Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen koulumatkat ei onnistu

Vierailija
18.08.2022 |

Poikani aloitti ekaluokan, hänellä on erityisen tuen tarve. Koulumatkaa on vain n.800m, mutta poikani ei suostu kävelemään yksin. Joka aamu on ollut yhtä itkua ja taistelua, lopulta olen vienyt hänet aamulla kouluun ja hakenut iltapäiväkerhosta. Matka on minunkin näkökulmastani hieman vaarallinen vilkkaalle ekaluokkaiselle, sisältää kaksi oikeasti riskialtista tien ylitystä. Suojatie tulee katveesta, mistä autoilijan on mahdotonta nähdä jalankulkijaa hiljentämättä vauhtia. Toisessa kohtaa ei edes ole suojatietä ja näkymä on heikko. Tiedän, että monet autoilijat ei noudata täällä mitään nopeusrajoituksia yms. Pari viikkoa sitten nuorempi lapseni meinasi jäädä auton alle juostessaan suojatielle, mutta sain viime hetkellä pysäytettyä. Harmittaa, sillä asumme melkein toisen koulun vieressä, mutta siitä huolimatta lapseni laitettiin toiselle puolelle asuinaluetta sijaitsevaan kouluun. Kaverit naapurista pääsivät lähikouluun. Sinne on suora reitti n.200m ilman ainuttakaan tien ylitystä. Olen taistellut koulun vaihdon sekä vaihtoehtoisesti koulukuljetusen puolesta monta viikkoa, mutta ei näytä onnistuvan. Maanantaina en voi enää kuljettaa lasta koulussa, sillä itselläni jatkuvat opiskelut. Lapsi itkee joka aamu, ettei halua mennä kouluun, ei uskalla kulkea koulumatkaa yksin ja samalle luokalle joutui poika, jonka kanssa hänellä on eskarissa ollut konfliktia. Lisäksi pojan isä on ahdistellut minua siinä määrin, että olen joutunut uhkaamaan lähestymiskiellolla. Mitä tekisitte tilanteessani? En voi maanantaina asialle mitään, mikäli poika ei mene kouluun. En voi jäädä kotiin sen takia, että häntä siellä joka päivä kuljettaisin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan suosittele ottamaan koulukyytiä jos ei ole aivan pakko. Nää on jatkuvasti myöhässä, ajaa vääriä reittejä, oppilas saatetaan jättää pois väärässä osoitteessa, meillä kolme kilometriä kouluun ja matka kestää koulukyydissä noin 30-60min.

Valitettavasti ollaan niin köyhiä että ei ole varaa pitää edes omaa autoa, ehdottomasti veisin lapsen itse kouluun jos mahdollista olisi, hän ei kuitenkaan jaksa tuota matkaa kävellen.

Joo, koulukyyti on tietysti parempi kuin ei mitään, mutta ei niin iso pelastus kuin äkkiseltään luulisi. Meidän 4. lk lapsi on pitkän koulumatkan (yli 10 km) takia taksikyydin piirissä, ja toimimattomien aikataulujen takia joka aamu 45 min etuajassa koululla. Ekaluokan alusta asti ollut sama juttu. Ei voi kuulemma tehdä mitään, koska sama taksi ajaa ensin tuon yhden reitin ja vietyään nämä lapset koululle odottamaan lähtee uudelle kierrokselle hakemaan lisää lapsia.

Vierailija
22/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan suosittele ottamaan koulukyytiä jos ei ole aivan pakko. Nää on jatkuvasti myöhässä, ajaa vääriä reittejä, oppilas saatetaan jättää pois väärässä osoitteessa, meillä kolme kilometriä kouluun ja matka kestää koulukyydissä noin 30-60min.

Valitettavasti ollaan niin köyhiä että ei ole varaa pitää edes omaa autoa, ehdottomasti veisin lapsen itse kouluun jos mahdollista olisi, hän ei kuitenkaan jaksa tuota matkaa kävellen.

Joo, koulukyyti on tietysti parempi kuin ei mitään, mutta ei niin iso pelastus kuin äkkiseltään luulisi. Meidän 4. lk lapsi on pitkän koulumatkan (yli 10 km) takia taksikyydin piirissä, ja toimimattomien aikataulujen takia joka aamu 45 min etuajassa koululla. Ekaluokan alusta asti ollut sama juttu. Ei voi kuulemma tehdä mitään, koska sama taksi ajaa ensin tuon yhden reitin ja vietyään nämä lapset koululle odottamaan lähtee uudelle kierrokselle hakemaan lisää lapsia.

Valitettavasti tätä, kun kaikki palvelut kilpailutetaan, eikä ole riittävästi osaamista, saati henkilökuntaa palveluita tuottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelin 1lk 2 kilometriä keskellä Espoon kaupunkia päästäkseen kouluun, ja osasin kävellä kuten ihminen. :D

Vierailija
24/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö erityisellä tuella lapsen pitäisi olla oikeutettu koulukyytiin vähän kuin automaattisesti? Näin olen luullut, näin me ollaan se saatu. Keneen olet ollut yhteydessä? Rehtori, sivistystoimen johtaja? 

Aina ei sitä vaan anneta, ellei vanhempi itse kysy, mikä kyllä on väärin. 

Jos siinä lähikoulussa ei ole alaluokilla tilaa, niin se on pattitilanne. Erkkalapsi lasketaan vievän kaksi paikkaa luokasta, vai miten se nyt oli. Jos luokat on jo täysi, niin harmi, mutta ei sille taida voida mitään. 

Voi olla että pääsee vaihtamaan koulua myöhemmin jos joku toinen lapsi vaikka muuttaa pois ja tilaa tulee. 

Erityinen tuki on täysin eriasia kuin käydä erityisluokkaa.

Vierailija
25/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu- ja iltapäiväkerhoon laita, jonne viet aamulla ja josta haet iltapäivällä. Tarkensin vielä, kun oli niin avuttoman oloista tuo pähkäily.

Vierailija
26/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisen tuen oppilas saa kyydin, varsinkin jos hänet on sijoitettu tuen vuoksi johonkin muualle kuin omaan lähikouluun. Ja tämä ei ole kunnan hyväntekeväisyydestä kiinni.

Te kaikki alapeukut olette tervetulleita meille hoitaa tätä kouluun lähtöä, itselläni ei todellakaan tahdo huumori enää riittää näiden koulukyytejen kanssa, sama ongelma jatkuvasti viimeiset pari vuotta...

Vierailija
27/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattelin lapseni kouluun koko ekaluokan ja menin myös vastaan. Mielestäni reitti oli vaarallinen 2,5 km. 

En vienyt kertaakaan autolla, käveltiin ja harjoiteltiin. 

Aluksi menin koululle asti ja olin siellä iltapäivällä odottamassa. Sittemmin vain turvalliseen risteykseen 600m päähän koulusta. Tokaluokan syksynkin saattelin, sitten oppi jo kulkemaan itsenäisesti. 

Silti lähdin kaveriksi pimeisiin aamuihin, kun ei ollut muita kavereita. 

Lapseni on ihan peruslapsi, joten itsekin ihmettelen, miksi ap. ei ole harjoitellut reittiä tai ottanut töistä vapaata tai järjestänyt sukulaisia, tuttuja tähän tehtävään. Kyllä, minä otin hoitovapaata tuohon koulun alkuun ja sitten tein osapäivätyötä koko ekaluokan ajan. Rahasta teki tiukkaa, mutta panostaminen lapsen tärkeään vaiheeseen ei kaduta. Ei tarvi tulla sanomaan, että ei onnistu teidän töissä. Kaikki onnistuu, mitä haluaa. Tiedän monia vanhempia, jotka satsaavat suuresti lapsen tärkeisiin kehitysvaiheisiin ja sitten tiedän kyllä niitäkin, jotka ovat ihan hui hai ja lapsi vain päiväkotiin puolivuotiaana ja sitä rataa.

Vierailija
28/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelin 1lk 2 kilometriä keskellä Espoon kaupunkia päästäkseen kouluun, ja osasin kävellä kuten ihminen. :D

No eihän tuo ole vielä mitään itse kuljin 20km suunta kouluun kesät/talvet juosten saman ikäisenä.

Vierailija
29/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein ja hain lapsen eka- ja toka luokalla kouluun, koska vanhemmat lapset löi lasta koulumatkalla ja koulu ei selvittänyt asiaa. Olin työttömänä sen takia.

Vierailija
30/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö perustellut koulupaikan hakua teiden ylityksien vaarallisuudella ja erityistuen tarpeella? Miksei kunta tee mitään suojateiden turvallusuudelle koulun läheisyydessä? Mikset valittanut päätöksestä väärään kouluun?

No eiköhän just se erityinen tuki ole se syy, miksi tuohon kouluun on laitettu. Siinä lähempänä olevassa ei tukea ole tarjolla?

Vierailija
31/31 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö erityisellä tuella lapsen pitäisi olla oikeutettu koulukyytiin vähän kuin automaattisesti? Näin olen luullut, näin me ollaan se saatu. Keneen olet ollut yhteydessä? Rehtori, sivistystoimen johtaja? 

Aina ei sitä vaan anneta, ellei vanhempi itse kysy, mikä kyllä on väärin. 

Jos siinä lähikoulussa ei ole alaluokilla tilaa, niin se on pattitilanne. Erkkalapsi lasketaan vievän kaksi paikkaa luokasta, vai miten se nyt oli. Jos luokat on jo täysi, niin harmi, mutta ei sille taida voida mitään. 

Voi olla että pääsee vaihtamaan koulua myöhemmin jos joku toinen lapsi vaikka muuttaa pois ja tilaa tulee. 

Ei erityisen tuen tarve välttämättä aiheudu mistään mikä olennaisesti vaikuttaisi kykyyn suoriutua koulumatkasta. Eli ei kuulu kyydit mitenkään automaattisesti erityisen tuen oppilaille, eikä pidäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi