Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...

Vierailija
22.08.2022 |

Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.

Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?

Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.

Kommentit (313)

Vierailija
201/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juusto/rahka tms kakku älyttömän helppo tehdä gluteenittomana ja maidotonkin versio onnistuu. Itse tehty mutakakku myös, sitähän voi tarjota sitten kaikille.

Maidoton rahka? Tai juusto?

Kyllä varmaan itsekin ymmärrät, miten noita voi muokata. Kunhan vain haluat nillittää.

Vierailija
202/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikkona toivoisin että juhlissa olisi tarjolla jotain muuta kuin kaupan mutakakkua tai muffinseja. Ne kun usein ovat juuri niitä hätävara ja mauttomia vaihtoehtoja mitä kaupoista löytyy. Ja usein lapsijuhlissa ne myös ovat usein kontaminoituneita kun välinpitämättömät vieraat ja varsinkin lapset ovat suklaan perässä niitä ronkkimassa tai annostelemassa sitä muun ohella omille astioilleen.  Itse olen ratkaissut asian tekemällä täytekakut ja täytetyt kääretortut gluteenittomina ihan perus perunajauhoista ja satsannut sitten niiden täyttöön ja koristeluun. Tämä vaihtoehto on ainakin tähän mennessä uponnut vieraisiin ja maistunut itsellekin ja on varmasti edullisempi vaihtoehto ja helpompi kuin kalliiden gl jauhojen käyttö.

Toinen itsekäs ja vaativa keliaakikko ilmoittautuu. Ei siinä mitään, jos haluaa päästä juhlakattauksessa mahdollisimman helpolla, mutta kyllä minun mielestäni sen kattauksen on oltava silloin linjassa kaikkinensa. Ei siis niin, että normaali tarjottavissa on nähty paljon vaivaa, tehty itse hienot kakut sun muut ja ongelmaruokavalioisille isketään sitten se halvin kaupasta ostettu loppuun kulutettu käntty pöytään. Se nyt on vain epäkohteliasta ja arvostamatonta. Kyllä myönnän, että juhlissa olisi ihan kiva syödä joskus muutakin, kuin sitä arjen perus kahvileipää mitä kaikki kaupat tarjoavat. Ja kun monet leipomukset onnistuu ihan helposti kyllä gluteenittominakin versioina.

Perunajauhoon leivotuista kääretorttulevyistä saa muuten maailman helpoiten ihan oikean täytekakunkin. Paljon helpommin onnistuu, kuin  varsinainen kakkupohjan teko. Tuo on mun numero 1 vinkki. Teen täytekakut nykyään aina tuolla tavalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toikin muuten helppo, että jos tuote on vaikkapa vegaaninen niin on varmasti maidoton ja munaton ja voi sopia useampaan erikoisruokavalioon.

Muusta en tiedä mutta muistakaahan että myös keliaakikko haluaa RAIKKAAT VOILEIVÄT :)

gluteenittomat raikkaat voileivät siis.

Vierailija
204/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalja.

Vierailija
205/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette vaan omaan makuun sopivat tarjoilut. Lisäksi kutakin ruokadiivailijaa varten yhtä lajia jokin surkean näköinen "erityis"-annos.

Tämän kommentin kirjoittaneelle toivon vaikkapa maitoallergiadiagnoosia. Keliakiakin käy.

Vierailija
206/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kotimaista merkin gluteeniton mutakakku on myös maidoton. Mutakakun päälle voi laittaa marjoja yms. Meillä tuo oli sellaisena "allergiakakkuna", kun muuten oli kinuskikakkua. :)

Ostaisin 2 tällaista ja laittaisin väliin marjoja ja ehkä jotain kaurakermasta vatkattua vaahtoa. 

Suolaisista kannattaa tsekata gluteenittomat pakasteet. Sieltä löytyy kaikenlaista. Muistaakseni joku torttutaikina oli myös sekä gluteeniton että maidoton. 

Täh? Torttutaikina? Luuletsä että mä alan tähän jotain torttuja vääntämään? Ap

jaha tää olikin taas näitä. Kysyit vinkkejä, sait niitä. Etköhän jotain keksi. Torttutaikina on hiton helppo muotoilla vaikka mihin. Saattaahan gluteenittomista löytyä jotain maidotonta piirakkapohjaakin. Mutta antaa olla. Toivottavasti saat edes jotain kyhättyä. 

Vierailija
207/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin erikoistarjottavat valmiina ja muut normina. Onhan ne nyt pahoja useimmat gluteenittomat leivonnaiset, ja marengilla kerman korvaaminen? Ihanan makeaa ja kuivaa.

Itse en mausta tingi, jos alan tarjottavia itse leipomaan. Iso homma muutenkin ja palkkana joku kompromissituotos. Toki, jos hyviä gluteenittomia/maidottomia reseptejä on, niin osan voi itsekin tehdä.

Vierailija
208/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kuulu aloitukseen, mutta mistä nuo allergiat saavat alkunsa?

Minun lapsuudessa ei ollut kenelläkään allergiaa, ihan samaa ruokaa syötiin ja maitoa juotiin kouluruokailussa kuten kodeissakin.

Kyllä allergioita PN aina ollut. Mä olen 58 v. Ja olen ollut ihan pienestä asti allerginen banaanille. Myöhemmin tuli paljon muutakin mm. Juurekset raakana, päärynät jne. Noita vaan sitten ei syönyt.

Mä luulen, että nuo gluteiinit sun muut on enemmän sitten elintasoallergioita. Mut tuo on ihan mutua.

Ohis, mutta tuota noin... Hippokrates kuvasi keliakian oireita jo n. 400 ekr, tosin nimellä leienteria. Joku varmaan silloinkin piti sitä "elintasoallergiana".

Vierailija
209/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään gluteenitonta ruokavaliota noudattavan mutta ei keliakian vuoksi. Hänen piti koko ajan mussuttaa juuri leivonnaisia eväänä.

Vierailija
210/313 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin leipomoon ja kertoisin millaisen kakun ja muut tarpeet tarvitsisin.

'Samoin, kotona leivontaa ja vielä pienen vauvan kanssa en suosittele. Juhliin ammattilaisen tekemät kakut.

Vierailija
211/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on jo varmaan ei ajankohtainen, mutta itse teen usein aleksanterin leivoksia vadelmahillolla perunajauhopohjaan. Tulee vegaanisia, maidottomia ja gluteenittomia. Kannattaa vaan ensin kokeilla pienellä määrällä, tulee helposti liian kovia. Kuorrute voi olla ihan vaan tomusokerikuorrute. Siinä on kaikille sopiva makea ja vähän juhlavakin. 

Kaupasta saa sellaista Schärin voitaikinaa, mikä on vegaaninen ja gluteeniton. Oma lapsi tykkää sen mausta. Repeilee helposti, joten jotain helppoa siitä kannattaa tehdä. 

Erään paljon gluteenittomia+muitakin tekevän firman gluteenittomiin suhtaudun tietyistä syistä vähän varauksella, sillä en ole varma, onko heillä tehty täysin omaa linjaa niille, kun yhtäkkiä vain alkoivat niitä tekemään ja ei ollut mitään merkkejä, että olisi tehty omaa uutta linjaa tai rempattu vanhaa sitä varten. Pitäisi selvittää. Mulla on syyni, miksi mietin tätä, mutta en voi oikein sanoa kun liittyy työtehtäviini. Nimeä en uskalla sanoa kuin lähipiirille, jotka tietää syynkin. 

Vierailija
212/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttakaa vaan, mutta meillä toimi hyvin:

Tehtiin hellepäivän ristiäisiin muiden tarjottavien lisäksi salaattibaari. Jokainen sai koota mieleisensä annoksen lautaselle, kaikki ainekset oli omissa kulhoissaan. Kävi allergisille ja lapsille, jotka eivät halunneet syödä kaikkea. Salaattibaarin kaveriksi saa erilaisia leipiä ja tuorejuustoa. Gluteeniton leipä ja vegaaninen tuorejuusto käyvät myös.

Miksi tätä pitäisi alapeukuttaa?

Joidenkin mielestä salaattia ei sovi tarjota ristiäisten kaltaisissa juhlissa, vaan pitäisi olla "helppoa" syötävää.

Vierailija
213/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kysymys on jo varmaan ei ajankohtainen, mutta itse teen usein aleksanterin leivoksia vadelmahillolla perunajauhopohjaan. Tulee vegaanisia, maidottomia ja gluteenittomia. Kannattaa vaan ensin kokeilla pienellä määrällä, tulee helposti liian kovia. Kuorrute voi olla ihan vaan tomusokerikuorrute. Siinä on kaikille sopiva makea ja vähän juhlavakin. 

Kaupasta saa sellaista Schärin voitaikinaa, mikä on vegaaninen ja gluteeniton. Oma lapsi tykkää sen mausta. Repeilee helposti, joten jotain helppoa siitä kannattaa tehdä. 

Erään paljon gluteenittomia+muitakin tekevän firman gluteenittomiin suhtaudun tietyistä syistä vähän varauksella, sillä en ole varma, onko heillä tehty täysin omaa linjaa niille, kun yhtäkkiä vain alkoivat niitä tekemään ja ei ollut mitään merkkejä, että olisi tehty omaa uutta linjaa tai rempattu vanhaa sitä varten. Pitäisi selvittää. Mulla on syyni, miksi mietin tätä, mutta en voi oikein sanoa kun liittyy työtehtäviini. Nimeä en uskalla sanoa kuin lähipiirille, jotka tietää syynkin. 

Lisäsit tähän vielä aatteen eli veganismin. Omassa työssäni kohtaan koko ajan ihmisiä, joiden vaatimukset erityisruokavalioista ovat: ei sitä, eikä tätä, mutta sitä sitten, mutta ei kuitenkaan tätä maustetta. Kun oppii jonkun ruokavalion, se muuttuukin jossain vaiheessa ja yhtäkkiä lihaa olisi pitänytkin olla.

Vierailija
214/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan myös tarjota gluteiinittomat erillään muista! On ikävää, kun on nähty paljon vaivaa ja tehty osa tarjottavista gluteiinittomiksi, ajatuksella jotta ne sitten käyvät kaikille eikä ihan kaikkea tarvitse erikseen tehdä. Kahvipöydässä sitten kerrotaan, kuinka tuo tuossa ja tämä tässä on gluteiinitonta, niitä voit syödä. Paitsi etten voi, koska ne ovat tuossa tavallisen pullan ja kuivakakun välissä. Jos siis teet kaikille tarkoitetun kakun gluteiinittomana säästääksesi omaa aikaa, käsittele sitä silloin erillään muista ja tai ota palanen heti erilleen.

Vierailija
215/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uNOHDA kirkujat. Saavat olla syömättä mutta eivät ole tervetulleita kirkumaan-

Vierailija
216/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa on niin paljon näitä erilaisia allergioita ja erityisruokavalioita?

Asun Tanskassa, enkä ole vielä yksissäkään juhlissa ollut, missä olisi ollut erikoisruokavaihtoehtoja tarjolla muuten, kuin töissä on ollut yksi, jolle piti olla vegaanista.

Meilläkin on kuitenkin yli 300 työntekijää. Itse olen kyllä allerginen joillekin ruoka-aineille, mutta en tarvitse mitään erikoisruokia eli niitä mun allergian aiheuttajia on helppo vältellä.

Onko mulle vain sattunut kaikin puoli terve / allergiaton työyhteisö ja ystävät vai onko täällä vähemmän noita erilaisia erityisruokavalioita?

Vierailija
217/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakian kanssa on niin tarkkaa, että ei välttämättä kannata alkaa tehdä gluteenitonta jos ei ole varma osaako tehdä varmasti niin että ei tule jauhonhiukkastakaan ilmasta tms. Ostaisin keliaakikolle jonkin valmiin herkun ja tarjoaisin pakkauksessaan.

Eipä sitä gluteenitonta kannata leipoa muiden kanssa samana päivänä, tai aloittaa siitä. Ensin keittiövälineiden ja tasojen pesu, tuotteet avaamattomista pakkauksista ja valmis tuote pussiin ennen muita projekteja.

Aloittajasta en tiedä mutta en kyllä tasan tarkkaan rupea parikuisen vauvan kanssa vääntämään ja pipertämään noin tarkkaan. Ilman vauvaa ja levänneenä joihinkin muihin juhliin sitten eri juttu.

Ostaisin  valmiit kakut sun muut pipperit jotka käy kaikille ja laittaisin tarjolle myös todella ison hedelmävadin. Salaattibaari myös hyvä idea ja eri leipiä ja levitteitä, ja vaikka jotain hummusta ja pinaattidippiä jota voi sitten ottaa jokainen sellaista joka käy. Makeisia ja suklaata lisäksi. Paras olisi jos saisin pitopalvelun tekemään kaiken ja yhden ihmisen tarjoilemaan. 

Miksi tuoreen äidin pitää tässäkin raataa ja huolehtia muiden hyvinvoinnista ja vatsanväänteistä ja tehdä lisäksi kaikki itse? Luulisi että on jo muutenkin aikalailla uupunut.  En ymmärrä.

Älä viitsi uhriutua, kukaan ei ole pakottanut sinua yhtään mihinkään. Kerrottiin vain miten ei pilata gluteenittoman ruoan tekemistä. On myös ehdotettu valmista gluteenitonta mutakakkua pakkasesta, tai voit tarjoilla vaikka hedelmäsalaattia (äitinä ihan itse avata säilyketölkit ja kuoria banaanin). Tai sitten olla välittämättä vieraista lainkaan ja tarjoilla ihan tavallista tarjoiltavaa, gluteenittomat ym erikoisruokailijat olkoot sitten nälässä.

T. Gluteeniton

Vierailija
218/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakian kanssa on niin tarkkaa, että ei välttämättä kannata alkaa tehdä gluteenitonta jos ei ole varma osaako tehdä varmasti niin että ei tule jauhonhiukkastakaan ilmasta tms. Ostaisin keliaakikolle jonkin valmiin herkun ja tarjoaisin pakkauksessaan.

Eipä sitä gluteenitonta kannata leipoa muiden kanssa samana päivänä, tai aloittaa siitä. Ensin keittiövälineiden ja tasojen pesu, tuotteet avaamattomista pakkauksista ja valmis tuote pussiin ennen muita projekteja.

Aloittajasta en tiedä mutta en kyllä tasan tarkkaan rupea parikuisen vauvan kanssa vääntämään ja pipertämään noin tarkkaan. Ilman vauvaa ja levänneenä joihinkin muihin juhliin sitten eri juttu.

Ostaisin  valmiit kakut sun muut pipperit jotka käy kaikille ja laittaisin tarjolle myös todella ison hedelmävadin. Salaattibaari myös hyvä idea ja eri leipiä ja levitteitä, ja vaikka jotain hummusta ja pinaattidippiä jota voi sitten ottaa jokainen sellaista joka käy. Makeisia ja suklaata lisäksi. Paras olisi jos saisin pitopalvelun tekemään kaiken ja yhden ihmisen tarjoilemaan. 

Miksi tuoreen äidin pitää tässäkin raataa ja huolehtia muiden hyvinvoinnista ja vatsanväänteistä ja tehdä lisäksi kaikki itse? Luulisi että on jo muutenkin aikalailla uupunut.  En ymmärrä.

Älä viitsi uhriutua, kukaan ei ole pakottanut sinua yhtään mihinkään. Kerrottiin vain miten ei pilata gluteenittoman ruoan tekemistä. On myös ehdotettu valmista gluteenitonta mutakakkua pakkasesta, tai voit tarjoilla vaikka hedelmäsalaattia (äitinä ihan itse avata säilyketölkit ja kuoria banaanin). Tai sitten olla välittämättä vieraista lainkaan ja tarjoilla ihan tavallista tarjoiltavaa, gluteenittomat ym erikoisruokailijat olkoot sitten nälässä.

T. Gluteeniton

Tai sitten se helpoin vaihtoehto, jättää koko ristiäiset pitämättä! Tai pyytää vain kummit ja pappi. Kukaan ei pakota pitämään koko suvun juhlia. Tosiaalta, jos noin paljon vieraita on tulossa, on heidän joukossaan varmasti joku leipomistaitoinen, jolta voisi kysyä apua. Vielä parempi, jos on lapsen tuleva kummi, voisi vihjata esim. kakun olevan kiva ristiäislahja. On täysin oma valinta tehdä asiasta show, vaihtoehtoja kyllä on.

Vierailija
219/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomosta tilasin mahdottomat gluteenittomat leivonnaiset. Itse en todellakaan ehtinyt muuta kuin roudailemaan ja tekemään muut järjestelyt.

Vierailija
220/313 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Sitä minäkin ihmettelen. Viimeksi meillä oli juhlissa eräs, josta sain tiedon etukäteen, että hänellä on keliakia. Ostimme hänelle kaupasta tarjottavat, kun minulla ei ollut kokemusta gluteenittomasta leipomisesta. Kaikki hänelle ostettu jäi syömättä, koska hän halusi syödä samaa kuin muutkin.

Ohis, mutta olen tavannut monta gluteenia välttelevää ihmistä joiden olen luullut olevan keliaakikkoja, mutta jotka ovat myöhemmin paljastuneet vain viljatuotteita omasta tahdostaan vältteleviksi. Kerran kuljettiin varmaan tunti etsien ravintolaa joka olisi tarjonnut gluteenitonta ruokaa tällaiselle ihmiselle. Sitten kun sellainen ravintola löytyi niin paljastuikin, että hän olisi aivan hyvin voinut syödä ruokaa joka ei ole 100% gluteenitonta. Hän vältteli viljatuotteita yksinkertaisesti siksi, koska "musta tuntuu etteivät ne sovi mulle ja vähän turvottavat". Täytyy sanoa, että siinä vaiheessa nälkäkiukkuisena oli vähällä etten räjähtänyt. 

Verikokeen mukaan minulla ei ole keliakiaa, mutta silti viljat (pl. kaura) eivät sovi minulle. Minulle on se ja sama turvottaako jokin ruoka minua vai ei, mutta en halua sitä tilannetta että joudun pelkäämään ehdinkö pytylle vai laskenko housuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi