Te, joilla on diagnosoitu sepelvaltimotauti! Millaisia oireita? Epäilen, onkohan itselläni...
Olen hieman vajaa 40v nainen, jolla ylipainoa ja omenavartalo eli vatsarasvaa on...Menin tutkimuksiin outojen rintakipujen takia (painava tunne rinnassa, outoja kipuja kainalon seudulla) ja sydänultra sekä sepelvaltimoiden varjoainekuvaus ok, ei löydöksiä. Mutta kuitenkin huolestuttaa, kivut jatkuvat vaikka venyttelen lihaksia, ym.
Painava tunne alkaa välillä levossa, välillä rasituksen jälkeen ja kun otan puolikkaan/kokonaise Disperiinin niin kipu häviää. Vuoden aikana rinnat tulleet täyteen hämähäkkisuonia eli ovat kirjavat :/ Lisäksi hämähäkkisuonia on tullut joka puolelle vartaloa, esim reisiin ja säärini sekä vatsan aluelle, ennen ei ollut.
Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, joilla on todistetusti sepelvaltimotauti. Millaisilla oireilla alkoi ja ottiko lääkärit tosissaan?
Kommentit (32)
Minulla oli 2008 kaikenlaista sydänoiretta. Pääsin röntgeniin ja tutkittiin verikokeet jne. Ei vikaa. Pääsin vielä rasituskokeeseen, siinä olisi pitänyt ymmärtääkseni näkyä. Lääkäri sanoi vain että huono kunto, joten sitä sitten hoitamaan. Saattoi olla psykosomaattista, tuo oli raskas vuosi; 1 läheinen ihminen tapettiin, oma mies sai lopputilin töistä melko aiheettomasti ja appi sairastui. Oli siinä kaikessa yhdelle sydämelle kestämistä. Aloin kuntoilla, vähensin viinin nauttimista ja yritin ottaa rauhallisesti. Olo siitä sitten koheni ja oireet helpotti.
Laita hakuun täältä aihe vapaalta "esivaihdevuodet" ja "vaihdevuodet".
Olet varmaan ahdistunut ja seuraat oireitaisi ihan liikaa. Luota vaan lääkäreihin. Ei ole sydänperäistä.
Ensimmäinen oire oli sydänkohtaus. Hakeuduin päivystykseen "mahakivun" takia. Oli kohtaus meneillään. Tehtiin pallolaajennus + sain elinikäisen lääkityksen. Ei sukurasitetta. Siihen asti perusterve. N49
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen oire oli sydänkohtaus. Hakeuduin päivystykseen "mahakivun" takia. Oli kohtaus meneillään. Tehtiin pallolaajennus + sain elinikäisen lääkityksen. Ei sukurasitetta. Siihen asti perusterve. N49
Minkälainen mahakipu, ihan mielenkiinnosta?
Mulla alkuvuodesta hengenahdistusta liikunnassa, enkä pysty enää puhumaan ja liikkumaan samaan aikaan. Kunto on toki huono ja läskikin olen, mutta ei mulla ennen tämmöistä ollut...ikä 40 vuotta, suvusta puolet kuolleet infarktiin. Jatkotutkimuksiin ei pääse julkisella, katsoivat vaan ettei ole sydäriä meneillään just nyt.
Näkyykö tällaiset verikokeessa esim kohonneina kolesteroliarvoina?
Hei! Teen opinnäytetyön tutkimusta, jossa tarkoituksena on tunnistaa työikäisten arjen tarpeita ja haasteita silloin, kun terveys haastaa. Tutkimustiedon pohjalta pyrin ymmärtämään, miten ja millaiset palvelut apteekissa, apteekin terveyspisteessä tai digitaalisissa kanavissa voivat vastata näihin tarpeisiin parhaiten.
Tutkimuksessa kerään tietoa julkisista keskusteluista. Näistä keskusteluista en kerää suoria lainauksia enkä nimimerkkitietoja ja huolehdin siitä, ettei henkilö voi olla tunnistettavissa. Voit kieltää kirjoitustesi hyödyntämisen laittamalla minulle sähköpostilla tästä tiedon. Lisätietoja ja tietoturvaselosteen saat suoraan minulta halutessasi:
Kirsi Mäkinen, kirsi.makinen@student.laurea.fi
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sepelvaltimotaudin ensimmäinen oire oli sydäninfarkti, käsi ja rinta puutunut.
Ei ollut. Oireita oli varmasti, mutta et vaan tunnistanut niitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ne koronarokotteet aiheuttivat
Hämähäkkiluomet viittaavat maksaongelmiin. Onko maksa-arvot otettu?