Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liittyminen katoliseen kirkkoon

Vierailija
20.08.2022 |

Voisiko joku katoliseen kirkkoon liittynyt tai katolinen joka asiasta tietää kertoa että voiko tuolle info-kurssille mennä noin vaan mitään ilmoittautumista vai pitäisikö ensin ottaa yhteyttä oman "alueensa" katolisen kirkon pappiin ja kertoa että olisi halukas liittymään.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katolinen kirkko? 

Kuinka kukaan täysjärkinen voi edes harkita sitä kulttia, jonka ainoa todellinen tehtävä on kerryttää itselleen omaisuutta.

Ja se oppi, siis harhaoppi joka on todella kaukana alkuperäisestä kristillisyydestä, esim seli.b.aa.tti, jota jokaisen katolisen joka ei ole naimisissa, siis papit, naimattomat oletetaan noudattavan. Ja että intiimi kanssakäyminen ei ole nautintoa varten, vaan siittämisen vuoksi.

Siis täysin luonoottomia konsepteja, joka tuottaa vain pe r v e r sioita ja erilaista hyväksikäyttöä. 

Pappien ylivalta yli ihmisen oman oivalluksen, paavin jumalallisuus jne.

Aikanaan Luther ihan syystä nousi kapinaan.

Katolinen kirkko on ainoa, itsensä Herra Jeesuksen perustama kirkko. Muut kirkothan ovat vain tavallisten ihmisten (Luther, Calvin, kuningas Kustaa Vaasa, kuningas Henrik XIII,  Mikael Agricola, Olaus Petri jne) perustamia kirkkoja.

Aika huono argumentti kun se ei ole totta. Katollinen kirkko tietysti noin väittää, mutta ihan ensimmäiset alkuseurakunnat aloittivat toimintansa vasta 40-100 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Joten kyllä se oli myös ihmisten perustama, ihan alkuun juutalaisuuden lahko. 

Ei kyllä sen  kirkon perusti Jeesus. 

"Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. "

Matteus 16:18

Nimi Pietari, kreikaksi Petros, pohjautuu sanaan 'kallio'.

Pietari kuoli Roomassa. Hänen hautansa oli pyhiinvaelluskohde, sitten sen päälle rakennettiin kirkko. Sitä kirkkoa on korotettu ja laajennettu. Eli Vatikaanin Pietarin kirkko on  sen kirkon näkyvin osa. Vatikaanin Pietarin kirkko on siis rakennettu pyhän Pietarin haudan päälle. 

Jeesus valitsi itse seuraajansa. Vastaavasti Pietari ja muuta apostolit valitsivat ja vihkivät omat seuraajansa/työnsä jatkajat.  Sitä  valintaa ja kaitsijan viran jatkumoa sanotaan apostoliseksi suksessioksi eli seuraannoksi.  Siitä Jeesuksen ajoista on katkeamaton ketju aina meidän päiviimme saakka. Täten katolinen kirkko on se yksi ja sama kirkko, jonka Jeesus aikoinaan perusti.  Mitään katkosta ei ole ikinä ollut. Katolinen kirkko ei syntynyt tyhjästä, vaan Kristuksen toimesta.

Muut kirkot, kuten esim. Suomen evankelisluterilainen kirkko, on  kuningas Kustaa Vaasan ja Turun piispa Mikael Agricolan 1500-luvulla jKr., perustama kirkko. Siis aivan tavallisten ihmisten perustama kirkko.

Kannatta perehtyä kirkkohistoriaan.

Kannatta myös perehtyä Jeesuksen sanoihin. Jeesuksen "kirkko" on usko. Usko ei seuraa pappia tai muutakaan "pirua" tai sielun vihollista.

"Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko."

"Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun."

"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia."

"Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo. Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Se, joka menee portista, on lampaiden paimen. Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta. Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman, koska palkkapaimen ei välitä lampaista."

Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani." Sitten hän kysyi toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Kaitse minun lampaitani." Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?", ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani. Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo." Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."

Sana 'kirkko' tulee sanasta 'kyriake' eli Herralle ( = 'Kyrie' ) omistettu, erotettu, pyhitetty tila, asia tai toimi. Kirkollinen elämä on Herralle omistettua ja pyhitettyä  elämää.

"Herralle omistettu, erotettu, pyhitetty tila, asia tai toimi" = henkilökohtainen usko Jumalan sanaan eli Jeesukseen, eikä tällä ole mitään tekemistä paavin tai tämän suraajien kanssa. "Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi." (Ps. 118:22) "Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimessä. Herran huoneesta teidät siunataan. Herra on Jumala! Hän antoi valonsa meille. Käykää kulkueena lehvät käsissä, ulottakaa piirinne alttarin sarviin." (Ps. 118:26 -27)

Pietari (suomeksi kallio, kivi) on se kivi, jonka Jeesus valitsi työtään jatkamaan. Pietarin hautapaasi on  kirkon perustus. Siitä kaikki alkoi. Siitä kristikunta alkoi levitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme