2 teho silmälasit, ennustiko mikään sinulle, että niiden aika olisi seuraavaksi?
Näöntarkastus alkuvkolla ja asia mietityttää ja hermostuttaakin, en haluaisi niitä vielä ja ihan 1 tehotkin maksaa mulla maltaita, koska olen niin sokea eli mm kaikki 3 ohennushiontaa aina otettava linsseihin jne.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on noin -4 kaukolasit ja toimii edelleen niin, että näen lähelle hyvin, kun otan lasit pois. En siis halunnut kaksitehoja ja optikon mielestä ok, jos noin haluan.
Ikää noin 45.
Mulle tuli lukutehot pienemmillä miinuksilla. Silmälääkäri suositteli kaksia eri laseja, koska mulla on toisessa silmässä paljon pienemmät miinukset. Kaksien lasien taktiikka toimii kuulemma paremmin, jos tuijottaa paljon tietokoneen ruutua. Jos olisin ekaksi kysynyt optikolta, hänhän olisi suoraan tyrkyttänyt monitehoja, lue: kalliimmat linssit, jotka menevät varastovahvuuksien yli. Nyt mulla on kahdet rillit, jotka molemmat menevät varastovahvuuksiin eli kaikenlaiset tarjouspaketit ovat voimassa.
Eiköhön yleinen elämänkokemus kerro vanhetessa tarvitsevan kaksteholinssit tai kahdet lasit.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhön yleinen elämänkokemus kerro vanhetessa tarvitsevan kaksteholinssit tai kahdet lasit.
Isälläni on kahdet lasit: kauko- ja lähilasit. Näkökyky on kuitenkin niin hyvä, että kumpiakaan ei tarvitse välttämättä ja on suurimman osan päivästä ilman laseja.
Itselläni näkö on niin huono, että pitää olla lasit /piilolinssit, jos meinaan jotain nähdä, joten siksi moniteholasit.
Vierailija kirjoitti:
https://www.instru.fi/linssit/monitehot
Herranjumala noita hintoja...🤯😐🤔 Olen aina ollut Instrun asiakas.
Mulla pyörii vahvuudet -9 tasolla.
Ja vaikea sanoa näenkö hyvin lähelle ilman laseja, koska olen ilman laseja sokea eli en ole "ikinä" nähnyt lähelle(kään) hyvin ilman laseja.
Esim.uusia ostaessa on laitettava naama melkein kiinni peiliin, jotta näen miltä uudet pokat näyttäisi.Ap
Tuohon naamakiinnipeilissä kohtaan pistäisin väliin, että kannattaa ottaa puhelimella selfie kokeilukehykset naamalla, panna sitten omat lasit takaisin päälle ja valita kuvista, mitkä kehykset parhaalta näyttävät. Idaalitapauksessa kaveri ottaa kuvat vähän kauempaa niin ei tule selfienenäefektiä, mutta selfiestäkin näkee kokonaisuuden paremmin kuin nenä peilissä.
Itse aloin huomata lähinäön heikkenemisen vasta viitisen vuotta sen jälkeen kun optikko jo myi minulle monitehot. Eli mulla on yksitehoiset aurinkolasit ja tänä kesänä ne on tarvinnut ottaa pois, jotta pystyy lukemaan puhelinta. Monitehoillahan sitä ei tietty huomaa, mutta niitä taas ei ole kesällä tullut pidettyä.
Hommasin just 3 päivää sitten monitehot. Aika pettynyt olen niihin. Ei niillä kotona tee mitään kun mikään ei näy tarkasti. Lukemiseen, koneelle ja tv:n katseluun tarvii yhä yksteholaseja. Kaupassa asioidessa niistä on hyötyä. Hinnat ihan järkyttäviä vaikka -40% Instrulla.
Jos ei tarvitse laseja auton ajoon niin minulle oli parhaimmat näyttöpäätelasit ja ne monitehot ei toiminut ollenkaan. Sellaiset näyttöpäätelasit joilla voi kulkeakkin niin ovat olleet kaikkein parhaimmat. Maksoin 800e ihan turhaan monitehoista. Sain kahdet näyttöpäätelasit 850e ja kalliilla kehyksillä, kevennetyt lasit ja sävytettyinä mitkä sopivat naamaan niin ettei täytynyt niistä tinkiä silmäasemalta ja S-boonukset päälle. Ei tule päänsärkyä enää kun käytän laseja koko hereillä olon ajan.
Taidan passata koko lasit vaikka niitä minulle sitten tulevalla viikolla myytäisiin, sen verran rasittavalta ja sekavalta kuulostaa koko show🤔😐.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hommasin just 3 päivää sitten monitehot. Aika pettynyt olen niihin. Ei niillä kotona tee mitään kun mikään ei näy tarkasti. Lukemiseen, koneelle ja tv:n katseluun tarvii yhä yksteholaseja. Kaupassa asioidessa niistä on hyötyä. Hinnat ihan järkyttäviä vaikka -40% Instrulla.
Ongelmaasi auttaisi myös ne näyttöpäätelasit. Minä olen niihin järkyttävän tyytyväinen.
En työskentele näyttöpäätteen enkä muunkaan ruudun edessä eli sellaisia juttuja minun ei tarvitse asiassa huomioida.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En työskentele näyttöpäätteen enkä muunkaan ruudun edessä eli sellaisia juttuja minun ei tarvitse asiassa huomioida.
Ap
Vaikka nimi on näyttöpäätelasit niin ne auttavat lukemiseen, käsitöiden tekemiseen ja kaikkia kotitöitä teen niillä laseilla sekä kuljen asioilla. Kaupassa näen paremmin pientä präntättyä tekstiä. Eivät ne ole pelkästään näyttöpäätetyöskentelyyn vaan käytän koko ajan. Näin hyviä laseja minulla ei ole ollut ikinä ja ne monitehot olivat ihan fiaskot.
Mulle tuli ensin lukulasit ja vasta sitten kaukolasit, jotka olivat sitten suoraan lievät monitehot.
Edelleenkin mulla on isompi ongelma lähinäkö, joten mulla on kahdet lähilasit kotona, toiset lukemiseen makkarissa ja toiset tässä tietokoneella, kaukolaseja käytän lähinnä kodin ulkopuolella.
Jos ei halua monitehoja, voi ottaa käsilaukkuun erilliset lukulasit ja käyttää niitä, kun tarvitsee lukea jotain (kauppa, kännykkä). Useimmat eivät jaksa tämmöistä vaihtorumbaa, joten siksi on ne monarit.
Minulla oli kahdet ensimmäiset "moniteholasit" niin sanotut nuoriso ohenteiset. Ala osassa vähemmän miinusta kuin ylä osassa linssiä. Näillä pärjäsin useamman vuoden.
Nyt on jo monitehot. Juuri jouduin hankkimaan uudet ja maksoivat 1.200€ josta pokien osuus oli vain 200€.
Joudun vielä uusimaan työlasit, koska sekä lähi- että kaukonäköön tuli kohtuullisen isot muutokset. Onneksi työnantaja osallistuu niiden kustannuksiin. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikka nimi on näyttöpäätelasit niin ne auttavat lukemiseen, käsitöiden tekemiseen ja kaikkia kotitöitä teen niillä laseilla sekä kuljen asioilla. Kaupassa näen paremmin pientä präntättyä tekstiä. Eivät ne ole pelkästään näyttöpäätetyöskentelyyn vaan käytän koko ajan. Näin hyviä laseja minulla ei ole ollut ikinä ja ne monitehot olivat ihan fiaskot.
Joo näistä käytetään myös nimityksiä sisälasit tai toimistomonitehot. Ne ovat ikään kuin väärin päin olevat monitehot. Tavallisissa monitehoissa on iso näköalue kauas ja pieni alue lähelle. Toimistomonitehoissa on iso näköalue lähelle ja pieni kauas. Siksi niillä näkee sisällä ja arjessa tosi hyvin. Lukemiset, tietokone, käsityöt, asiakastyö jne. Näkee kauaskin sen verran, että voi kävellä, mutta autoiluun eivät sovi, siinä pitää nähdä enemmän kauas.
Mulla on ollut pienestä pitäen pluslasit. Nelikymppisenä alkoi sitten lukeminen olla vaikeaa ja kännykkä piti työntää metrinpäähän, että sai selvää, niin hankin monitehot. Maksoivat yli 700 €. Totuin nopeasti niihin ja onhan se kiva, että näkee kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ok, minulla on miinusta todella paljon. Eli monitehot siis olisi mahdollisesti tulossa, kelle sitten 2 tehot?
Ap
Ei 2-tehoja ole kuin jollain kasikymppisillä, jotka ovat aina käyttäneet sellaisia. Eikä edes suurimmalla osalla heistä. Mä tiedän vain yhden kaksitehoja käyttävän.
Useimmilla yli 50-vuotiailla jatkuvasti laseja käyttävillä on monitehot, sillä ikänäkö tulee kaikille. Etkä tosiaan ole nähnyt niitä luukkuja kellään, kun ei niitä enää käytetä. Ranskalaiset, tyylikkäät naiset eivät suostuneet luukkuihin ja portaattomat monitehot kehitettiin jo vuosikymmeniä sitten. :)
Ulkonäön lisäksi luukku aiheuttaa sellaista kuvahyppyä, kun kuvan koko vaihtuu niin terävästi. Luukusta näkyy eri kokoa oleva kuva kuin muusta linssistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo näistä käytetään myös nimityksiä sisälasit tai toimistomonitehot. Ne ovat ikään kuin väärin päin olevat monitehot. Tavallisissa monitehoissa on iso näköalue kauas ja pieni alue lähelle. Toimistomonitehoissa on iso näköalue lähelle ja pieni kauas. Siksi niillä näkee sisällä ja arjessa tosi hyvin. Lukemiset, tietokone, käsityöt, asiakastyö jne. Näkee kauaskin sen verran, että voi kävellä, mutta autoiluun eivät sovi, siinä pitää nähdä enemmän kauas.
Minulla ei ollut ongelmia kaukonäössä vaan lähinäössä ja silti myytiin kalliit moniteholasit jolla en tehnyt yhtään mitään kun en edes autoa aja ja lähinäön ongelmiin ne eivät auttaneet ollenkaan. Vasta näyttöpäätelasit olivat kaikkein parhaimmat ja selviän niillä koko päivän arjen töissä ja näen niillä kulkiessakin paremmin kuin monitehoilla.
Tarvitsin ensin lukulasit, mutta hermostuin siihen kun niitä ei aina ollut mukana neukkarissa, kaupassa jne. Sain monitehot, jossa kaukonäköön pelkkää lasia ensin. Nyt plussaa kaikki monitehoissa, erikseen lukulasit ja päätelasit. Huom. Lasien laaduissa (liike) on eroja ja istuvuus tärkein!
Kyllä ennusti, en nähnyt kunnolla ajaessa etäämmälle enkä toisaalta lukeakaan pitämättä tekstiä kaukana. Muutoksia tietysti ja 2tehot valitsin kaksien lasien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulla ei ollut ongelmia kaukonäössä vaan lähinäössä ja silti myytiin kalliit moniteholasit jolla en tehnyt yhtään mitään kun en edes autoa aja ja lähinäön ongelmiin ne eivät auttaneet ollenkaan. Vasta näyttöpäätelasit olivat kaikkein parhaimmat ja selviän niillä koko päivän arjen töissä ja näen niillä kulkiessakin paremmin kuin monitehoilla.
Jos haluaa tai tarvitsee koko ajan naamalla pidettävät lasit lähinäköä varten, pitää niiden olla monitehot. Niillä lähilaseilla kun ei näe kauas.
Monitehothan nuo sinunkin lasisi ovat, mutta vain toisenlaiset. Hyvä, että sulle löytyi oikeanlaiset lasit! Ilmeisesti ekalla kerralla sulta ei kyselty tarpeeksi tarkasti sinun tarpeistasi.
Silmälasejakin voi maksaa osamaksulla, siis jos et ole perseillyt luottotietojasi.
Itse käytän erikseen luku ja kaukolaseja. En tottunut monitehoihin vaan ne teki sellaisen pyörryttävän sekavan olon.