Miksi jotkut ihmiset vänkäävät, että elokuu on jo syksyä? Palstallakin ruikutettiin, että elokuussa on taas kylmää.
Nytkin yli 30 astetta lämmintä ja pohjoisella pallonpuoliskolla kesäkuukausiksi lasketaan kesä-heinä-elo.
Kommentit (65)
Tummasilmäinen on elokuun yö. Se vie järjen hetkeksi.
Vaikka olisin ainut, niin sanon olevani samaa mieltä. Loppukesä, toki, mutta kesää kuitenkin. Nyt vielä näin hienot ilmat, tykkään. Syksystä tykkään myös, mutta se ei ole vielä, ei nyt.
Elokuu on se kesän lämpimin kuukausi.
Elokuu monesti on lämpimämpi kuin kesäkuu, ainakin tuntuu siltä.
Mutta elokuu on mulle syksyä. Ollaan miehen kanssa molemmat opettajia ja meilläkin lapset jo koululaisia niin se arki rakentuu sen "syksyn" ympärille kun työt ja koulut alkaa.
Jokaista vuodenaikaahan on kolme kuukautta. Ja neljä vuodenaikaa. Kaikki eivät osaa alkeellistakaan laskemista.
Syksy alkaa, kun huvipuisto on auki enää lauantaisin, eli elokuun ekan viikon jälkeen.
Elokuunloppu on jo syksyä. Eilen huomasin, että koivun lehdet alkavat jo täälläpäin kellertää.
Mulle henkilökotaisesti se on syksyä, vaikka virallisesti se onkin kesäkuukausi. Kaikkee ihmiset ihmetteleekin. Tosin en vänkää asiasta kenenkään kanssa. Ihan sama mulle miten muut asian kokevat.
Täällä ainakin alkaa jo kellastua paikoitellen lehdet. Kyllä tässä syksyyn päin mennään. Toisaalta toukokuun lopulla saattaa usein olla jo ihan kesä. Koulujen alku on yksi sellainen etappi joka saa aikaan sen ajatuksen että kesä loppuu, ainakin niissä perheissä joissa on koululaisia. Nää elokuun helteet tuntuu ihan kesän "jatkoajalta".
Ennen elokuu oli viileä, nykyään se on kuuman eloisa.
Vierailija kirjoitti:
Elokuunloppu on jo syksyä. Eilen huomasin, että koivun lehdet alkavat jo täälläpäin kellertää.
Voi ne kellertää kuivuudestakin.
Minä tykkäisin kovasti elokuusta ja syksystä...mutta kun pimeys tulee aina vaan aikaisemmin.
Puutarhassa olisi kiva puuhailla myöhäänkin, mutta klo 21 alkaa olla jo hämärää.
Elokuu on paras mökkeilykuukausi! Lämmintä, lämpimät uimavedet, pimeät illat, ei paarmoja tai hyttysiä.
Alkaako vuodenaija veitsellä leikaten aina kuukauden vaihteessa? Onko jokainen vuodenaika täsmälleen saman pituinen?
Vierailija kirjoitti:
Alkaako vuodenaija veitsellä leikaten aina kuukauden vaihteessa? Onko jokainen vuodenaika täsmälleen saman pituinen?
Kyllä. Säät on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen elokuu oli viileä, nykyään se on kuuman eloisa.
Itse muistan 90 luvun alussa, kun aina koulut jatkuivat kesäloman jälkeen elokuussa niin melkein aina kaksi viikkoa istuttiin kuumassa luokassa alkuun, kun ulkona oli aina 25-29 astetta lämmintä. Melkein joka vuosi sen 9 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
lämmintä joo, muutama päivä, mutta yleisesti koko kesä oli kylmä eli keväästä mentiin syksyyn ilman kesää.
Pitkän ajanjakson keskiarvoja lämpimämpi kesä on ollut. Olihan juhannuskin ja koko sen jälkeinen viikko kolmenkympin helteitä. Heinäkuuhun vain sattui osumaan epävakaisen ja viileähkön sään jakso juuri silloin, kun monet suomalaiset olivat lomilla, mutta kesään lasketaan kesä-, heinä- ja elokuu tasavertaisesti. Viime kesä oli toki kokonaisuudessaan tätäkin kesää lämpimämpi, vaikka elokuusta onkin tänä vuonna tulossa viimevuotista lämpimämpi.
Ehkä täälläkin olisi järkevämpää siirtää parilla viikolla eteenpäin sitä lomaa, että koulu alkaisi syyskuun alussa.
Suomalaiset jankkaa elokuuta syksyksi, koska eivät tajua, että se johtuu siitä, että täällä alkaa koulut tosi aikaisin, elokuun alkupuolella tai puolivälissä. Muualla alkaa koulut usein vasta syyskuun alussa. Samoin se back to school-hössötys alkaa Suomessa jo heinäkuussa, kun kauppoihin tulvii syysvaatteet ja koulukamat.
Olen käynyt melkein koko peruskouluni Briteissä ja siellä elokuu oli vielä ihan täysi kesälomakuukausi koulusta. Koulua käytiin sitten vastaavasti kesäkuun loppupuolelle, tosin vikoina päivinä oli vähän erikoisempia päiviä, kuten kesäjuhlia ja urheilupäiviä. Joulu ja pääsiäislomat oli myös pidempiä kuin Suomessa.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Elokuu on se kesän lämpimin kuukausi.
Ei kyllä ole keskimäärin missään päin Suomea elokuu lämpimin kuukausi, vaan heinäkuu on lämpimin. Voi tarkistaa Ilmatieteen laitoksen tilastoista.
lämmintä joo, muutama päivä, mutta yleisesti koko kesä oli kylmä eli keväästä mentiin syksyyn ilman kesää.