Voiko huonosti laulava lapsi oppia laulamaan kauniisti ja hyvin?
Tähän kysymykseen en ole koskaan saanut vastausta paitsi haistatteluja-
Kommentit (25)
Tekniikkaa voi oppia.
Tietysti eri asia onko se tarpeen 🤷
Mulla on tarkka sävelkorva eli kuulen kun laulan itse nuotin vierestä tai kun joku toinen laulaa väärin. Silti en itse osaa tuottaa oikeita säveliä tai saa ääneeni syvyyttä ja sävyä. Tämä on aina harmittanut koska haluaisin osata laulaa vahvasti (en tarkoita huutamista) ja oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset ja aikuiset oppivat laulamaan kauniisti, kun harjoittelee riittävästi, toiset tarvitsevat harjoittelua vähemmän, toisen enemmän.
Ja ensiksi pitäisi määritellä, mikä on kaunis lauluääni, kun se on hyvin yksilöllinen ja jokainen meistä kuulee laulun ja äänen eri tavalla, eikä kahta samanlaista ole. Ja kuulon lisäksi siihen vaikuttavat tunnetaso, ympäristö, valo jne.
Yleensä hyvin rakkaat ja läheiset ovat aina kauniita, laulavat kauniisti, puhuvat kauniisti jne. Ja mitä enemmän rakastaa, se kauniimpia asiat ovat.
Mauri Anteroa on ainakin rakastettu.
Ja paljon!
🤔
Jäin tätä miettimään, että onko lauluopetuksen taso parantunut takavuosista, eli saako heikommin laulavat nykyään tukea?
Opetetaanko nykyään koulussa laulamaan oikein? Itse kävin koulun kauan sitten ja silloin vain laulettiin yhteislaulua ja sitten oppilaiden laulutaitoa arvosteltiin numerolla laulukokeissa. Kuitenkaan mitään opastusta ei saanut siihen, miten heikommat laulajat voisivat kehittyä. Vasta joitakin vuosia sitten olen nähnyt mediassa, miten laulutaidottomia aikuisia on treenattu.