¤*¤* MARRASMURUJEN KESKIVIIKKO*¤*¤
Kommentit (34)
Kyselit että miten olen saanut hemoglobiinin nouseen,niin olen syönyt pinaatti lettuja ja ruisleipää joka päivä rautatablettejen lisäksi ja ottanut tabletit yöllä vessareissun yhteydessä niin ei ole ollut aamupalan kanssa ongelmaa vaikka olis kahvia juonut tai maitoa.
The_kirsikka kyseli sitä mun käynnistyksen lopullista syytä niin se ettei vauva kasva liikaa ja sitten tuo että hepatoosi arvot jälleen nousseet ja sitten raskausihottuma jälleen pahentunut.
Eli useampi syy vaikutti siihen että käynnistävät rv 37.
Rinnuli on näköjään yhtä pitkä kuin minäkin eli 152cm pituutta myös tällä äidillä...
Viljonkka:Meillä lapset tekivät niitä tyynynliinoja.
Lapset ovat 7v,6v ja 4v eivätkä usko joulupukkiin,oli pakko kertoa jo muutama vuosi sitten pojalle ettei joulupukki ole oikea koska pelkäsi sitä aivan kamalasti.
Kaikki miehetkin joilla pitkäparta oli hänestä todella pelottavia ja sai kerran kamalan paniikki kohtauksen yksissä joulujuhlissa joulupukista niin oli pakko kertoa että joulupukki on mies joka on pukeutunut joulupukiksi ja sitten oikea joulupukki on se mies joka on santaparkissa joulupukkina töissä.
Ja sillä tavalla kaikki ovat ymmärtäneet vaikka lahjoja ollaan tehty ja ostettu itsekkin.
Mutta nyt ei sitten muuta enään tule mieleen...joten vuoroa taas toisille!
Kolotukset helpottivat,onneksi.Sain pestyä kylppärin kunnolla ja nyt kelpaa taas astua sinne :) Siivousintoa näyttää olevan muillakin, pesänrakennustahan se on.
Supistelee kovasti ja alaselkää juilii.Ihmeellistä että odotan synnytyksen alkavan koska tahansa vaikka kaikki neljä aiempaa ovat alkaneet vasta v 41+43.Harmittaa etten saanut neuvolalääkäriltä aikaan kun ei yksinkertaisesti ollut vapaita aikoja. Olisi kiva tietää onko alapäässä tapahtunut edistymistä (tuskin kuitenkaan).
Tunnin kuluttua neuvolaan,ehkä sitä taas viisastuu :)
Jas ja pikkuneiti 37+5
putoaako muilta tavarat käsistä? Minulla ei pysy mikään käsissä, johtunee turvonneista sormista. Ärsyttävää!
Ja heti omaan napaan...
Tänään neuvolassa terkka ei " löytänyt" vauvan päätä ja sydänäänet kuuluivat ihan eri paikasta kuin aikaisemmin, epäili että olis kääntynyt perätilaan :( Ollut rv 27 asti rt:ssa ja nyt sitten piti mennä kääntymään!!! Sain perjantaille ajan äitiyspolille jossa sitten varmistavat missä asennossa neiti on. Onko kellään kokemusta ulkokäännöstä? Yritetäänkö kääntää vielä näillä viikoilla vai mitä tehdään? Muuten neuvolassa kaikki ok, painoa tullut +520g/vko, paineet 110/69, sf 32 cm ja pissa puhdas.
Onnitteluja vauvanhakureissulle lähteneille (Olivia) ja jo nyyttiinsä saaneille!
Nasketti rv 37+6
Hyvin harvoin täällä kirjoittelen (ahkerasti kyllä luen keskusteluja), mutta nyt muutama aihe kovasti kiinosti.
Eli Nasketille: itse täällä pohdin viime viikolla päinvastoin, että kun lääkäri ei " löytänyt" vauvan päätä, niin arveli sen johtuvan siitä, että vauva on jo niin alas kiinnittynyt, ettei päätä enää mahan päältä tunne. Jännä, että sun lääkäri tulkitsi asian toisinpäin. Tosin mulla sisätutkimuksessa lääkäri tunsi selkeästi jotain kovaa hyvin alhaalla ja tulkitsi sen sitten pääksi. Kiva että pääset äitipolille tilanteen tarkistuttamaan.
Ja Rinnulin kirjoitus siitä, kuinka ei olisi ihan vielä valmis vauvan syntymään oli kuin suoraan mun ajatuksia. En vain ole oikein osannut pukea ajatuksia sanoiksi, ettei tulisi vaikutelmaa ettenkö vauvaa haluaisi. Tottakai haluan, mut jotenkin en ole valmis ihan vielä (nyt tietty vasta 36 vko, mut tuntuu siis että sais mennä ihan mielellään sinne laskettuun aikaan vähintään) ja vauva-aikakin hirvittää. Tosin koinkin esikoisen vauva-ajan henkisesti hyvin stressaavaksi ja olin suorastaan hysteerisen pelokas kaiken suhteen, joten tietynlainen kammo on niistä tunteista jäänytkin. No, toivottavasti nämä viimeiset viikot valmistaa vauvan kohtaamiseen ja ainahan voisi neuvolassa puhua, jos liian vaikealta alkaa tuntua.
oon ollu niin jännittynyt tämän viikon, etten ole voinut käydä edes pinoutumassa kun olen yrittänyt ajatella kaikkea muuta kuin vauvaa ja tulevaa synnytystä. Turhaan...mikään muu ei enää ole mielessä kun synntys. Syy tähän on, että kävin maanantaina synnytystapa-arviossa ja sain sektiopäivän, joka on jo perjantaina! Eli enää 2yötä vauvan syntymään. Apua! Jotenkin jännittää ja pelottaa se leikkaus ihan kauheasti. Kaksi ekaakin on tullu sektiolla, mutta toisella sektio oli kiireellinen ja toisella hätä eli synnytykset ollut leikkaukseen menossa käynnissä molemmilta jo yli 30h ja minä itse aivan loppu ja rikki. Niinpä en ole leikkauksia juurikaan ehtinyt jännittämään mutta nyt ehdin..
Tulipas sekavaa tekstiä, mutta sekava ja jännittynyt on olokin mutta samalla kuitenkin kauhean onnellinen. Kumpa kaikki menisi hyvin!
Nyt todella tuntee olevansa raskaana: sormet on kuin nakin, liitoskivut vaivaa ja kävely on vaivallosta. Voisin nukkua vaikka kaiket päivät mutta yöllä ei uni tule.
En enää muista mitä mun piti kommentoida..tyypillistä
Hyviä vointeja kaikille!
onna 38+4
Moiks
En jaksanut millään lukea koko pinoa, joten en voi kommentoida mahdollisia keskusteluja, eli ihan omaan napaan nyt menee =o)
Oon kuoleman väsynyt viimeyön ja tän päivän koettelemuksien jälkeen.
Menin siis sinne synnytystapa-arvioon (joka ei ollut kovin mukavaa) ja lääkäri (joka hänkin oli aika äksy, ihan suuttui, kun kyselin vauvan sukupuolta kokoarviota tehdessä) sanoi vauvan mahtuvan syntymään, jos ei anneta mennä paljoa yli. Kokoarvio on nyt 3,0kg, viikkoja tasan 37. Kolme ja puoli kiloisen pitäis mahtua. Mutta sitten tilanne muuttui, kun ultralla tarkisti vauvan koon. Kappas kaveri oli sitten perätilassa, ja siihen mun lantio ei kykene. Lääkäri sitten kysyi yritetäänkö kääntää, koska nyt olis viimeiset hetket sitä kokeilla.
Sain sitten jonkun piikin, mikä estää supistuksia j aolin sydänkäyrällä 45min ja sitte lääkäri kokeiliulkokäännöstä. Neljännellä kerralla onnistui ja nyt vauva on raivotarjonnassa, toivottavasti myös pysyy.
Vauva ei ollut koettelemuksesta moksiskaan ja äitikin oli kuulemma hyvin rento. Mutta kyllä muhun sattui ikävästi ja kiitin luojaani, etten ollut syönyt aamupalaa, olis varmaan tullut oksennus..
Ensi viikolla tarkistetaan tilanne ja jos vauva on takaisin perätilassa, niin sitten sektio seuraavalle viikolle.
Jollee muullekin oli tehty ulkokäännös, miten siinä kävi, pysyikö vauva niin?
Mua harmitti, kun se lääkäri oli sellainen, ettei siltä oikein uskaltanut mitään kysyä ja jäi epäselvaksi mikä ton alakerran tilanne oikein on. Jotain se mumisi, että kohdunsuu on melko kiini, mitä lie sitten tarkoittaa.
Painoa eivät ottaneet ja pissa oli puhdas. Paineet tosi korkeat 144/90, mutta eivat sanoneet mitään, kun sanoin, että mua jännittää tutkimus ihan älyttömästi ja kotona oli paineet 107/77.
Tämmöstä
Annitanni
Terkkuja kans neuvolasta. Mulla oli vähän samoja mittoja ku silvainilla. Painoa huimat 1100g/vko ja sf-mitta noussut 34 senttiin. Viime viikolla siis vielä 31!! Vauvan pää löytyi alhaalta, mutta toisaalta peppu tosi ylhäällä vielä. Terkka sanoikin, että joutuu hieman perua sanojaan, ettei tämä olisi nelikiloinen. Pitkäksi myös ennusti. Me miehen kanssa ollaan aika lyhyitä(mä 166cm ja mies päätä pitee...) Mutta lapset olleet 53,5 ja 54,5cm syntyissään. Mulla on kyllä ollut kovin makeavoittoinen ruokavalio viimeaikoina. Nyt vois ottaa hieman niskasta kiinni, ettei vauva kasva hurjasti enää. Saa nähdä, mitä mitat ensi viikolla näyttää.
Muuten neuvolassa kaikki ok. Hieman turvottaa jalkoja ja käsiä ja väsyttää kans. hb oli 131, kun kätilö viimein suostui sen mittaamaan. Kumiorava: Mulla ainakin edellisissäkin ollut 120 luokkaa lopussa, mutta synnytyksessä laskenut huimasti, ilman ylim vuotojakin. Siksi nyt pyysin, että mitataan vielä. Ei kannata välttämättä luottaa siihen, ettei " enää" laske. Ajattelin vieläkin ottaa rautaa joka toinen päivä! Retafer on sopinut ihan ok...
Jas: Mullakin on välillä varsin kömpelö olo, vaikka hirveetä turvotusta ei oo. Tosin kutominen turvottaa entisestään ja nyt kun turvotus selkeästi lisääntymään päin, pitänee lopettaa käsityöt.(LAHJAVINKKI muuten vaikka jollekin kissanystävälle tai lapselle: googleta neulottu kissa ja Ullan neulesivuilta löytyy Kollin roikale. Aivan ihana lötkö kissa ja vajaa viikossa valmistui. ) Mutta tosiaan välillä tuskastuttaa oma kömpelyys. Tänäänkin kaupan kassalla tiputin kynän lattialle, kun piti allekirjoittaa kuittia. Puhisin ja puhkuin sen ylös...
Millaiset käytännöt teillä on sairaaloissa, saako muut kuin oma väki vierailla? Meillä oli tästä aiheesta juuri neuvolassa puhe. Täällä vielä varsin sallivat säännöt. Periaatteessa isällä ja sisaruksilla vapaat vierailuajat tai jotain (10-20 välillä) saa tulla myös huoneeseen ja isovanhemmat voivat käydä päivähuoneessa iltaisin klo 18-19 tai jotain sinne päin. Periaatteessa ei siis muita sukulaisia, eikä ystäviä. Mutta osastolla ei oo mitään portinvartijaa... Meillä ainakin on aina lapannut porukkaa ja toisaalta olis ihan ymmärrettävää, että sairaalan puolelta sääntöjä tiukennettais.
Viljonkkalle joulupukista. Meillä lapset 7 ja 4 ja tuntuvat uskovan vielä pukkiin. Saa nähdä, koska ekaluokkalaiselle joku koulussa tölväsee totuuden. Toisaalta meillä on aina myös lapset tienneet, että lahjoja voi ostaa tai tehdä myös ystäville, kaikkia ei pukki tuo.
Olli taitaa olla tällä hetkellä munkin suosikki tuolla BB:ssä. On niin mielettömän luova. Eilenkin piti nauraa sen niille kännykkäjutuille ja sabotaasiyrityksille. BB on huomannut sen mielikuvituksen määrän ja nakittaa Ollille ylimääräisiä tehtäviä. Olishan se muuten aika tylsää kateltavaa. Edelleenkään ei voi viimevuotiseen verrata!
No joo jos menis vähän pötkötteleen, vauvallakin tuntuu olevan hikka.
Bubbles 38+4
tulin neuvolasta ja vauvan pää on kiinnittynyt! Sitä se eílinen häpyluun kipu oli,tänään ei satu ollenkaan. Minun lapsistani yksikään ei ole kiinnittynyt ennen varsinaista synnytystä joten saa nähdä josko tämä tyttö tulisi piankin (I wish..).
Kylläpäs meiän marrasvaavit tykkää oleilla perätilassa :)
Mulle tehtiin kaks viikkoo sitte ulkokäännös ja samana iltana vauva oli jo takas perätilassa, nyt perjantaina on taas aika polille, saas nähä mitä sielä sanotaan, tuun sit kyllä kertoon.
Bubbles:mä olin aamusta heti puol yheksän neuovolassa, mut en siin ryhmässä.
Täälä on alkanut ne joko joko kyselyt *huokaus* tulee mullekki piiiitkä loppu odotus....hyväähän ne vaa tarkottaa, mut vois uskoo ku sanon et ei täs ny viä mitää et katotaan sit ku la on ylitetty, mut ei joka päivä kysellään onko tuntemuksia ja soita sit heti jos jotain tulee jne :)
Mieski vaa sano et etsä voi tietää vaikka tuliski etuajassa, no en voikkaa mut silti tiiän :))) ja paree on ku ei nyt oo tulossa ku on perätilassakin.
Niin ja mun pitää keretä viä kampaajalle ja on täs ny muutakin puuhaa ku vaa sais aikaseksi. Joka kaupareisulla oon kyllä muistanut miettii et mitäs vielä tarvis ja ihan kivasti on jo hankintoja tehty ja osaahan tuo mieskin kaupassa käydä ostaas jos jotain uupuu.
Tuuli rv38+1
Kävin tänään töissä moikkaamassa työkavereita, ajattelin ettei sit enää tarvi käydä siellä, saa vaan ilmoittaa kun vauva syntyy kumpi tuli. Olivat kovasti sitä mieltä, että pian syntyy, nauti tästä ajasta niin kauan kuin voit. Ite oon kyllä edelleen sitä mieltä, että lähemmäs rv40 kyllä mennään tai muutama päivä yli peräti.
Selkä vihoittelee päivittäin. Ei niin hirveen kipeä, mutta tulee sellainen ärsyttävä olo, eikä tiedä oikein missä asennossa on hyvä olla. Koiran kanssa kun kävin lenkillä, häpyluu tuli kipeäksi. Mistä moinen? Olisko vauva laskeutumassa?? No, huomenna on neuvola, kai sieltä saa sit taas hyviä neuvoja. =) Hirvittää vaan se puntarille nouseminen...
BB:stä, joku toivoi Miran tippuvan (en valitettavasti muista nimimerkkiä), meikäläinen taas uskoo, että hän tippuu tällä kertaa, vaikka on selvinny monesta äänestyksestä. Jenni on kova vastus. Olli on aika makee tyyppi. Aika rauhaton, mutta hassun näköinen. Mulle tulee " katto kassinen" mieleen hänestä. =)
Nyt iltapalalle, sit alkaa CSI ja BB. Huomenna neuvolakuulumisia.
rusina rv35+6
päivä ilman remontti miehiä! ihanaa :)
huomasin tänään turvotusta.. sormukset oon ottanu pois jo aikaa sitten mutta tänään katselin varpaitani ja huomasin että ne on ihan nakit! nilkat näyttää jonku mummon nilkoilta ihan turvoksissa ja hyvä ku muotoja enää on. perjantaina on neuvolassa mainittava tosta.
tänään tuli mun digi kamera. saa vauvasta kuvia sit :) pitää muutamat ylimääräset patterit laittaa sairaalakassiin.
BB:stä toivon todella että mira tippuis! jenni on ihan ok mut mira ärsyttää ihan super paljon! ollilla ihan hauskoja juttuja mut mä en kykene katsomaan sitä. oon kai niin pinnallinen että oikeen ällöttää se olli!
vauva liikkuu vähän.. taas tänään saanut herätellä pikkusta koko päivän.
kauheesti väsyttää.. iltapalalle suihkuun ja sänkyyn!
ootellaan 38+5
Meidän vauva oli pitkään perätilassa, ja rv 37+1 tehtiin ulkokäännös, joka onnistui. Eilen, rv 38+1 kävin ä-polilla kontrollissa, ja hienosti siellä oli pysytty pää alaspäin! Annitanni, toivotaan että teilläkin vauva pitää nyt asentonsa oikeana. Harmi Tuuli että teidän pikkuinen meni kääntymään takaisin, toivotaan että jos tilaa kerran on kääntyisi vielä itse rt:aan (yrittävätköhän uutta käännöstä?)
Viipero rv 38+2
Meillä on sitten arki alkanut siinä suhteessa, että esikoinen on minun kanssa kotona 3 päivää ja kaksi tarhassa, viikonloput ollaan toki porukalla. Aamu alkoi riitelemällä. Itse olen hivenen itkuherkkä näin loppumetreillä ja hermostuin kun tytär ei suunnitelmieni vastaisesti askarrellutkaan yksin vaan kaikpasi minun apuani. No, kaipa tämä tästä tasottuu. Eniten tässä kaipaa aikuista seuraa. Tänäänkin mies on ilmoittanut olevansa pitkän päivän hommissa, joten seuraa ei ole tiedossa. Kaikki kaverit töissä, täytyypä yrittää pyytää jotakuta illalla kylään tai puistoon, että saan päästää höyryjä päästä. Aampäivällä oltiin puitsossa, mutta sinne tuli väkeä vasta todella myöhään - lähempänä ytätoista. Itse kun mentiin jo kymmenen maissa niin oltiin jo ihan jäässä siihen mennessä kun mut vasta tuli. Ehkäpä noihin ihmisiin tututstuu äitiysloman aikana, ettei tavi ihan tuppisuuna olla ja seurustella vaan itsensä kanssa. Samanlaisia ajatuksia täälläkin kun Masuapinalla ja Rinnulilla siitä kuinka arki lähtee rullaamaan. Lähinnä huolettaa myös se kuinka oma pää kestää - minusta ei todellakaan ole leikittämään kohta 4-v tytärtä. Ärsyttää jo sekin,kun hän ehdottaa, että leikitään että hän on kissa ja minä koira. Hau, hau, kiinnostaa kiviäkin!!! Puoliso kyllä ehdotti sitäkin, että tytär olisi tarhassa joka päivä. Sekään ei olisi varmaan hyvä, koska siten minä potisin ihan järjettömän huonoa omaa tuntoa. No, katsotaan miten tämä arki alkaa rullaamaan.
Vauva saisi tulla jo, että olisi muutakin puuhaa kun Pikku-Myy pelin pelaaminen tyttären kanssa. Puoliso eilen illalla veikkasi, että yöllä lähdetään, mutta täällä ollaan. Ei ole sellainen olo, että lähtö olisi kovin lähellä vaikka sitä kovasti toivonkin. Esikoisesta tiesin, että tänään mennään. Saapa nähdä osaanko ennustaa yhtä hyvin tämän tulemisen.
Kauheasti kaikki harrastavat kaikenlaisten käsitöiden tekoa. En uista kuka sanoi tehneensä isovanhemmille tyynyliinat joululahjaksi, johon lapset sai piirtää mieleisensä juttuja. Hyvä idea. Onko teidän lapset sen verran vanhempia, etteivät enää usko Joulupukkiin vai miten ajattelit selittää sen, että heidän tekeleensä ovat päätyneet pukin konttiin?
(.) Maha on vähän sekaisin. Toivottavasti enteilee synnytystä. Toinenkin mahdollisuus on. Eilen käytiin esikoisen kanssa lääkärissä kun hän on toista viikkoa potenut mahakipua. Ei ripulia mutta valittanut kuitenkin. Lääkäri sanoi, että nyt on liikkellä joku virus, joka aiheuttaa mahataudin, jonka oireet ovat vähän apämääräisiä. Tämä minunkin mahasekaisuuskin voi tietysti olla sitä. Toivotaan kuitenkin, että se ennakoi jotain muuta. Mahassa liikutaan säännöllisesti ja hikkaillaan kanssa joka päivä. Mahassa lienee kaikki hyvin.
Eipä muuta, annetaan muillekin vuoro.
Viljonkka74, 37+1