Tiesittekö ettei suppoja saa puolittaa?
Kommentit (10)
Vierailija:
Mulle niin vakuuteltiin tänään apteekissa että pitää olla oikean kokoisia kun ei saa puolittaa. ap
itse en ole niin perillä näistä lääkejutuista, mutta ystäväni joskus(opiskelee jotain terveysalaa)valaisi ettei esim 800mg burana ole puolitettuna 400mg kuten monet luulevat...
Vierailija:
itse en ole niin perillä näistä lääkejutuista, mutta ystäväni joskus(opiskelee jotain terveysalaa)valaisi ettei esim 800mg burana ole puolitettuna 400mg kuten monet luulevat...
Vierailija:
Eli voi ihan huoletta puolitella lääkkeitä joissa on jakoura ja annos on puolet vahvuudesta.
Vierailija:
Vierailija:
onko se lääkeaine jotenkin epätasasesti sekotettu siihen massaan vai minkä takia se ei oo puolitettuna puolet?
jonkun ihme selostuksenkin siihen sain,mutta se meni täysin ohi=) kuten jo sanoin etten näistä itse tiedä mitään...voisi joku viisaampi muakin valaista=)t 8
Mutta sellaista olen kuullut, että lääkkeen määrä ei lisäänny niin suoraviivaisesti, eli esim. 3 tablettia 800 mg:n Buranaa kerralla otettuna ei olekaan 2400 mg, tai ainakaan vaikutus ei ole kolminkertainen. En tiedä, onko näin.
Se on depottabletti, joka imeytyy vasta myöhemmässä vaiheessa ruuansulatusta, joten sen takia sitä ei voi jakaa. Siis eri tavalla kuin muut Buranat.
Mutta periaatteessa lääke jossa on jakoura, voi puolittaa ja se on puolet siitä määrästä. Tai toistepäin, kaksi 400mg tablettia tekee 800mg. Se on ihan simppeliä matematiikkaa.
Mulle niin vakuuteltiin tänään apteekissa että pitää olla oikean kokoisia kun ei saa puolittaa. ap