Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaa ominaisuutta arvostatte ihmisissä enemmän, älykkyyttä vai empaattisuutta eli ns. "sydämen sivistystä"?

Vierailija
18.08.2022 |

Tietenkään nämä eivät ole ollenkaan toisiaan poissulkevia eli ihminen voi oikein hyvin olla sekä älykäs että empaattinen, mutta jos saatte itse valita, niin viihdyttekö mieluummin terävien mutta vähemmän empaattisten vai empaattisten mutta vähemmän nokkelien ihmisten seurassa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein jaksa näitä "sydämen sivistystä"-ihmisiä.

Kokemukseni mukaan, he voivat olla erittäin raskaita ihmisiä, kun eivät juuri tajua mitään mistään mutta hyvin helposti uhriutuvat.

Sekä älyä että empatia yleensä tarvitaan.

Vierailija
22/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ja virallisissa yhteyksissä älykkyyttä, muuten empaattisuutta.

Tosin kohtuus kaikessa; ei kiinnosta tehdä töitä hyvin älykkään kanssa, jos tyyppi on täysi k.sipää. Toisaalta minun olisi vaikea olla läheinen ystävä jonkun kanssa, joka on ihan mielettömän tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empaattisuutta koska empaattinen ihminen ei halua pahaa muille ihmisille.

Älykäs ihminen ilman empaattisuutta kykenee halutessaan tekemään vaikka murhan. 

Vierailija
24/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi ja skitsofrenia on paljon maanläheisempi, kuin joku empaattisuus.

Vierailija
25/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on vähän vaiikea sanoa koska vaikka älykkyys voi olla se lataus mikä vaaditaaan vaikka työpanokseen eli täytyy olla vireä ja valpas suoriutumaan täysillä annetuiista tehtävistä.

Kyllä mä luulen etttä se näkyy esim siinä miten pystyy irtautumaan työstään ja vaiikka jakamaan sitä hellyyttä ja huolenpitoa vaiikka jälkipolville.

Nykyarjessa esiim minkälaisia ansoja siellä on niin että vaikka sähköpostiit seuraa kotiin, täytyy kokoaika olla tavoitettavissa, koko aika läsnä ja tuntosarvet valppaiina työlle, valot vilkkuu tietokoneiiissa ja ei saa kunnollla vaikka nukuttua.

Vierailija
26/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empaattisuuskin on tunneälykkyyttä, joka on yksi älykkyyden osa-alue.

Vierailija
27/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on vähän vaiikea sanoa koska vaikka älykkyys voi olla se lataus mikä vaaditaaan vaikka työpanokseen eli täytyy olla vireä ja valpas suoriutumaan täysillä annetuiista tehtävistä.

Kyllä mä luulen etttä se näkyy esim siinä miten pystyy irtautumaan työstään ja vaiikka jakamaan sitä hellyyttä ja huolenpitoa vaiikka jälkipolville.

Nykyarjessa esiim minkälaisia ansoja siellä on niin että vaikka sähköpostiit seuraa kotiin, täytyy kokoaika olla tavoitettavissa, koko aika läsnä ja tuntosarvet valppaiina työlle, valot vilkkuu tietokoneiiissa ja ei saa kunnollla vaikka nukuttua.

Persoonallisuuushäiriöitä, ei rauhaa urbaanissa ympäristössä, jatkuvasti killpailu päällä ja tilanteet eläää, oma minä kuva vääristyy kun täytyy esittää jatkuvasti jotain.

Vierailija
28/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä empatia on pelkkä destruktiivinen ilmiö eli ehdottomasti älykkyyttä.

Niin, se johtaa mm. siihen, että Suomen rajan yli vyöryy yhden syksyn aikana 30000 paperitonta äijää.

Vierailija
29/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuuushäiriöitä, ei rauhaa urbaanissa ympäristössä, jatkuvasti killpailu päällä ja tilanteet eläää, oma minä kuva vääristyy kun täytyy esittää jatkuvasti jotain.

Se on esiim somejulkkiksiilla mitä olen seurannut niin ei enää riitä että on vaikka musiikillisesti lahjakas, vaan omaa someprofiiilia on päivitettävä jatkuvasti jottei fanit katoa ja unohda.

Vierailija
30/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys.empatiaa voi opetella..tai ainakin teeskennellä. Älyä ei voi..

Noh, tämäkin on totta. Valitettavasti älykkyyteen sisältyy myös kyky esittää empaattista ja muutenkin valehdella kaikesta täysin onnistuneesti. Tyhmä ei siinäkään onnistu vaan itsekkyys ja tyhmyys paljastuu hyvin nopeasti. Usein samantien. Taivunko minäkin nyt sittenkin sen älykkyyden puoleen? Toki molemmat samassa paketissa on napakymppi. Jos kuitenkin olisi oltava tekemisissä joidenkin ihmisten kanssa pakosta, en kyllä tiedä mikä sellainen pakko tilanne olisi? Ehkä joku asiakaspalvelu/hoitoalan duuni niin varmaan mieluummin olisin tekemisissä vähän tyhmien mutta empaattisten ihmisten kanssa, kuin älykkäiden ja ilkeiden kieroilijoiden kanssa.

Vierailija
31/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No empaattisuutta. Älykkyys ei takaa kuin sen, että on pidemmälle kehittyneet harhat kuin muilla.

Vierailija
32/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on esiim somejulkkiksiilla mitä olen seurannut niin ei enää riitä että on vaikka musiikillisesti lahjakas, vaan omaa someprofiiilia on päivitettävä jatkuvasti jottei fanit katoa ja unohda.

Taii managerit varmaan senkin hoitaa mutta että vaiikka esim palvonta ja rakkaus niiin ovat kaksi eri asiaaa.

Vierailija
33/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taii managerit varmaan senkin hoitaa mutta että vaiikka esim palvonta ja rakkaus niiin ovat kaksi eri asiaaa.

Somesssa voi olla vaikka tuhansia tai miljoonia tykkäääjiä mutta vaikka ydin kaveriporukka on eriasia.

Vierailija
34/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somesssa voi olla vaikka tuhansia tai miljoonia tykkäääjiä mutta vaikka ydin kaveriporukka on eriasia.

Ei tuo töiitään kotiin niin minusta siiinä on yksi hyvä.

Vierailija
35/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein jaksa näitä "sydämen sivistystä"-ihmisiä.

Kokemukseni mukaan, he voivat olla erittäin raskaita ihmisiä, kun eivät juuri tajua mitään mistään mutta hyvin helposti uhriutuvat.

Sekä älyä että empatia yleensä tarvitaan.

Minusta sinä kuvailit tuossa lähinnä hyvin tunteikkaan ihmisen. Ihminen voi olla empaattinen ilmankin, että näyttää kaikkia tunteitaan ulospäin tosi avoimesti. Esimerkiksi (oma havainto) monet avoimesti itkeskelevät ja naureskelevat tunnevuoristorata-tyypit ovatkin usein lopulta aikamoisia juoruakkoja ja kiusaajia.

Vierailija
36/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empaattisuutta arvostan enemmän, mutta kumppanilta kyllä haluan molempia.

Vierailija
37/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empaattisuuskin on tunneälykkyyttä, joka on yksi älykkyyden osa-alue.

Onko? Omassa tuttavapiirissä epäempaattisimmat ihmiset ovat samalla myös tunneälykkäimpiä manipuloijia. 

Vierailija
38/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten arvostan hyvää yleissivistystä ja sitä, että on perillä monista asioista. Voihan joku esim. olla loogiselta päättelykyvyltään huippu, ja omissa mielenkiinnonkohteissaan tai omalla alallaan huipputaitava, mutta mikään muu ei oikein jaksa kiinnostaa.

Vierailija
39/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empaattisuutta koska empaattinen ihminen ei halua pahaa muille ihmisille.

Älykäs ihminen ilman empaattisuutta kykenee halutessaan tekemään vaikka murhan. 

Fiktiivisten tarinoiden malliesimerkkejä empatiakyvyttömistä älykkäistä ovat esim. Leijonakuninkaan Scar ja Harry Pottereiden Voldemort.

Vierailija
40/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empaattisuuta. - Väärin käytettynä älykkyys saada aikaa todella ikävää jälkeä. - Esimerkiksi Donald Trump saattaa olla verraten älykäs mutta en ainakaan itse ole saanut hänestä mitenkään erityisen empaattista mielikuvaa. 

Se vähän yksinkertaisempi mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme