remontointia haluaa useammin naiset kuin miehet. Miksi verhot pitäisi vaihtaa kun entiset ovat vielä ehjät?
M
Riippuu kuinka laadukkaita materiaaleja on käytetty ja miten niistä on pidetty huolta. Itselläni 10 vuotta vanha keittiö ja pinnat on liki uuden veroiset, kun pidän niistä huolta. Tuttavalla taas 10 vuotta vanha keittiö oli pilalla jo vuoden päästä asennuksesta, kun ei osaa edes siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sistustusta ja uusiksi remontointia haluaa useammin naiset kuin miehet. Miksi verhot pitäisi vaihtaa kun entiset ovat vielä ehjät?
M
No ihan itse olen verhoni maksanut, jos olen halunnut vaihtaa. Eikö teidän miesten jatkuva argumentti ole, että niin ollaan visuaalista? Sitten ei kuitenkaan kotia haluta laittaa...
Asuin vuokralla ja 22 vuoden aikana tehtiin julkisivuremontti mutta ei muuta. Alkoi näyttää siltä että remontti olisi ihan hyvä tehdä ennen uuden vuokralaisen muuttoa
Remontoitiin sillon kun muutettiin, siitä on nyt 16,5 vuotta ja hyvässä kunnossa ovat edelleen.
Nykymääräysten mukaisen märkätilan tekninen käyttöikä on noin 30 vuotta. Vuoden 1999 jälkeen kylpyhuoneisiin on tullut asentaa RakMK/C2-määräysten mukainen vedeneristys. Ennen vedeneristeenä on käytetty lähinnä kosteussivelyä, jonka käyttöikä oli vain 10-15 vuotta.
Kenties kodinkoneetkin ovat tulleet tiensä päähän, koska niiden kestoikä nykyisin yleisesti on vain 10-15 vuotta. Nyt on aika miettiä, riittääkö keittiön kohennukseen pelkkä ovien pinnoitus, työtasojen vaihto tai vain vetimien vaihto.
Meidän keittiöllä on ikää yli 21 vuotta. 70-luvun putket uusittiin jokunen vuosi sitten. Kodinkoneet on uusittu vähitellen vuosien mittaan. Nyt on hieman suunnitelmissa vaihtaa kaappien ovet ja laatikoiden etulevyt. Samoin tiskipöydän alle voisi hankkia ihan mittatilauksena uudet sisukset. Saisi nykyisiä virityksiä helpommat roskienlajittelusysteemit sinne.
Samoin kylppäri meni uusiksi silloin jokunen vuosi sitten putkirempan yhteydessä. Sekoittimia hanoineen on vaihdettu useammin. Kun teen vikailmoituksen huoltoyhtiölle, niin useinmiten on mennyt hana vaihtoon samalla, ehkä kerran on vaihdettu vain tiiviste. Yhdellä kertaa olisivat tiivisteen vaihtaneet, mutta eivät saaneet murjomatta irti osia, joten silloinkin vaihtui koko hana.