Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uskaltaako eläinkaupasta ostaa tukkuhamsterin, kun kasvattajia ei ole koko maakunnassa ollenkaan?

Vierailija
18.08.2022 |

olen harkinnut syyrialaisen hamsterin ottamista lemmikiksi ja selannut nettiä kuukauden päivät kasvattajaa tai edes kodinvaihtajia etsiessäni, mutta niitä ei vaan yksinkertaisesti löydy tarpeeksi läheltä. tänään kävin eläinkaupassa kyselemässä ja syrkkejä kyllä löytyi, mutta ne ovat tukusta hommattuja. nämä tukkusyrkit ovat kuulemma käsiteltyjä ja hyväluontoisia, mutta joka paikassa suositellaan kasvattajalta ostamista ja itsestänikin tuntuisi paremmalta, kun hamsun suvun ja historian tietäisi tarkasti ja se olisi varmasti hyvin hoidettu.

kannattaako siis ostaa tukkuhamsu, vai odottelenko vaan että joskus vastaan tulisi sopiva kodinvaihtaja? onko teillä muilla tukkuhamsut olleet kilttejä ja terveitä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkuhamsteri on toisinpäin hakkutumsteri. Harmi jos tukkuihin liittyy jotain epäeettistä(?) ja toisaalta eläimet pitäisi saada taas pois sieltä. Sama kanien suhteen eläinkaupoissa, ahtaat tilat ja voi olla kuuma.

Vierailija
22/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tällä keskustelulla on alapeukkuja? eikö ihmiset usko tukkuhamstereiden olemassaoloon vai mistä kiikastaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on Facebook, niin etsippä Hamsteriyhdistyksen sivut. Usein kasvattajien kanssa voi neuvotella poikasen kuljetuksesta tietylle paikkakunnalle. Tai sitten odotat hamsterinäyttelyä, siellä on usein poikasia myynnissä.

Väreistä sen verran että

soopeli, Creme, musta ja normaali ovat yleensä aika rauhallisia. Hankalampia tapauksia ovat keltainen ja kilpikonna ( ainoastaan naaraat voivat olla kilpikonnavärisiä).

Vierailija
24/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on Facebook, niin etsippä Hamsteriyhdistyksen sivut. Usein kasvattajien kanssa voi neuvotella poikasen kuljetuksesta tietylle paikkakunnalle. Tai sitten odotat hamsterinäyttelyä, siellä on usein poikasia myynnissä.

Väreistä sen verran että

soopeli, Creme, musta ja normaali ovat yleensä aika rauhallisia. Hankalampia tapauksia ovat keltainen ja kilpikonna ( ainoastaan naaraat voivat olla kilpikonnavärisiä).

en usko, että kukaan kasvattaja lähtee kuljettamaan hamsteria satojen kilometrien päähän ilman reilua lisälaskua. näyttelyihin pääseminenkin on aika vaikeaa, koska niitä näkyy olevan vain etelä-suomessa ja oulussa, eli liian kaukana.

kiitos tiedosta! en ollut kuullutkaan, että väri oikeasti voi vaikuttaa luonteeseen.

ap

Vierailija
25/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin saada käsitellä sitä hamsteria siellä kaupassa ennen ostopäätöstä! Siinähän sen näkee onko kesy vai ei. Tarkasta samalla että hamsu vaikuttaa ulkoisesti terveeltä: kirkkaat silmät, puhdas turkki, korvat puhtaat, ei ulostetta takapäässä yms.

Itse ostin joskus nuorena talvikon Faunattaresta ja se ei ollut lainkaan kesy, puri sormia yms. Mutta kesyyntyi kyllä jotenkuten kun annoin sille kädestä herkkuja :) ei tosin elänyt pitkään mutta se johtui luultavasti vain liikalihavuudesta.

Vierailija
26/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin saada käsitellä sitä hamsteria siellä kaupassa ennen ostopäätöstä! Siinähän sen näkee onko kesy vai ei. Tarkasta samalla että hamsu vaikuttaa ulkoisesti terveeltä: kirkkaat silmät, puhdas turkki, korvat puhtaat, ei ulostetta takapäässä yms.

Itse ostin joskus nuorena talvikon Faunattaresta ja se ei ollut lainkaan kesy, puri sormia yms. Mutta kesyyntyi kyllä jotenkuten kun annoin sille kädestä herkkuja :) ei tosin elänyt pitkään mutta se johtui luultavasti vain liikalihavuudesta.

kiitos neuvosta! ainakin pikaisella vilkaisulla kaupan hamsterit vaikuttivat ihan terveitä, mutta jos päädyn sieltä ostamaan, tarkistan tietysti vielä tarkemmin hamsun kunnon.

ap

Vierailija
27/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas taas tätä typeryyden määrää. Itse entisenä eläinkauppiaana voi paljastaa asian laidan, kauppiaat kasvattaa niitä ihan itse sekä ostaa myös "oikeilta" kasvattajilta ja vaikka pikkupiian lemmikkihamsterin poikasia kanssa. Itse kasvatin aikalpitkälti liikkeissä myymäni pikkuöttiäiset ja myin niitä myös muihin eläinkauppoihin.

kuten aloitusviestissä sanoin, kysyin eläinkaupan työntekijältä hamstereiden alkuperästä, ja ne ovat nimenomaan tukusta hankittuja.

ap

😂😂😂

mikä nyt noin naurattaa? luuletko, että valehtelen eläinkaupan työntekijän sanomisista? olen kyllä tietoinen, että monet eläinkaupat kasvattavat hamsterinsa itse, mutta tuossa kyseisessä eläinkaupassa niin ei ole, vaan hamsterit tulevat tukusta.

ap

No ihan se että tulit pikkasen vedätetyksi myyjän toimesta. Tai sitten se ei vaan osannut vastata sulle. Mullakin oli eläinkaupoissani muutama työntekijä, jotka ei tienneet mitään pikkuelikoista, vaan olivat koiraharrastajia. Kysy nyt sitten niiltä 😅 onneksi soittivat mulle kysyäkseen tai pyysivät asiakasta palaamaan asiaan sellaisena päivänä, kun asioita tietäviä oli vuorossa. Toki olishan se hyvä et jokainen myyjä tietäisi kaiken kaikesta, mutta ei se niin toimi oikeessa elämässä.

Tuskin, tukkuelukka on simppeli ja melko edullinen hankinta eläinkauppiaalle. Ollut jo joskus mun lapsuudessa 1990-luvulla, suurin osa lähieläinkaupan elukoista tuli suurista tukuista. Linnut, matelijat, jyrsijät, kalat, kaikki.

En tiedä, koska sun eläinkauppa on ollut pystyssä tai miksi olet palkannut epäpätevää henkilökuntaa, mutta nykyäänhän eläinkaupoissa on jo pitkään tuöskennelleet nimenomaan eläinkaupan alalle kouluttautuneet eläintenhoitajat. Heillä on siis tutkinto ammattitaitonsa tukena. Joku tukku- vs. kotikasvattajahamsteri on ihan perusasia, ei varmana tarvitse keksiä juttuja.

(Millä nimellä muuten kasvatit gerbiileitä? Mietin että tunnenko sut, )

Aloittajalle olin tulossa ehdottamaan samaa kuin joku edellä, että kysele fb:n kautta kyytejä hamsulle kauempaakin. On kesä, ihmiset liikkuu ja monesti siinä liikkuu asioita mukana.

Vierailija
28/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa tukkuhamstereissa mitään vikaa ole, eikä yhtään ihmeellisempää hamsteria saa ostamalla kasvattajalta. Eikä niitä todellakaan kasvateta missään järkyttävissä oloissa joissa taudit leviää tms. Kaikkea ihmiset kuvittelee. Onkohan nämä jutut jostain ulkomaalaisista kirjoista peräisin, jossa tosiaan sellaista tapahtuu. Suomessa kyllä voi luottaa, että eläinkaupan myymät hamsterit on asiallisista oloista. 

Vierailija
29/30 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noissa tukkuhamstereissa mitään vikaa ole, eikä yhtään ihmeellisempää hamsteria saa ostamalla kasvattajalta. Eikä niitä todellakaan kasvateta missään järkyttävissä oloissa joissa taudit leviää tms. Kaikkea ihmiset kuvittelee. Onkohan nämä jutut jostain ulkomaalaisista kirjoista peräisin, jossa tosiaan sellaista tapahtuu. Suomessa kyllä voi luottaa, että eläinkaupan myymät hamsterit on asiallisista oloista. 

Itse ostin kasvattajan eläinkauppaan tuoman hamsterin. Hamsterin piti olla uros, mutta oli aikamoinen järkytys aamulla huomata että tämä uros oli saanut 8 poikasta... Hamsteri oli todella hoikka, eikä nisiä näkynyt. Pallien puuttumista kyllä ihmettelin, mutta kaupassa sanottiin että koska kyseessä on nuori uros, niin ne ei näy vielä kunnolla. Hamsterilla oli ikää vajaa 3kk. Otin yhteyttä kasvattajaan, ja kun viimein sain hänet kiinni ( hänellä oli useita eri sähköposti osoitteita ja puh.numeroita) hän suhtautui asiaan todella nyrpeästi. Oli sitä mieltä että poikasista saa rahaa, myyt vaan pois. Ilmoitin hamsteriyhdistykselle asiasta, mutta eipä heitä paljoa asia kiinnostanut. Moka oli kuulemma oma, kun en huomannut että kyseessä oli tiine naarashamsteri.

Joten jos ap hankkii eläinkauppahamsterin ( oli sitten tukusta tai kasvattajalta) niin kannattaa olla todella tarkkana.

Vierailija
30/30 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin kasvattajan eläinkauppaan tuoman hamsterin. Hamsterin piti olla uros, mutta oli aikamoinen järkytys aamulla huomata että tämä uros oli saanut 8 poikasta... Hamsteri oli todella hoikka, eikä nisiä näkynyt. Pallien puuttumista kyllä ihmettelin, mutta kaupassa sanottiin että koska kyseessä on nuori uros, niin ne ei näy vielä kunnolla. Hamsterilla oli ikää vajaa 3kk. Otin yhteyttä kasvattajaan, ja kun viimein sain hänet kiinni ( hänellä oli useita eri sähköposti osoitteita ja puh.numeroita) hän suhtautui asiaan todella nyrpeästi. Oli sitä mieltä että poikasista saa rahaa, myyt vaan pois. Ilmoitin hamsteriyhdistykselle asiasta, mutta eipä heitä paljoa asia kiinnostanut. Moka oli kuulemma oma, kun en huomannut että kyseessä oli tiine naarashamsteri.

Joten jos ap hankkii eläinkauppahamsterin ( oli sitten tukusta tai kasvattajalta) niin kannattaa olla todella tarkkana.

oho! onpa kyllä ollut kummallista käytöstä kasvattajalta ja hamsteriyhdistykseltä. tämän paikallisen eläinkaupan hamsterit ovat muistaakseni noin puolivuotiaita ja asuvat erillisissä terroissa, joten uskon ja toivon ettei samanlaista vahinkoa pääse käymään.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi