Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt8.9.2015

Kun ei ole työkokemusta juuri näistä tehtävistä??

Olen akateeminen ja tehnyt koulutusalan suunnittelu- ja kehittämishommia (valtiolla) jo kuutisen vuotta ja alan /työtehtävien vaihto kiinnostaa.

Haluaisin päästä HR-kentälle (yritykseen), mutta sinne on niin kova tunku, että aina löytyy joku jolla on täsmätyö kokemusta. Jostakin se eka paikka vaan pitää saada...

Olen nyt jäämässä ä-lomalle, mutta ajattelin että jossakin vaiheessa suorittaa jonkun HR-osaaja-koulutuksen, siitä ei ainakaan haittaa ole.

Mutta nytkin on jo yksittäisiä yliopistojen kursseja suoritettuna aiheesta (osaamisen johtaminen, palkitseminen, työhyvinvointi jne) ja niillä ei se paikka aukea kun ei ole kokemusta....

Kunhan ä-loma on takana/loppusuoralla ja HR-kurssi käynnissä niin aion alkaa laittamaan avoimia hakemuksia eri puolille, vapaina oleviin paikkoihin tulee niin paljon hakemuksia, että ei mahkuja.

Mutta onko lisää vinkkejä ?

Kommentit (11)

Entäpä hakea ensin rekryfirmoille töihin? Lukea vaikkapa psykologiaa tai kasvatustieteitä myös?

Itse olen nyt HR-alalla, suomalaisella rekryfirmalla, ulkomaan projektissa. Olen ajatellut yrittää jatkaa tällä " uralla" , jos en vaihda alaa ihan kokonaan. Ajattelin lukea avoimessa yliopistossa kasvatustieteitä nykyisen tutkintoni lisäksi (DI, tuotantotalous).

Mutta siis mietin myös puolileikilläni kaiken aloittamista alusta ja kokonaan alan vaihtoa muuhun ...

Anteeksi, luin hieman huolimattomasti viestisi ja oletin, että sinulla kaupallinen akateeminen tutkinto. Et maininnut tutkintoasi, joten voihan se jo vaikka ollakin kasvatustieteitä tms. Jos näin on, niin miten olisi työn ohessa opiskella kauppatieteitä lisäksi?

Noh, toisaalta se työkokemus on monasti paljon tärkeämpää yksityisellä puolella ja siksi olisi se ensimmäinen alan paikka saatava ja siinä voi sitten ohessa opiskella ehkä jotain lisää.

Mieti myös rekryfirmoja ...

Kiitos kommenteista. Olen tosiaan kasvatustieteen maisteri ja lukenut myös psykaa. Nyt täydentänyt opintojani tutalla ja kauppiksella avoimilla kursseilla. Suurin puute lienee työkokemuksen puute HR-saralta.

Rekryfirmat itselläkin on joskus ollut mielessä. Soitin joskus Adeccon vapaana olevaan paikkaan (olikohan henkilöstö- vai rekrytointikonsultti), mutta jäi hakematta. Palkka oli pienempi kuin kuvittelin, 2600 e/kk + mahd. bonukset päälle. Mutta uskoakseni palkkakin voi parantua, kun pääsee näyttämään kyntensä. Ja riippuu varmasti paljon tehtävästä, ehkä tuo oli tarkoitettu työuraansa aloittavalle.

Mihin rekryfirmaan sinä suosittelisit hakemaan? Millä palkkahaitarilla yleensä noissa yrityksissä maksetaan 6-7 vuoden työkokemuksen omaavalle mun taustaiselle ihmiselle. (projektipäällikkö koulutus- ja kehittämishankkeissa, KM. Luen vielä tosiaan jatkossa HR-asioita. Päiväkotipuolella (hallituksen jäsenenä) olen osallistunut rekrytointeihin sekä vastannut kehitys- ja suoritusarviointikeskusteluista- jonkin verran kosketusta siis hr-puoleenkin).

Oletko harkinnut konsultointia, monessa konsulttifirmassa on HR/koulutus/change management -puoli, joissa nuo asiat linkittyvät. Katso esim. Accenture, Cap Gemini, Deloitte, Bearing Point alkuun. Sieltä palvelupuolelta esim. (Strategic) Change, Transformation Management, Oranisational Change jne... 2-4 vuoden jälkeen on hyvä tausta hakeutua yrityspuolelle (jos vielä sitten haluaa). Konsulttipuolella palkat ovat myös mukavia, takkuisen alun jälkeen. Töitä tietenkin on paljon ja joskus matkusteluakin.

www.hpl.fi

Löytyy jotakin alan yrityksiä. En osaa sanoa mihin niistä kannattaisi hakea niin, että tietäisin jossakin olevan tarvetta enemmän kuin toisessa.

Minä varmaan sinuna yrittäisin nyt saada sen alan ensimmäisen työpaikan, koulutustausta varmasti ihan riittävä ja täydentää voi tarpeen mukaan myöhemmin.

Oletko miettinyt jotakin työharjoittelujaksoa, jonka kautta voisi sitten työllistyä yritykseen?

Konsultointikin on käynyt mielessä, kiitos listasta! Myös hpl:n linkki oli hyvä. Täytyy perehtyä asiaan näiden näkökulmien kautta enemmän.

Vuoden verran olen hakenut HR-paikkoihin, edes haastatteluun en ole päässyt. Mietin jo, onko ikää liikaa (35-v.). Tässä iässä ja vuosien työkokemuksen jälkeen kai pitäisi olla niin, että pyydetään toisiin työtehtäviin, kait se on vähän omituistakin kun hakee vakituisesta työstä pois. Minunkin työkokemukseni on muusta kuin HR-työstä eikä työnhaussa auta, vaikka kävin HR-puolen 30 opintopisteen koulutuksen. Avoimen kauppakorkean kursseja en ole suorittanut, kun työnantaja ei päästänyt luennoille. Julkisen sektorin työkokemuksella on ehkä yritysmaailmassa aika huono arvokin. Minua jo masentaa, ehkä en koskaan pääse mihinkään nykyisestä työstäni. Ehkä äitiyslomat pudottivat minut työelämästä ja tahkoan eläkeikään saakka tehtävässä, joka ei vastaa akateemista koulutustani eikä osaamistani. Työnhaku on tosi rankkaa ja noloakin, tuntuu siltä että pomoni tietää ainakin joistakin hauistani ja naureskelee pyristelyilleni päästä työelämässä eteenpäin. Mutta tsemppiä sinulle! Ehkä yksi keino voisi olla hakea isoihin firmoihin muihin tehtäviin ja yrittää sitten talon sisällä suuntautua HR-työhön.

Hassua kyllä, pari päivää sen jälkeen kun kirjoitin tänne, sain kutsun työhaastatteluun HR-työhön. Haastattelussa minulta tivattiin osaamista ja kokemusta miten soveltaa TESsiä. Mitenkäs sitä kokemusta saa, kun sitä tulisi työssä ja henkilöstötyön tehtäviin en pääse? No, odottelen tuloksia, valinta on ensi viikolla.

Tule kertomaan tuloksista. Ja jos et tule valituksi niin soita ihmeessä perään ja kysy että mitä sulta puuttui tuohon tehtävään.

Sullahan oli jo se HR-kurssi käytynä, mutta noita työsuhdeasioita käsittääkseni kysytään/tarvitaan usein. AMK:t järjestää avoimen puolella aiheeseen liittyvää kurssitusta , jos se ei sisältynyt käymääsi HR-kurssiin.

Toivottavasti tärpää! Ja hienoa aina että pääsee haastatteluun asti ainakin - se kertoo että on mahdollisuuksia.

Hassua kyllä, pari päivää sen jälkeen kun kirjoitin tänne, sain kutsun työhaastatteluun HR-työhön. Haastattelussa minulta tivattiin osaamista ja kokemusta miten soveltaa TESsiä. Mitenkäs sitä kokemusta saa, kun sitä tulisi työssä ja henkilöstötyön tehtäviin en pääse? No, odottelen tuloksia, valinta on ensi viikolla.

[/quote]

Parempaa headhunttausta

Täytyy sanoa, että suomalaisten rekrytointikonsulttien ja headhuntereiden taso on ala-arvoinen.

Olen tavannut 8 näistä viimeisen vuoden aikana ja osan tunnen entuudestaan työuraltani. Nämä jotka tunnen, omaavat itse hyvin ailahtelevaisen taustan joka pitää sisällään lyhyitä työsuhteita ja melko heikkoja tuloksia mm. myyntitehtävissä. Duunihyppelijöitä siis.

Niitä joita en aiemmin ole tuntenut, tulivat tapaamiseen myöhässä, olivat pukeutuneet epäsiististi, jne. Jokaisella suurinpiirtein samat kysymykset: kiteytä, minkä alan osaaja olet. Siis mitäh? Onko rekrytoijat tulleet laiskoiksi kun kaikki pitäisi moniulotteisesta ihmisestä ja osaamistaustasta kiteyttää yhteen asiaan? Harva meistä on yhden asian ihmisiä vaan paljon moniulotteisempia. Jokaisen kanssa tuntui, että pyrkivät vain kategorisoimaan ihmisen ja jatkavat uuteen juttuun. Ala-arvoista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat