Ilmalämpöpumppu
Onko kokemusta: kun olette ostaneet ilpin, kuuluuko siihen pakettiin ne kaikki vipstaakit millä sen saa kiinni seinään? Vai pitääkö hommata ne kaikki erikseen?
Kommentit (9)
Kyllä se asentaja toi kaikki vipstaakit mukanaan.
Kuuluu kaikki mukaan, mutta ne pitää olla sopimuksessa mainittu.
Meinasitko ihan itse asennushommiin ryhtyä?
En meinannu ite asentaa, mutta asentaja kyseli puhelimessa että mikä on tilanne. Enkä minä tiennyt, kun olin vaan ostanut sen pumpun rautakaupasta. Kai se pitää huomenna kysyä itse, että mitä minä olen oikein mennyt ostamaan.
Kannattaa hakea ärrältä se vipstaagi. Sanot kassatädille vaan että yks vipstaagi.
Ostin suoraan asentajalta, niin kaikki kuului hintaan.
Monesti kyllä jos itse ostat pumpun, siitä puuttuu jalusta, turvakytkin, lisäksi kylmäaineputkea ja sähköjohtoja joudut laittamaan lisää, jos asennusväli on vähääkään normaalia pitempi.
Lisäksi asennustyö maksaa enemmän, jos ei ole ihan karvalakkiasennus.
Asentajat monesti ilmoittavat "perusasennuksen" hinnan, mikä tosiaan tarkoittaa yleensä sitä että jos vähääkään joudutaan soveltamaan, niin lisälaskutus alkaa juosta.
Läpivientien poraus maksaa kiviseinässä enempi kuin puuseinässä, pitkässä vedossa myös kylmäainetta menee enempi, putkella on metrihinta jne..
Niin monta muuttujaa että näillä tiedoilla vaikea antaa tarkkaa hintaa.
Kannattaa ostaa pakettina.
Asentaja vetää vähän kotiinpäin kotitalousvähennyksellä hivuttamalla pumpun hintaa työksi.
Takuuongelmakin helpottuu, muuten menee pallotteluksi. Itse EI pidä ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa pakettina.
Asentaja vetää vähän kotiinpäin kotitalousvähennyksellä hivuttamalla pumpun hintaa työksi.
Takuuongelmakin helpottuu, muuten menee pallotteluksi. Itse EI pidä ryhtyä.
Asennus vaan 150-300e tunti
Kyllä ainakin meidän paketissa kuului.