2 teho silmälasit, ennustiko mikään sinulle, että niiden aika olisi seuraavaksi?
Näöntarkastus alkuvkolla ja asia mietityttää ja hermostuttaakin, en haluaisi niitä vielä ja ihan 1 tehotkin maksaa mulla maltaita, koska olen niin sokea eli mm kaikki 3 ohennushiontaa aina otettava linsseihin jne.
Kommentit (52)
Ne on monitehot. Niissä vahvuus liukuu rajattomasti kaukovahvuudesta lähivahvuuteen. Monutehot siksi, että rajaton liukuma tarjoaa ikään kuin monta eri vahvuutta ja niillä näkeekin monelle eri etäisyydelle. 2-tehot on ne mummujen ja pappojen käyttämät versiot, jossa näkyy sellainen luukku linssin alaosassa. Siellä luukussa on se lukuvahvuus. Niissä on vain kaksi vahvuutta, ei välivahvuuksia kuten monitehoissa.
Mene sinne näöntarkastukseen ja hermostu vasta sitten. Ikänäkö tekee myös sellaista, että kaukonäöstä alkaa miinusta tippua. Voi olla, että pärjäätkin vielä ykstehoilla, mutta tarviit miedommat voimakkuudet. Eikä kukaan pakota ostamaan monitehoja, vaikka tarvitsisitkin sellaiset. Voit silti ostaa pelkät kaukolasit, jos koet niillä pärjääväsi.
Ja tarjouksen voi pyytää monesta liikkeestä, tehdä vähän vertailua, että mitä tarjotaan ja millä hinnalla. Omista näkemisen tarpeista ja haasteista kannattaa myös kertoa mahdollisimman suoraan, että osaavat liikkeessä suositella sopivinta vaihtoehtoa.
Instrulla, Nissenillä ja Silmäasemalla voi katsoa hinnat suoraan netistä. Eri linssien hinnat on ilmoitettu selkeästi ja eurolleen. Itse ei tietty välttämättä osaa sanoa minkä tason linssit tarvitsee tai kannattaa ottaa, niissä on oikeasti isoja laatueroja, mutta ainakin näkee sen hintahaitarin.
Kaikilla ketjuilla on myös puolen hinnan päiviä, joita kannattaa aktiivisesti kytätä.
Vierailija kirjoitti:
Hommasin just 3 päivää sitten monitehot. Aika pettynyt olen niihin. Ei niillä kotona tee mitään kun mikään ei näy tarkasti. Lukemiseen, koneelle ja tv:n katseluun tarvii yhä yksteholaseja. Kaupassa asioidessa niistä on hyötyä. Hinnat ihan järkyttäviä vaikka -40% Instrulla.
Onkohan sulla ihan oikein hionnat ja asetukset. Itselläni monitehoihin tottuminen kävi nopeasti enkä nykyään mitenkään erota että ovat sellaiset.
Missä päin asut? Täällä Tampereella on joka vuosi sellaiset Ratina shopping festarit syyskuussa. Silloin melkein kaikilla ketjuilla on silmälasit puoleen hintaan tarjous meneillään. Sillon saa tosi halvalla uudet rillit. Tosin ruuhkaakin on liikkeissä noilla aleilla, mutta voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kannattaa käydä Specsaversillä, kun siellä on hyviä tarjouksia usein. En haluaisi mainostaa, mutta pakko on sanoa, että hyvät moniteholasit sain sieltä 400:lla, kuten aiemmin kirjoitin.
Itse sain sieltä huonot kaksiteholasit.
Niissä oli se lukualue ihan liian pieni ja vieläpä jotenkin vinosti piti tiirailla.
Mulle sanoi optikko, ettei voi ottaa moniteholaseja, kun pidän silmälaseja nenän päällä "roikkumassa", näin 30 vuotta. Tosin näen vielä lähelle ilman laseja, sillä miinukset lisääntyy vielä 50 vuotiaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kannattaa käydä Specsaversillä, kun siellä on hyviä tarjouksia usein. En haluaisi mainostaa, mutta pakko on sanoa, että hyvät moniteholasit sain sieltä 400:lla, kuten aiemmin kirjoitin.
Kahdet yksiteholasit olen ostanut Specsaversilta ja molemmat tosi huonot. Toiset niin väärin hiottu ettei oikein voi edes käyttää ja toisetkin vain vähän sinnepäin. Tuollakin lisähunta kertyy kun joutuu ottamaan useaan kertaan ohennetut, ne tarjoushintaiset on mun vahvuuksilla sellaiset pullonpohjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdet yksiteholasit olen ostanut Specsaversilta ja molemmat tosi huonot. Toiset niin väärin hiottu ettei oikein voi edes käyttää ja toisetkin vain vähän sinnepäin. Tuollakin lisähunta kertyy kun joutuu ottamaan useaan kertaan ohennetut, ne tarjoushintaiset on mun vahvuuksilla sellaiset pullonpohjat.
Minäkään en halua käydä siellä, kun ei netistä saa etukäteen katsottua mitä linssit maksaa.
Kaikkialla ne kehysten hintaan kuuluvat on paksut halpalinssit, ei niitä käytännössä kukaan halua käyttää. Materiaalista se on kiinni, ohentaminen ei tapahdu hiomalla, vaan ne ovat eri materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain sieltä huonot kaksiteholasit.
Niissä oli se lukualue ihan liian pieni ja vieläpä jotenkin vinosti piti tiirailla.
Sulla on liian halvat linssit, kalliimmissa on laajemmat näköalueet. Lisäksi taitaa olla hajataitto määritelty väärin, kun täytyy vinosti tiirailla.
Sano noista asioista ihan suoraan, kun seuraavia laseja hankit.
Minä sain juuri tälläiset nuoriso-ohenteiset lasit ja olen ollut todella tyytyväinen. Optikko oli sitä mieltä, että en olisi niitäkään tarvinnut, koska ilman laseja näen lähelle hyvin. Itse halusin kuitenkin "moniteholasit", koska töissä tarvitsen hyvää lähinäköä ja on rasittavaa vaihdella laseja päähän ja pois. Lisäksi teen yleensä televisiota katsellessa käsitöitä, joka on miellyttävämpää kuin ei tarvitse tihrustella lasien ali.