Kuinka paljon talous vaikuttaa sinun harkintaan hankkia lapsi(a)?
Olemme kumpikin 80-luvun alkupuolella syntyneitä ja meillä on yksi vauva. Haluaisin yhden lisää jotta hänellä olisi kaveri mutta realisesti meidän talous ei välttämätta riitä kaikeen kun he tulevat kouluikäiseksi. Tuuman monesti kumpi on parempi lähtökohta. Yksi lapsi joka pystyy harrastamaan ja saamaan kaikki mitä tarvitsee, ei kuitenkaan kaikkea mitä tahtoo.
Vai 2 lasta jotka joutuvat tinkimään harrastuksista ja lahjoista?
Onko kokemuksia, samoja ajatteluja?
Kommentit (8)
En ajatellut hankkia yhtään kun ei ole varaa. En halua kituuttaa ja lapsiperheköyhyys ahdistaa.
Jätimme neljännen lapsen tekemättä , jotta elintaso muilta lapsiltamme ei putoaisi. Toki myös oma jaksaminen nelikymppisenä ei olisi välttämättä riittänyt
Kaks on ja enempää ei tulossa, tiukkaa taloudellisesti jo nyt.
Vaikuttaa ja paljon. Minäkään en halua elää lapsiperheköyhyyttä, enkä halua ketään semmoiseen tilanteeseen laittaa.
Omat lapset jo teinejä, kaksi oli mulle ehdoton maksimi, taloydellisten syiden ja jaksamisenkin takia.
Olen saman ikäinen ja lapset on jääneet tekemättä juuri taloudellisen tilanteen takia. Mulla ei ole edes omistusasuntoa, kun en palvelualan palkoilla saa vuokran jälkeen säästöön mitään. Pitäis varmaan muuttaa kaupungista pois, olis asuminen halvempaa. Eri asia sitten löytääkö töitä muualta.
Perus milleniaalin tarina. Pätkätöitä ja opiskelua vuorotellen. Ei ole säästöjä, eikä omaisuutta. Ei tule siis myöskään perhettä. Itse lama-ajan lapsena köyhyyden kokeneena en halua lapsia, jos en voi tarjota niille mukavaa elämää. Vihaan kituuttamista itsekin sieluni pohjasta, joten en halua myöskään itse kärsiä entistä huonommasta taloudellisesta tilanteesta.
Jotenkin aika surullista, mutta näin tää elämä nyt on vaan menny.
Kaikkea ei tarvitse saada. Harrastukset ovat kehittävämpiä kuin lahjat, joten ota toinen pois tai anna harrastuksia lahjoina. Entä jos haluaisit lapsestasi huippu-urheilijan tai muusikon tai jotain muuta ,mutta lapsella ei ole mitään kiinnostusta asiaan? Voit syytää rahaa siihen 20 vuotta ,mutta lopputulos on kuitenkin se, että jos sitä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Niinkin voi käydä. Sisaruksesta on kuitenkin aina seuraa. Jos kaikki meneee hyvin. On sellaisiakin sisaruksia, jotka ovat lapsesta asti täysin riidoissa eikä saakaan sitä tukea siitä toisesta (siinäkään tapaukessssa kun "aika vanhemmista jättää"). Näinkin voi käydä.
Ei ollu mun mummollakaan varaa mutta silti hankki 7 pentua kahden(neljän) eri miehen kanssa. yhtä lukuunottamatta kaikki menetettyjä tapauksia.