Kysymys kylppäriremppaajille
Suunnitteletteko itse kaikki kylppärin/wc:n pintamateriaalit ja sinne tulevat kalusteet,vai käytättekö ammattilaisen/rautakaupan suunnittelijoiden apua?
Laattoja, kuoseja, maaleja ja vaihtoehtoja on niin turkasesti, että tässä menee ikä ja terveys, jos yritän näitä yksin suunnitella.
Kommentit (21)
Eihän sinne tarvitse kuin kahdet laatat ja kalusteet. Kolmet, jos haluaa jotain tehostetta.
Eikö ne siellä kaupassa laske, paljonko laattoja tarvitaan.
Olen työni puolesta tarkastanut noin 10000 kylppäriä. Ennen omaa kylppäriremonttia katselin tarkkaan, minkä väriset ja kokoiset laatat haluan.
Lattiiaan piti hommata melko tummat laatat, samoin saumalaastin piti olla tummaa, ettei huokoisiin saumoihin imeytyvä lika näy. Seiniin halusin valkoiset, keskikokoiset laatat, että on valoisaa. Lisäksi valitsin keskikokoisia laattoja, koska laattamiehet eivät osaa asentaa suuria. Ovat usein pohjastaan osin irti, eli kopoja ja valo heijastuu ikävästi, kun ovat vinossa.
Laattojen myyjä vain esittelee eri sävyjä, eikä ymmärrä tekniikasta mitään.
Ps. Liiketunnistimella toimivissa hanoissa on usein vikoja, joten perinteinen on parempi.
Kannattaa etsiä netistä kuvia, joista saat ideoita tulevaan kylpyhuoneeseesi. Itse ainakin hahmotan toivomani lopputuloksen paremmin, kun näen miten esim. tietyt värit ovat toimineet jossakin toisessa kohteessa. Laittaako vaaleaa lattiaan ja tummaa seinään, vaiko sittenkin toisinpäin, tai ehkä sittenkin kokovaalea tai kokotumma. Remppasarjoja katsoessa tulee myös bonganneeksi kivoja ratkaisuja, joita voi sitten soveltaa omaan tilaan.
Itselläni on myös tapana ottaa kuvakaappauksia sellaisista kokonaisuuksista, jotka miellyttävät omaa silmääni. Tallennan ne sitten kaikki samaan kansioon ja lisäilen sinne aina uusia kuvia, kun jokin kiva juttu sattuu eteen. Kun en ole ammattilainen, päästän itseni helpommalla. En lähde keksimään pyörää uudelleen tai yritä olla jotenkin äärimmäisen omaperäinen. Eikä tämän todellakaan tarvitse tarkoittaa sitä, että lopputulos olisi jotain tusinakamaakaan.
Sitten rautakaupassa kyselen apua lähinnä siihen kuinka paljon jotakin materiaalia saattaisin tarvita tietyn kokoiseen tilaan tai esim. mikä maali soveltuu märkätilaan.
Laatoissa pitää katsoa, että on mielellään yhtä paksua laattaa, jos käyttää samalla seinällä erilaisia laattoja.
Valaisimien paikoissa on omat säännöt eli etäisyys esim. suihkuun ja märkätiloihin hyväksytyt.
Mikähän RKM antaa jonkun muun asentaa laatat seiniinsä. Edes minä joka ihan eri alalla en anna. Olen nähnyt remppafirmojen tekeleitä kun eihän niiden tarvitse olla priimaa kun urakalla hutkitaan eikä itse tarvi niitä katella. Saumausjälki on ollut ihan hirveetä, ite olisin laitattanut uudestaan.
RKM kirjoitti:
Olen työni puolesta tarkastanut noin 10000 kylppäriä. Ennen omaa kylppäriremonttia katselin tarkkaan, minkä väriset ja kokoiset laatat haluan.
Lattiiaan piti hommata melko tummat laatat, samoin saumalaastin piti olla tummaa, ettei huokoisiin saumoihin imeytyvä lika näy. Seiniin halusin valkoiset, keskikokoiset laatat, että on valoisaa. Lisäksi valitsin keskikokoisia laattoja, koska laattamiehet eivät osaa asentaa suuria. Ovat usein pohjastaan osin irti, eli kopoja ja valo heijastuu ikävästi, kun ovat vinossa.
Ps. Liiketunnistimella toimivissa hanoissa on usein vikoja, joten perinteinen on parempi.
Tummissa lattioissa näkyy törkeesti kalkki.
RKM kirjoitti:
Oletko koskaan pessyt kylppäriäsi.
Muitakin remppakokemuksia olisi kiva kuulla :)
Vierailija kirjoitti:
RKM kirjoitti:
Tummissa lattioissa näkyy törkeesti kalkki.
Niin tekee. Etenkin jos kaadot on huonosti tehty, eikä kuivaa lastalla lattiaa. Meillä on tosin amme, joten sen suhteen ei ole ongelmaa. Eikä vesikään ole erityisen kalkkipitoista.
Miksi netin mallikuvissa on kylppäreitä, joita ei oikeasti kannattaisi toteuttaa? Esim. pelkkä maalattu seinä tai rimaseinä pesualtaan taustalla. Meillä ainakin tekijäfirma on torpannut nämä. Sama juttu niiden isojen lattialaattojen kanssa, kun kaadot on helpompi tehdä pienemmällä laatalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän RKM antaa jonkun muun asentaa laatat seiniinsä. Edes minä joka ihan eri alalla en anna. Olen nähnyt remppafirmojen tekeleitä kun eihän niiden tarvitse olla priimaa kun urakalla hutkitaan eikä itse tarvi niitä katella. Saumausjälki on ollut ihan hirveetä, ite olisin laitattanut uudestaan.
Olen joskus laatoittanut kylppärin, eikä silmän ja käden koordinaatio ollut riittävää ilman harjoittelua. Miksi ammattitaitoinen laatottaja ei osaisi hommaansa paremmin kuin tekemisen suhteen aloittelija? WC:n muuten teki toinen laattamies ja jouduin sen kerran piikkauttamaan pois, kun jälki oli aliarvoista.
Lähtökohtahan on ensinnäkin ilmoitus isännöitsijälle, koska esim. vesieristys pitää tarkistaa ennen laatoitusta. Siis jos asut asunto-osakeyhtiössä.
Itselleni tuottaa ainakin suuria vaikeuksia valita niitä laattojakin, koska jos haluan esim. harmaan lattian ja valkoiset seinät, jo näitäkin kahta väriä on kymmeniä eri sävyjä :)
Valitsin tietyistä vaihtoehdoista mieluisimmat, kun taloyhtiössä oli putkiremppa ja jotka kuuluivat remppatarjoukseen. Tuli henkilökohtaiseen tilanteeseen huonoon vaiheeseen, sairastelujen takia en ollut jaksanut katsella muita vaihtoehtoja. Lattiasta olisi todennäköisesti tullut aika lailla samanlainen kuin on nytkin, mutta seinille olisin ehkä laittanut jotain erikoisempaa. Nyt on sitten sellainen peruskylppäri.
Suunnittelin ja itse tehtiin. Rajoitteet oli hinta ja se, ettei aiemmin oltu tehty kokonaan itse, niin piti valita aika helppo laatta.
Sitten valitsin värimaailman ja tyylin ideakuvista.
Sitten vaan selailin eri paikoista laattoja, jotka eivät ole liian vaikea laittaa tai leikata, ei liian kalliita ja sopivan värisiä ja sopivan tyylisiä. Eipä siinä montaa vaihtoehtoa enää ollut, sitten valittiin se jota oli varastossa.
Mielestäni ihan täydellinen tuli, vaikka oli rajoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne tarvitse kuin kahdet laatat ja kalusteet. Kolmet, jos haluaa jotain tehostetta.
Niin? Kysymys oli siitä, miten karsia laajasta valikoimasta.
Laatoittajissa on nähdäkseni muutaman vaihtoehto:
Halpa "ammattilainen" - määräysten mukainen, mutta rumasti kaikki saumat ja vähän vinossa kaikki. Nopea
Kallis ammattilainen - paras ja kallis. Nopea.
Kädentaitoinen itse - hidas, mutta saa parempaa laatua, kuin halvalla ammattilaisella. Pitää katsoa ohjeita ja varmistella kaikki vaiheet
Tumpelo itse - huonoin vaihtoehto, ruma hidas, eikä täytä määräyksiä. Luulee olevansa kädentaitoinen, ei tunnista olevansa tumpelo.
Kalliita ammattilaisia voi olla vaikea löytää, koska nuo halvat voi hinnoitella itseään samaan, vaikka ovat tunareita. Kalliilla on usein myös jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelin ja itse tehtiin. Rajoitteet oli hinta ja se, ettei aiemmin oltu tehty kokonaan itse, niin piti valita aika helppo laatta.
Sitten valitsin värimaailman ja tyylin ideakuvista.
Sitten vaan selailin eri paikoista laattoja, jotka eivät ole liian vaikea laittaa tai leikata, ei liian kalliita ja sopivan värisiä ja sopivan tyylisiä. Eipä siinä montaa vaihtoehtoa enää ollut, sitten valittiin se jota oli varastossa.
Mielestäni ihan täydellinen tuli, vaikka oli rajoitteet.
Oliko ulkokulmia? Niiden leikkausta tuskin itse hanskaisit.
Itse suunnittelen. Kylppäri on kuitenkin sen verran pieni kokonaisuus, että sen saa helposti mieleisekseen.