Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada itsensä vähemmän saamattomaksi?

Vierailija
16.08.2022 |

Olen pienen lapsen äiti, ja tuntuu, että en saa nykyään yhtään mitään aikaiseksi. Yritän kyllä kovin, ja usein tuntuu, että koko ajan teenkin jotain, mutta mitään mitä pitäisi en saa silti aikaiseksi. Todella paljon asioita hoitamatta ja rästissä. Päivät menee hetkessä ja mitään ei ehtinyt tehdä tai eikö vain saanut aikaiseksi tehdä. Joku ruoanlaitto on ponnistus, johon ryhtyminen vaatii aivan hirveästi, ja se vie kaiken energian. Tietenkin teen ruoat, kun perhe tarvitsee ruokaa, mutta olen sen jälkeen tunnin aivan loppu. Omia asioitani en ole hoitanut pariin vuoteen juuri ollenkaan, koska en vain saa aikaiseksi tai ei ole energiaa kun ihan pakollisen pakolliset asiat kuten lapselle ruokaa vie kaiken ajan ja energian. Olen vielä hoitovapaalla hetken, paluu vanhaan työhön on edessä vuoden alussa. En käsitä miten silloin selviän, miten saisin töissä jotain aikaiseksi, kun yksinkertainen päivällinenkin on niin iso ponnistus. Ennen lasta olin tehokas ja sain paljon aikaiseksi. Nyt olen jotain ihan muuta, saamaton, pahasti saamaton. Mikähän auttaisi? Olen tehnyt jotain päiväaikataulilistoja että mitä kaikkea pitää tehdä ja laittanut kännykästä hälytyksiä että nyt ala tekemään jne, mutta ei auta, en saa aikaiseksi.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add?

Vierailija
2/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on. En minäkään saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nettiselaus pois, niin jää aikaa muuhun.

Vierailija
4/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä nettiselaus pois, niin jää aikaa muuhun.

En juuri selaa nettiä. Pääasiassa iltaisin vasta. Ap

Vierailija
5/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn tämän asian takia parhaillaan psykoterapiassa. Se on osoittautunut syvemmäksi ongelmaksi kuin luulin. Mä kuvittelin, että terapeutilla olisi jotain keinoja vaan auttaa mua "ottamaan itseäni niskasta kiinni", mutta sieltähän löytyy syviä, jo lapsuudessa opittuja ajatusmalleja, pelkoja tms. taustalta ja niiden muuttaminen on isompi juttu kuin vain jotenkin komentaa itsensä toimimaan. Mutta mahdollista se on! Käytännön apuna sitten ne to do listat, suunnittelut, tehtävien pilkkomiset pieniin osiin, palkkiot tekemisestä yms. Mutta niitä yritin ennenkin eikä yksin auttanut, nyt olen optimistinen että kun terapiassa löydetään juurisyyt ja perususkomukset mikä tätä itseäni sabotoivaa käytöstä ylläpitää, tulen edistymään ja saamaan enemmän aikaiseksi.

Vierailija
6/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä hyvää analyysiä ongelmasta ja joitain ratkaisuehdotuksiakin

https://waitbutwhy.com/2013/10/why-procrastinators-procrastinate.html

Vierailija
7/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini? Nukutko tarpeeksi? Miten ruokavalio ja liikunta?

Vierailija
8/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu on, että sanot olleesi ennen lasta aikaansaava. Eli kyse tuskin on ADD/ADHD tapaisesta pysyvästä neurologisesta ominaisuudesta. Eikä myöskään mistään sellaisesta että olisit jo lapsuudessa omaksunut lamauttavan epäonnistumisen pelon tai liiallisen perfektionismin tms. 

Voi hyvinkin olla että ongelmasi ratkeaa jopa itsestään, kun menet töihin. Olet nyt kotioloissa ehdollistunut tekemään minimin, koska tiedät että OIKEASTI ei ole pakko muuta. Osa sisäistä puhettasi voi sanoa että PITÄISI muuta, HALUAISIT muuta, mutta motivaatio ei ole tarpeeksi voittamaan "laiskuuden" mukavuutta. Töissä taas olet todennäköisesti oppinut siihen, että et halua tuottaa muille pettymystä tai pilata omaa mainettasi, ja siksi koet että on eri tavalla ihan oikeasti pakko tehdä. Ja silloin motivaatio voi riittääkin tekemään. 

Vierailija
9/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon hyviä juttuja, mutta jotain haluaisin lisätä: onko sulla tarpeeksi asioita jotka antavat sulle energiaa? Nukutko hyvin ja tarpeeksi? Jos et, lähdet jo päivään vajaalla akulla eikä voi odottaa suurta energisyyttä. Entä ruokailu ja liikunta? Jos kunto menee liian huonoksi kun ei liiku, helposti tulee henkisestikin veltto olo kun ei vaan ole energiaa. Entä "palauttava toiminta" eli joku sellainen tekeminen tai harrastus josta nautit ja saat energiaa kesken päivän? Moni luulee että pelkkä uni riittää, mutta usein mieli vaatii energisenä pysyäkseen myös sitä, että tehdään aktiivista palautumista eikä pelkkää passiivista lepoa. 

Vierailija
10/10 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni syy ongelmiin toiminnanohjauksessa on ADHD, tässä muutamia vinkkejä jotka ovat minulle arjessa pelastus:

- Tee To-Do-lista. Kirjoita siihen sekä isot että pienet asiat. Itse teen kerralla yleensä koko viikon To-Do-listan ja sen ainoa tavoite on, että suurin osa niistä on tehty viikon loppuun mennessä. On tärkeää, että listassa on myös pieniä asioita, kuten "Pese hiukset", "kastele kukat" jne. Kun lista lyhenee pienistä, parin minuutin jutuista alkaen , tulee aikaansaava olo. 

- Aikatauluta kirjallisesti. Jopa vapaapäivänä saatan kirjoittaa post-it lapulle suuntaa-antavan aikataulun. Kuten 10:00 - oikeat vaatteet päälle,  12:00  - syö jotain, 13-14 - opiskele, 16:00 - lähde kaupungille jne. Aikataulun ei tarvitse olla minuutilleen noudatettava, mutta se jaksottaa päivää. Tulee myös esimerkiksi opiskeltua/siivottua/tms kun sille on varattu joku nimenomainen tunti päivästä, eikä vaan epämääräistä "jossain vaiheessa". 

- Esivalmistele ruokia. Minä esimerkiksi keitän kerralla kananmunia jääkaappiin niin että niitä voi vaan suoraan ottaa lisukkeeksi salaattiin, välipalaksi sellaisenaan tai vaikka leivän päälle. Paistan myös kerralla paljon kanasuikaleita joita voi sitten niinikään heittää salaattiin, leivän päälle, tortilloihin jne. Jos valmiiksi paistettu kana/jauheliha on jääkaapissa pari päivää eikä tule syötyä, laitan sen pakkaseen. 

- Puhtaille vaatteille oma kori. Pyykkien pyöräytyksen jälkeen vaatteet jäisivät kuivumaan viikoiksi jos ne pitäisi suoraan telineestä viikata kaappiin. Ei tule tapahtumaan ja sitten seuraava pyykkikoneellinen junnaisi koska teline seisoisi huoneen tukkeena täynnä viikosta toiseen. Kun vaatteet ovat kuivat, laitan ne läjänä kauniiseen "puhtaan pyykin koriin" josta viikkaan sitten kaappiin sittenkun siltä tuntuu. Aina en viikkaa vaan saatan ottaa puhtaan vaatteen suoraan korista. 

- Joka huoneessa on laatikko, kaappi tai vastaava joka on pyhitetty "Sälälle". Toisinsanoen saatan siivota niihin ihan kaiken. Kun "sälä" on pois näkyvistä, se luo muuhun asuntoon siisteyden ja järjestyksen tunnun. Yleensä jos jokin on hukassa, se on jossain sälälaatikossa. Sälälaatikon ei tarvitse olla järjestyksessä, siellä saa lojua ihan mitä tahansa miten sekaisin tahansa. Joskus kun tulee energiapiikki, käyn sälälaatikoita läpi ja lajittelen niissä olevat kamat "oikeille paikoilleen". 

Toivottavasti joistain näistä on apua.