200e/vk rahaa, 5hlö ruoat pitäisi saada.
Tuohon summaan pitää saada mahtumaan myös pesuaineet/vessapaperit ja tämmöiset mitä nyt kuluu normaalisti. Vinkit tervetulleita, tuntuu että oma pää lyö nyt ihan tyhjää ja suunnilleen itken vain täällä että miten tullaan selviämään. 7 viikkoa pitäisi kestää tämä rutistus, sen jälkeen helpottaa. Lapsia 3, jotka syövät lounaan koulussa/päiväkodissa.
Kommentit (43)
Kyllä, nimenomaan turhaan törsäillen ja idioottimaisesti on käyty kaupassa tähän asti vuosikaudet. Monta kertaa viikossa käyty kaupassa ja joka kerta sinne tuntuu menevän se satanen. Tiedän - ihan älytöntä, ja olen tästä ollut huolissani/potenut huonoa omatuntoa aina. Jotenkin vain en osaa suunnitella esimerkiksi viikoksi eteenpäin ruokia, tai sitten jos on tullut joku mieliteko niin samantien kauppaan ostamaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että provoa huudetaan. Tämä ei nyt valitettavasti ole sellainen. Tiedän että monet tulevat toimeen paljon pienemmälläkin, mutta me on suoraan sanottuna eletty kuin pellossa monta vuotta, kauppaan on mennyt ihan ruokoton summa kuussa. Siksi tuo summa tuntuu nyt pieneltä.
Mitä sinä saat tästä provosta joka on tehty oman parempiosaisuutesi korostamiseksi?
Jumankeuta, jos tuolla summalla ei mukamas saa 5 henkilölle hankittua viikon safkat vessapapereineen, niin sit on taloudenhallinta kuralla. Provohan aloitus on.
Makaronilaatikkoa ja muuta sellasta. Tarjousten mukaan ruokaostokset. Papuja itse liotettuna. Leivät leivotte itse, pistä koko perhe leivontatalkoisiin.
Prismassa ainakin on nyt banaanit euron kilo.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa oli eilen banaanit 0,19e/ kg. Tuoreet ei vielä kypsät banaanit. Kuopiossa.
Vierailija kirjoitti:
100 eurolla saa jo sata kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa oli eilen banaanit 0,19e/ kg. Tuoreet ei vielä kypsät banaanit. Kuopiossa.
Tarkoitat kai kappalehintaa silloin kun kilohinta on euro.
Leipäjonoon vaan rohkeasti koko sakki. On se tarkotettu myös Suomalaisillekin.
Puuroa aamupalaksi, päivälliselle enemmän peruna, riisi, pasta ja vähemmästä lihamääröstä kastike. Iltapalaksi leipää ei tartte edes itse leipoa ja joku halpa kilon juusto tms leivän päälle välipalaksi edullisia hedelmiä ja kasviksia esim omenaa saa tosi halvalla.
Vanhemmat ottaa päivällisestä ensin rasiaan seuraavan päivän eväät jos tarvii. Lisäksi maitoa, jos maito loppuu ennen viikkoa niin sit juodaan hanavettä.
Oikeasti tuolla rahamäärällä ei tartte edes jauhelihasta tai broiskusuikaleista tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jää vielä 50-100e säästöönkin.
Tilasin juuri 3 hengen viikon ruuat 53e joten 5 hengelle olisi tehnyt 89e. 2 ateriaa per päivä plus aamu ja imtapala
Meillä ei ole rahahuolia muttei tarvetta tuhlata. Riittää sitten muuhunkin rahaa
53€ / 7pv / 3hlö = 2.52€ / pv / hlö
Väitän että aika tiukkaa on saada tuosta 2 ateriaa, aamu- ja iltapalat.
Meillä menee miehen kanssa 200 euroa viikossa ruokaan eikä syödä eineksiä tai ulkona, pelkkää kotiruokaa...
Onneksi ei tarvitse tuollaisten ongelmien kanssa painia kun on ollut fiksu historiassa. Tuon 200 euroahan nyt saa viikossa ihan osinkoina tilille. Siis vähintään. Yleensä enemmän tulee viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee miehen kanssa 200 euroa viikossa ruokaan eikä syödä eineksiä tai ulkona, pelkkää kotiruokaa...
Mutta tekin voisitte halutessanne ja vaivaa näkemällä saada tuon summan riittämään vaikka koko kuukaudeksi, mahdollsiesti pidemmäksikin aikaa, jos voistte nyt suunnata marjastamaan ja sienestämään.
Leivo itse sämpylöitä ja keitä puuroja ja perunaa. Makarooni on halpaa myös. Puurolle kaveriksi marjasoppaa. Perunalle lisukkeeksi vaikka grillimakkaraa. Jätä valmisruuat, salaatit yms ostamatta ja tee itse. Tee jälkkäriksi kauden edullisimmista hedelmistä salaatti. Juomaksi ei tarvita kuin hanavettä. Olen monta kertaa säästänyt ja venyttänyt viimeistä satasta viikonkin. Onnistuu kyllä. ÄL´Ä osta vain tarjoustuotteita, vaan vertaa kilohintoja, ÄLÄ möskään osta isompiasäästöpakkauksia, jos et tarvitsejotain tuotetta niin paljjoa.
Jos kyse on 7 viikosta niin ruuan ei tarvitse olla terveellistä, sen ajan elää vaikka käpyjä syömällä. Eli jätä pois kaikki kalliit ja hienot marjat ja hedelmät. Ja metsät on nyt täynnä marjoja ja sieniä. Opettele poimimaan orakkaita, tatteja ja kantarelleja. Tee niistä ruokaa tai myy kauppaan.
- leivo leivät itse
- spagetti tomaattikastikkeella
- karkkipäivä pois, tee lasten kanssa itse esim. toffeeta
Vierailija kirjoitti:
Tämän on pakko olla provo :) Tv.yh, joka ruokkii itsensä ja lapsensa tiukan paikan tullen vaikka 10/e vko.
Mitä silloin syötät jos 10 euroa on rahaa ? Minkä ikäiset lapset ja montako ?
Teillä varmaan on myös hyvä varasto ?
Itse olen ollut yh vain yhdelle lapselle ja jo 8 vuotta sitten oli vähän hankalaa kympillä syöttää urheilevaa teinipoikaa. Onnistui, mutta oli tosiaan ahdistavaa.
Kerrankin "x:n hlön ruuat pitäisi saada" ketju, johon ei tee mieli vastata asiallisesti.
Meillä on 6 henkilöä (4 aikuista, 2 teiniä), kolme kissaa ja suurehko koira ja tuo 200€ viikossa on ihan tavallinen ruokakauppakulu meillä per viikko. Ja siihen siis kuuluu ruuat (myös vanhempien lounaat eväiden tai kotilounaan muodossa ja koko kesän myös lasten kaikki ruuat), hygieniatarvikkeet, kaikki kodin pesuaineet, pyykinpesuaineet jne sekä lemmikkien ruuat ja namit. KAIKKI.
Ja me syödään runsaasti, monipuolisesti, ainoastaan kalasta olen lähes luopunut, kun ei vaan ole varaa maksaa 27 euroa kilo proteiinista.
Että ap viettää nyt sitten ensi yön käyttäen tuota haku-toimintoa ja katsoo sieltä läpi kaikki vanhat ketjut, joissa on mietitty, kuinka saada viisikymppiä riittämään viikoksi nelihenkiselle perheelle tai kaksisataa riittämään kolmelle hengelle koko kuukaudeksi.
Katsitte pois erilaiset lisukkeet, kermat, valmisruoat yms. Keitätte perunaa, makaronia tai riisiä. Teette jauhelihasta lihapullia, paistatte uunissa kanankoipia tai vaikka tofupaloja pannulla. Porkkanoita, kaalia, tomaattia, paprikaa ym. päivittäin myös.
Keittoihin ostatte juurekset kokonaisina, ja kuoritte ja pilkotte ne itse. (Ei siis valmiiksi paloiteltuja yms. puolivalmista.)
Banaania, appelsiinia, omenaa tms. jälkiruoaksi. Sen mukaan, mikä on milloinkin edullista.
Aamu- ja iltapaloina puuroja marjojen kanssa, kananmunia ja leipää (ei kalliita päällisiä).
Lihojen osalta ainakin hyödyntäkää ilta-alennukset. Ei mitään yli 10 €/kg maksavia lihoja. Pakasteseitiä saa myös halvalla.