Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...

Vierailija
22.08.2022 |

Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.

Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?

Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.

Kommentit (313)

Vierailija
221/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

dajm on käsittääkseni (maito)suklaata sisltävä eli ei jatkoon

Vierailija
222/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vodkaa tehdään myös viljasta eli tarkoitat perunavodkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutuksena, että keliakia tarjottavat eivät saa olla edes samalla pöydällä muiden tarjottavien kanssa. Eri tila mielellään ja omat ottimet.

Vierailija
224/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutuksena, että keliakia tarjottavat eivät saa olla edes samalla pöydällä muiden tarjottavien kanssa. Eri tila mielellään ja omat ottimet.

Miksi alapeukku tästä? Tämä todellakin totta, koska perheessämme on keliakiaa ja olen lukuisat perhejuhlat järjestänyt, niin olen nämä asiat keliakian suhteen oppinut!

Vierailija
225/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä vuonna 2022 ole enää ongelma. Kaupat pullollaan maidoton/gluteeniton tuotteita. Vanhemman lapsen synttärit mentiin just täysin maidottomilla ja gluteenittomilla tarjottavilla. Silti oli kakkua, jäätelöä ja "kerma"vaahtoa, sipsua jne. jne. niin että ihan kaikki saivat syödä.

Paljon helpompaa kuin valmistaa useampi eri juttu.

Vierailija
226/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku tästä? Tämä todellakin totta, koska perheessämme on keliakiaa ja olen lukuisat perhejuhlat järjestänyt, niin olen nämä asiat keliakian suhteen oppinut!

Varmaan joku "minä en muiden eteen vaivaa näe" tärkeilijä alapeukuttanut.

Vierailija
227/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa ja silliä, tai parempina päivinä

Perunaa ja kastiketta

Sodan aikaan!

Lopeta tuo hifistely. Lue uutisia.

HÄPEÄ !

Vierailija
228/313 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein sitäkään ymmärrä että yhden takia kellekään ei tekisi tarjottavaa. Vaikkapa että ei voileipäkakkua, jos yksi maidoton ja yksi keliakiaa sairastava.

Eihän kaikki syö ihan kaikkea.

Vierailija
229/313 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina tarjoilu. Ei mee kellään vatta kuralle

Vierailija
230/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa jostakin leipomosta tai pyydä tuomaan mukanaan tarjottava(annat raaka-aineista eurot)

Kohtuutonta vaatia sinulta kaikkea tekemään, vauva ja muut lapset vie paljon aikaa, jossain välissä pitäis suihkuunkin ehtiä.

Tilaa tai ulkoista mahdollisimman paljon hommia.

Pyydä mummit ja kummit spuun, ystäväy myös.

Vastavuoroisuus periaatteella, tulen teidän juhliin apuun.

Tms.

Vierailija
231/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan mahdotonta tehdä gluteeniton, maidoton, munaton ja vegaanknen juhlatarjoilu, joka on vielä helppo ja hyvä.

Laittaisin moniongelmaisille vieraille salaattibaarin (kaikki eri kipoissa), karjalanpiirakat (myös gluteeniton versio, onko valmispiirakoissa maidotonta?), munavoi, tuorejuustoja (vegaanille omansa kuten myös keliaakikolle ja vilja-allergikolle), kermakakku, mutakakku (eikös se yksi kaupan valmis ole vegaaninen ja gluteiiniton) + kerma erikseen (voi olla joku vegaaninen). Pikkuleivät ja leipäjuusto. Amen. Syö kuka pystyy.

Vierailija
232/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakian kanssa on niin tarkkaa, että ei välttämättä kannata alkaa tehdä gluteenitonta jos ei ole varma osaako tehdä varmasti niin että ei tule jauhonhiukkastakaan ilmasta tms. Ostaisin keliaakikolle jonkin valmiin herkun ja tarjoaisin pakkauksessaan.

Suurin osa meistä keliaakikoista ei ole niin herkkä, että jauhonhiukkanenkaan ei saisi leijailla ilmassa. Tuo on sellainen urbaani legenda, jota kerrotaan. Erittäin, erittäin harvinaista on allergisoitua niin pahasti, että saa yhdestä jauhohiukkasesta oireita. Näin minulle on myös allergiasairaalassa kerrottu ja rauhoiteltu. Pähkinäallergia voi olla niin paha, että anafylaktinen shokki tulee pienestä murusesta, mutta ei keliakia, jossa ohutsuolen nukka vaurioituu yleensä pitkäaikaisen altistuksen kautta tai jos kerralla syö paljon ruista, vehnää tai ohraa.

Vierailija
233/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yleensä vien keliaakikkona ja moniallergisena omat eväät. Kauhea vaiva toisille alkaa pakertamaan jotain ihme leivoksia ihan vain minua varten.

Mutta britakakku on kyllä loistava gluteeniton tuote, jos väkisin haluaa jotain tehdä.

Vierailija
234/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan mahdotonta tehdä gluteeniton, maidoton, munaton ja vegaanknen juhlatarjoilu, joka on vielä helppo ja hyvä.

Laittaisin moniongelmaisille vieraille salaattibaarin (kaikki eri kipoissa), karjalanpiirakat (myös gluteeniton versio, onko valmispiirakoissa maidotonta?), munavoi, tuorejuustoja (vegaanille omansa kuten myös keliaakikolle ja vilja-allergikolle), kermakakku, mutakakku (eikös se yksi kaupan valmis ole vegaaninen ja gluteiiniton) + kerma erikseen (voi olla joku vegaaninen). Pikkuleivät ja leipäjuusto. Amen. Syö kuka pystyy.

Amen? No ei ristiäiset ihan noin harras juhla yleensä ole.

Vierailija
235/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakian kanssa on niin tarkkaa, että ei välttämättä kannata alkaa tehdä gluteenitonta jos ei ole varma osaako tehdä varmasti niin että ei tule jauhonhiukkastakaan ilmasta tms. Ostaisin keliaakikolle jonkin valmiin herkun ja tarjoaisin pakkauksessaan.

Suurin osa meistä keliaakikoista ei ole niin herkkä, että jauhonhiukkanenkaan ei saisi leijailla ilmassa. Tuo on sellainen urbaani legenda, jota kerrotaan. Erittäin, erittäin harvinaista on allergisoitua niin pahasti, että saa yhdestä jauhohiukkasesta oireita. Näin minulle on myös allergiasairaalassa kerrottu ja rauhoiteltu. Pähkinäallergia voi olla niin paha, että anafylaktinen shokki tulee pienestä murusesta, mutta ei keliakia, jossa ohutsuolen nukka vaurioituu yleensä pitkäaikaisen altistuksen kautta tai jos kerralla syö paljon ruista, vehnää tai ohraa.

Sulla on nyt kyllä väärät tiedot. Ensinnäkin: keliakia ei ole allergia. Jo pieni määrä gluteenia tuhoaa suolinukan, jonka korjaaminen vie kauan. Oireita ei välttämättä silti tule, jos satunnaisesti viljoja syö, suolinukka on vain pas**na.

Vierailija
236/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt kyllä väärät tiedot. Ensinnäkin: keliakia ei ole allergia. Jo pieni määrä gluteenia tuhoaa suolinukan, jonka korjaaminen vie kauan. Oireita ei välttämättä silti tule, jos satunnaisesti viljoja syö, suolinukka on vain pas**na.

Jo pieni määrä gluteenia riittää tuhoamaan suolinukkaa, mutta ensin pitää määritellä "pieni". Koska keliaakikot eivät kuitenkaan ole keskenään yhtä herkkiä niille ihan tosi pienille määrille.

Jos keliaakikko syö palan vehnäjauhoista tehtyä kakkua, koska "ei kai nyt yksi pieni kakunpala mitään tee", niin kyllä, heidän suolinukkansa on taatusti taas kerran pilalla. Mutta joissain tuotteissa esimerkiksi lukee "saattaa sisältää gluteenin jäämiä", ja joillekin keliaakikoille tämä on no-no, joillekin se ei tee mitään.

Minulla on ollut keliakia lapsesta asti, enkä ole ikinä törmännyt mihinkään niin tarkkaan, ettei saisi edes samassa tarjoilupöydässä olla gluteenittomat ja gluteenilliset tarjoiltavat. Tuolla logiikalla kukaan keliaakikko ei koskaan uskaltaisi ottaa mitään gluteenitonta esimerkiksi kahvilassa.

Tärkeintä on, että ne eivät kosketa toisiaan ja varsinkin ettei niitä leivota samaan aikaan ja samoilla välineillä joita ei ole pesty välillä. Jos esimerkiksi murennat digestive-keksejä juustokakkuja varten monitoimikoneessa, tee ne gluteenittomat aina ensin ja säilytä ne selkeästi erillään normaaleista.

-eri

Vierailija
237/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että meillä tarjotaan sitä ja tätä, ja jos jollekin ei käy, voi tuoda itse itselleen sapuskat.

Jos itselläni olisi keliakia, en ehkä edes haluaisi syödä kotileipurien itse tekemiä gluteenittomia. Sanoisin varmaan itse heti, että tuon omat eväät. En ottaisi riskiä, että tarjottavat ovat oikein tehtyjä.

Vierailija
238/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin tullut jo tosi hyviä vinkkejä. Ääni myös valmiille mutakakulle. Ja mitä itse pidän tärkeänä: lappu tuotteen viereen tai menuun tieto siitä, onko maidoton ja gluteeniton niin ei tarvitse jokaisen allergikon tiedustella juhlaväeltä, mitä voi syödä.

Vierailija
239/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa on valmiina

Almondy suklaakakku, joka on vegaaninen ja gluteeniton. Se että on vegaaninen tarkoittaa että ei voi sisältää mitään maidon tai munien osia.

Käy lähes kaikkiin erikoisruokavalioihin.

Vierailija
240/313 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kotimaista merkin gluteeniton mutakakku on myös maidoton. Mutakakun päälle voi laittaa marjoja yms. Meillä tuo oli sellaisena "allergiakakkuna", kun muuten oli kinuskikakkua. :)

Niin, vaikka sen "kinuskikakun" pohjan tekeminen glut. kaiken kaikkiaan olisi ollut todella helppoa. Sen kun vaan tekee opari glut. & maidotonta käärepohjatorttua ja pinoaa ja koristelee.

Se on siinä. Kukaan ei huomaa. Gluteeniton kakkupohja, kaikille samaa, ei ole vaikeaa.

Mutku halutaan osoittaa, että on "otettu huomioon", ja sit kaupan kakkua pakkasesta ja marjoja päälle. Tsiisus.