Tuloverotuksen pitäisi perustua talouden yhteistuloihin
Esimerkki:
Yksinasuva tienaa bruttona 6000e ja verprosentti 32%
Pariskunnassa molemmat tienaa 3000e bruttona ja kummankin veroprosentti 22%
Yksinasuva saa siis nettona 4080e
Pariskunta saa nettona 4680e
Molemmat taloudet siis saa bruttona saman mutta yksinasuvaa rangaistaan paljon kovemmin.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten taas toisaalta, jos kahden pienituloisen tulot laskettaisiin yhteen niin voisi käydä niinkin että kahden ihmisen talous maksaisi enemmän veroja kuin kumpikin yksinään.
Kerroppa esimerkki miten tuo olisi mahdollista
Ei pitäisi. Pariskuntia ei voi velvoittaa jakamaan rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuvat yhdessä (=talous) niin jo jakavat
Vierailija kirjoitti:
Yhteistaloudet ilman avioliittoa laittomiksi! Ja avioerot! Ja abortit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaeta. Kulut jaetaan, ei rahoja. En pystyisi mitenkään näkemään oikeudenmukaisena sitä, että esimerkiksi puolisoni ansaitsisi 5000 e/kk ja minä 1000 e/kk. Meillä olisi erilliset rahat ja minun veroprosenttini nousisi sen takia, että yhteiset tulot olisivat 6000 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaeta. Kulut jaetaan, ei rahoja. En pystyisi mitenkään näkemään oikeudenmukaisena sitä, että esimerkiksi puolisoni ansaitsisi 5000 e/kk ja minä 1000 e/kk. Meillä olisi erilliset rahat ja minun veroprosenttini nousisi sen takia, että yhteiset tulot olisivat 6000 e/kk.
Millä ne kulut maksetaan ellei rahalla? Oravannahoilla? Joten kyllä rahat jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten taas toisaalta, jos kahden pienituloisen tulot laskettaisiin yhteen niin voisi käydä niinkin että kahden ihmisen talous maksaisi enemmän veroja kuin kumpikin yksinään.
Eikös se veroprosentti sitten rukata sen talouden tulojen mukaan myös? Oletettavasti haluttaisiin sama verokertymä eli yksinäiseltä perittäisiin hieman vähemmän ja pariskunnalta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ne kulut maksetaan ellei rahalla? Oravannahoilla? Joten kyllä rahat jaetaan.
Ei jaeta rahoja. Minä en edes tiedä puolisoni tuloja enkä tarvitse sitä tietoa mihinkään. Minulle riittää, että hän laittaa kuukausittain yhteiselle taloustilille saman summan, minkä minäkin laitan. Sillä maksetaan yhteiset kulut. Rahoja ei jaeta, hän ei jaa rahaansa minulle enkä minä hänelle.
Perheverotuksesta luovuttiin tyyliin joskus 70-luvulla, koska tasa-arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen lainsäädännön mukaan ei tietenkään mitenkään mutta jos tuollainen esitetty homma otettaisiin käyttöön niin silloinhan esimerkiksi kahta, jotka molemmat tienasivat 2 tonnia bruttona verotettaisiin neljästä tuhannesta eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Perheverotuksesta luovuttiin tyyliin joskus 70-luvulla, koska tasa-arvo.
Puolisoiden ansiotulojen erillisverotukseen siirryttiin vuonna 1976.
Niin nykyään avioliitossa noudatetaan omaisuuden erillisyyden järjestelmää. Siinä varat, jotka puolisolla ovat tai jotka hän saa, pysyvät hänen omana omaisuutenaan. Ja nyt te haluatte palata asiassa taakse päin?
Jos kaikista tuloista perittäisiin veroa kiinteällä, tulolajista ja tulojen määrästä riippumattomalla prosentilla, niin tätäkään ongelmaa ei olisi. Myös erilaisten kikkailujen tarve vähenisi ja ylitöistäkään ei enää rankaistaisi. Moni kannustinloukku poistuisi ja jäljelle jäävät muuttuisivat selkeästi havaittaviksi.
Heikompiosaisten toimeentuo voitaisiin varmistaa tukia nostamalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen uoliso ei tienaa mitään niin toisen on kllä pakko jakaa omista rahoistaan.
Mun vaimo ei ole käynt töissä 20 vuoteen enkä minä halunnut tällaista.
Tasavero Viron malliin ratkaisi tämän ongelman.
Suomi voisi myös hieman säästää eikä elää kuin sika pellossa ja koko palkkaverotuksesta voitaisiin luopua kokonaan.