Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin jäät/jäit raskausvapaalle (asiatuntijatyö/johtamistehtävät)

popokoko
23.08.2022 |

Kertokaa muut itsenäisessä asiantuntijatyössä/johtavassa tehtävässä toimivat, kuinka paljon ennen LA ajattelitte aloittaa raskausvapaanne?

Kertokaa myös, millän raskasviikolla kerroit/ajattelit kertoa esihenkilöllesi tai kuinka paljon ennen LA?

Itse odotan esikoista rv15. En ole vielä kertonut, vaan haluan järjestellä tiettyjä asioita ennen kertomista. Haluaisin raskausvapaalle varmaan 2vk ennen laskettua aikaa, jotta ei tule liian pitkää odotusta. Jos menee lasketusta ajasta esim. 2vk eteenpäin, tuntuisi turhalta kuluttaa vapaata. Tietenkin vain jos olo/kunto sallii. Toisaalta tiedän tontilleni lävähtävän kuukaudusien päästä asioita, joiden alle en haluaisi joutua viimeisimmilläni. Siksi haluaisin taas jäädä 3vk aiemmin. Tähän jotain lomien pitoa viikoksi tms?
Syy miksi keskustelusta rajasin suorittavaa työtä ja mahd. myös vuorotyötä (vaikkei kaikki olekaan suorittavaa), on että haluan näkemyksiä henkilöiltä työelämässä, joissa hieman vastuu oman työn johtamisesta painaa ja joissa tulee suunnitella, mahd. esim. vähintään vuoden päähän asioita ja kukaan ei olen tulossa parin viikon perehdytyksellä korvaamaan toisintaen jotain toistuvaa suoritusta. Kertokaa näkemyksiä ja kokemuksiakin, miten olette suunnitelleet/ajoittaneet uutiset ja vapaat.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on raskausvapaa?

Vierailija
2/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun työnantaja ei ilahdu siitä, kun jäät sairauslomalle 3 kk ennen synnytystä. Kun sitä ei voi tietää, missä kunnossa olet ja se lapsi voi syntyä vaikka kuukautta ennen mitään vapaita, kesken työpäivän. Tuo "tietenkin vain jos olo/kunto sallii" ei ole ihan toivottu kriteeri, koska työnantajalle asia pitää kertoa ajoissa, ei sinä päivänä, kun päättää vapaansa alkavan!

Fiksu työnantaja ei anna raskaanaolevalle mitään uusia töitä sen jälkeen, kun ilmoitus on tullut. Turhan moni asiantuntija kun kokee olevansa korvaamaton, mutta ne työt jää muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on raskausvapaa?

Google on näppärissä aisoissa, jos et muuten tiedä etkä asiayhteydestä päätellå. Työ-ja elinkeinoministeriön sekä Kelan sivuilta esimerkiksi voit lukea lisää. Mutta lyhyesti:

Raskaana olevalla vanhemmalla on oikeus raskausvapaaseen. Sen kesto on 40 arkipäivää, ja se on pidettävä yhdenjaksoisesti. Raskausvapaa alkaa yleensä 30 arkipäivää ennen lapsen laskettua syntymäaikaa. Työnantajan kanssa voi sopia raskausvapaan aloittamisesta myös myöhemmin, viimeistään kuitenkin 14 arkipäivää ennen laskettua aikaa.

Vierailija
4/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun työnantaja ei ilahdu siitä, kun jäät sairauslomalle 3 kk ennen synnytystä. Kun sitä ei voi tietää, missä kunnossa olet ja se lapsi voi syntyä vaikka kuukautta ennen mitään vapaita, kesken työpäivän. Tuo "tietenkin vain jos olo/kunto sallii" ei ole ihan toivottu kriteeri, koska työnantajalle asia pitää kertoa ajoissa, ei sinä päivänä, kun päättää vapaansa alkavan!

Fiksu työnantaja ei anna raskaanaolevalle mitään uusia töitä sen jälkeen, kun ilmoitus on tullut. Turhan moni asiantuntija kun kokee olevansa korvaamaton, mutta ne työt jää muille.

Missäköhän kerroin tai edes suunnittelin jääväni 3kk etukäteen raskausvapaalle????

Vielä kum juuri kerroin, etten haluaisi edes tuhlata vapaata ennen syntymää.

Vierailija
5/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli väänentään nyt vielä rautalangasta.

Itse olen tässä pohtinut raskausvapaalle jäämistä joko 2 VIIKKOA tai 3 VIIKKOA (yksi VIIKKO lomia sisällyttäen) ennen laskettua aikaa.

Vierailija
6/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 2-3 viikkoa on hyvä. Olisin sen valinnut itsekin, jos olisi mahdollista. Aika kävi pitkäksi, kun äitiysloma oli pakko aloittaa 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa.

Raskaudet ovat tosin yksilöllisiä.

Vierailija
7/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apjatkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäköhän kerroin tai edes suunnittelin jääväni 3kk etukäteen raskausvapaalle????

Jäin itse ihan normaaliin aikaan, en lyhentänyt tai pidentänyt sitä. Olen itse syntynyt aikoinan 4 viikkoa ennen LA:ta.

Vierailija
8/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sen perus mitä entinen äitiysloma alkoi, oliko se 4 viikkoa/kuukausi. Lapsi syntyi sit 3 vk etuajassa eli noin viikon olinkin sit mahani kanssa kotona.

Vierailija
9/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/raskausraha-ja-erityisraskausraha

Ai se on nykyään mahdollista (uudistuksen jälkeen siis) jäädä pois töistä myöhemmin kuin 30 pv ennen laskettua aikaa. Itse jäin aikanani juuri tuolloin ja olisin voinut jatkaa töitä pidempäänkin. Tosin rv 37 alkoi tapahtua, kun sairastin noroviruksen, mikä meinasi käynnistää synnytyksen, ja erinäisistä syistä lapsi olikin maailmassa jo rv 38+2.

Vierailija
10/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan sen normaalin 30 päivää, sehän oli just ihanaa kun sai rauhassa tehä omia juttuja ennen kuin oli vauva hoidettavana 24/7. Ekassa raskaudessa mulla oli itseasiassa kesälomatkin just ennen raskausvapaata eli olin 2kk vapaalla ennen synnytystä. Kyllä niitä töitä ehtii elämässään tehdä ihan tarpeeks.

Vierailija
11/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon tämän nyt ihan rakkaudella. Tunnut ajattelevasi olevasi korvaamaton ja suunnittelet vuoden etukäteen asioita. Raskaus ja vauva-aika kannattaa ottaa sikiöön/vauvaan tutustuen ja nauttien siitä ettei kaikkea voi eikä tarvitse suunnitella ja pohtia. Kerro ajoissa jolloin työnantajasi voi reagoida poisjääntiisi ja vähentää työtaakkaasi pikkuhiljaa. Jää raskausvapaalle mahdollisimman ajoissa ja valmistaudu synnytykseen/nauti raskaudestasi.

Minä jäin kk ennen ja nautin suunnattomasti, menin yliviikoille ja sain lisää aikaa äitiyteen valmistautumiseen.

Vierailija
12/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apjatkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomasit, tässä puhuttiin sairauslomasta. Todella moni odottaja joutuu saikulle ennen raskausvapaata. Ei edes johtaja päätä sellaista etukäteen. Luonto on vahvempi.

Vierailija
13/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin itse sen 4 vai 5 viikkoa ennen laskettua aikaa, kun Kela määräsi. Esimiehelle taisin kertoa rv 15-17, siinä ennen rakenneultraa. Olisin myöhemminkin voinut kertoa, mutta vatsa alkoi näkyä ja tiesin, että tarvitaan aikaa sijaiseni etsintään.

Minulla ainakin kävi aika pitkäksi töissä, kun työtehtäväni siirtyivät hiljalleen sijaisen pöydälle. Lisäksi viimeisillään oli tukalaa, kun yöt nukkui huonosti ja liikkuminen oli hankalaa. Oma työmotivaationikin laski kuin lehmän häntä viimeisen kolmanneksen aikana, varmaan kun oli muutakin ajateltavaa kuin työ.

Pari viikkoa sinne tai tänne. Työnantajalle se on yksi lysti, kun joutuvat kuitenkin hankkimaan sulle sijaisen tai delegoimaan työsi kollegoille. Minä ainakin sain täyden palkankin ensimmäiset 3kk äitiyslomasta, niin eipä senkään takia tarvinnut töitä tehdä. Ja säästä ne lomat vanhempainvapaan jälkeen, sinua odottaa kiva lomapotti kun palaat töihin.

Vierailija
14/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voii ne loppuaja antaa miehelle ja itse jatkaa töissä. Helppoa toimistotyötä  kun yleensä tehdään, ei se rasita.

Ja jos kotona touhuaa suursiivouksen ennen lapsen syntymää, niin mikä olisi ollessa töissä sekin aika. Tai mies voisi totutella kotona rauhassa lapsen syntymän jälkeen molemmat ovat uudessa tilanteessa.

Kuinka kauan saa olla ennen ja jälkeen täydellä palkalla, ja miten prosentuaalisesti palkka tai avustus sitten maksetaan?

Eikö olisi tasapuolista, että jokainen synnyttäjä kotona ollessaan saisi täsmällisesti saman avustuksen, aikä se menisi palkatulojen mukaan?

Vierailija
15/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: ethän vain nauti alkoholia raskaana ollessasi? Tekstisi on kuin humalaisen kynästä, niin olen vähän huolissani.

Vierailija
16/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siitä ilmoittamisesta ole joku lakisääteinen aika, milloin viimeistään pitää ilmoittaa ja tietyissä tehtävissä kuuluu ilmoittaa heti, jotta voidaan siirtää turvallisiin tehtäviin, mutta ne ovat sitten harvinaisia.

Esikoiseni syntyi rv35+5. Montaa päivää en ehtinyt olla silloisella äitiyslomalla. Seuraavien kanssa olo oli jo niin tukala ison vatsan kanssa, etten töitä olisi halunnut tehdä jotain 2 viikkoa ennen synnytystä.

Vierailija
17/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se 2-3 viikkoa ennen.Sitten jäät saikulle jos kunto niin vaatii.Kertoisin töissä heti kun tuo kriittinen vaihe raskaudesta on ohi.Ehtii työpaikallakin tehdä sitten sijaisjärjestelyitä edes vähän...

Vierailija
18/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

apjatkaakertoo kirjoitti:

Eli väänentään nyt vielä rautalangasta.

Itse olen tässä pohtinut raskausvapaalle jäämistä joko 2 VIIKKOA tai 3 VIIKKOA (yksi VIIKKO lomia sisällyttäen) ennen laskettua aikaa.

Vihanhallintakurssi voisi olla hyödyllinen ainakin.

Ihan riippuu omasta jaksamisesta ja tilanteesta. Itse valitsin jääväni juuri silloin kun saa. Olen ollut koko raskauden ajan todella väsynyt ja voimaton. Jäisin mielelläni jo aiemmin mutta olen polttanut lomani ja tuntisaldot, kun en jaksa tehdä täyttä päivää.

Vierailija
19/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä lapsia odotin, äitiysvapaakaudelle oli jäätävä 30 päivää ennen laskettua aikaa, Ja silloin myös jäin. Raskauksista kerroin noin rv 15 tienoilla, koska mulla raskaus näkyi jo silloin. Minusta oli parempi kertoa hyvissä ajoin, niin tosiaan sellaiset projektit, jotka tiesi jo alkaessaan, että en niitä tule loppuun viemään, saatettiin heti alusta lähtien ohjata muille. Hommia riitti kyllä ihan viimeiseen työpäivään saakka jokakerta silti.

Vierailija
20/21 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin viikon vuosilomalta äitiyslomalle. Eli 30 päivää aiemmin virallinen äitiysloma ja jos kaskee vuosiloman mukaan, niin 35 päivää aiemmin. Ei tullut tylsää ja olin vuoden kotona (osan hoitovapaalla). Ei onneksi tullut mitään saikkujakaan, mutta varmasti olisin tarvinnut, jos 2 viikkoa ennen laskettua olisin jäänyt...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän