Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholi ennen raskauden toteamista

24.10.2006 |

Minulla on tiedossa juhlat jossa olisi mukava nauttia vähän alkoholia.. Olemme jättäneet ehkäisyn pois ja yritämme vauvaa. Tämä tilaisuus on samoihin aikoihin kun kuukautiseni pitäisi alkaa (siis toivottavasti ei ala :) ). Jos olisin raskaana niin koituuko alkoholin käytöstä haittaa alkiolle? Olen kuullut että ei vielä tässä vaiheessa, jos ei rakaustesti ole näyttänyt plussaa.. Haluaisin kuitenkin varmistaa.. Vastaisiko joku?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole haittaa...mukavaa juhlahetkeä :)

Vierailija
2/11 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä kuin Tutti. Tutkimuksilla ei ole pystytty osoittamaan missä raskauden vaiheessa ja mikä määrä alkoholia olisi sikiön kannalta turvallista nauttia. Itse en ottaisi alkoholia jos olisi edes teoreettinen mahdollisuus olla raskaana ja vaikka raskautta ei vielä testeissä näkyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.sanoi että tahtoisi ottaa VÄHÄN alkoholia, aika epätodennäköistä on että siitä tuossa vaiheessa ennen plussatestiä ois haittaa!?

mutta jos asia epäilyttää, toki kannattaa olla juomatta enkä minäkään siihen kannusta ;)

Vierailija
4/11 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse esikoistani haaveillessa olin samasta asiasta huolisaan ja kysyin sitten neuvolasta, niin neuvolan täti totesi, että äidillä ja lapsella ei siinä vaiheessa vielä yhteistä verenkiertoa. Ainut mikä voi vahingoittaa on röntken säden tai vastaava.

Mamma

Vierailija
5/11 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi asiaa tiedustellessani, että lapsella ja äidillä on kuusi ensimmäistä viikkoa eri verenkierto, eli alkoholi ei kulkeudu mitenkään sikiön verenkiertoon. Eli raskauden alussa ei alkoholilla ole sikiölle haittaa. Niin kauan kun ei ole plussannut, ei tämän takia kannata yöuniaan menettää :)

Vierailija
6/11 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä verenkiertoa ei ole koko raskauden aikana. On totta, että täyttä varmuutta alkoholin haitoista ihan alkuraskaudessa tai jopa raskautta yritettäessä ei ole. Kuitenkin taitaa olla melko tavallista normaali elämä sinne plussaan asti, joten en usko että sinulla on mitään huolen aihetta.

Vierailija
7/11 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kun tosiaan usein tulee esiin tuo ettei ensimmäiseen kuuteen viikkoon nautittu alkoholi aiheuta sikiölle haittaa.

Ainakin Aydin Tekay uskoo toisin ja sivustoilla sanotaan, että kuudes raskausviikko eli 5+ -> on kaiken elintoiminnon alku : Alkio on erittäin altis ulkoisille vaikutteille (myrkyt, virukset, teratogeenit).

Joten en suosittelis kenellekään pitämään kuutta viikkoa rajapyykkinä. En myöskään itse usko, että ennen plussatestiä voi paljoa vahinkoa aiheuttaa, mut sekin riippuu siitä milloinka testaa. ja toisekseen olen lapsetttomuuspuolella lukenut neuvosta jossa kehotetaan välttämään alkoholia kiinnittymisen aikoihin.

Vierailija
8/11 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.. Soitin neuvolaan ja kysyin sieltä mielipidettä. Tietysti melkein jo arvasin etukäteen heidän mielipiteensä.. Sieltä tuli vastauksena että ei suositella alkoholin käyttöä tässäkään vaiheessa jos on mahdollista olla raskaana. Lasi viiniä tai pullo olutta ei maailmaa kaada, mutta kun ei ole tehty testejä alkoholin vaikutuksesta alkioon/sikiöön ja siksi ei voida alkoholia suositella. Siis haluan korostaa etten pohdi tätä asiaa sen takia että minun olisi tarve nauttia alkoholia ja humahtua. Tottakai tarkoituksenani on 100 % raskaus ja se on kaikkein tärkeintä minulle. En vaan haluaisi joutua siihen tilanteeseen vielä että " no, miksi ei maistu?" " onko vauva tulossa?" ... Tietysti voin " huijata" pitämällä juomaa illan kädessä.

Vierailija
9/11 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippaloissa kukaan ei välttämättä huomaa tiirata etikettiä. Ja voihan sisällön toki lorauttaa toiseen pulloonkin tai liottaa etiketit ja väittää kotiviiniksi.

Tämä siis siinä tapauksessa, että pippalot ovat OPM eli oma pullo mukaan-tyyliset, joissa ei pahemmin tarjoilla talon puolesta. Jos tarjoillaan, voit maistaa kulauksen ja vaivihkaa tyrkätä loput illan kuluessa siipalle tai jukkapalmun juureen... : D

Iloisia bileitä!

Vierailija
10/11 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

et silloin kun ei tiedä olevansa raskaana niin alkio siis solut korjaa itseänsä. Eli se on suojautumiskeino, kun äiti vielä tiedä raskaudesta.

Vierailija
11/11 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siipalle en ainakaan tarjoa ;) Kiitos viesteistä!