Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö mitä sana 'läheisriippuvuus' tarkoittaa? Selitä omin sanoin

Vierailija
13.08.2022 |

Vinkki: et tiedä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen mielestä kyse on riippuvuudesta siihen läheiseen hlöön - että ei ikäänkuin voisi olla ja elää ilman häntä. Monen muun mielestä kyse on jostain riippuvuudesta kärsivän ihmisen lähellä elävän ihmisen reaktioista ja selviytymisen keinoista siinä tilanteessa, kun läheinen on riippuvainen. Take your pick.

Vierailija
2/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen mielestä kyse on riippuvuudesta siihen läheiseen hlöön - että ei ikäänkuin voisi olla ja elää ilman häntä. Monen muun mielestä kyse on jostain riippuvuudesta kärsivän ihmisen lähellä elävän ihmisen reaktioista ja selviytymisen keinoista siinä tilanteessa, kun läheinen on riippuvainen. Take your pick.

Onko sanan määritelmä mielipidekysymys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellainen vanhan ajan narsismi. Eli se mistä syytettiin puolisoa, vanhempia, lapsia, pomoa, jne. kun ottivat päähän.

Vierailija
4/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan tiedä, mutta mulla on joku sellainen käsitys, että elää enemmän toisen ihmisen elämää kuin omaansa, niin että unohtaa jopa omat tarpeet kun suunnittelee asioita läheisen elämään eikä halua päästä toisesta missään tilanteessa irti. Muistelen jostain juorulehdestä lukeneeni tämäntyyppisen määritelmän. 

Vierailija
5/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sanan määritelmä mielipidekysymys?

Periaatteessa ei mutta käytännössä monesti on :D

Vierailija
6/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt vaikka olen etsinyt selitystä.

Vierailija
7/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on joitakin selityksiä. Auttavatko asiaa?

Vierailija
8/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa jotain sellaista, että ihminen hyysää ongelmaista läheistään ja tajuamattaan osallistuu hankalan käytöksen mahdollistamiseen. Omat tarpeet unohtuvat, kun kaikki aika kuluu läheisen vaikeuksia selvitellessä. Päihdeongelmaisten läheisillä esiintyy tätä. Läheisriippuvainen ei ole koskaan oppinut pitämään omia puoliaan eikä tunnista rajojaan.

Vierailija
9/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat sanani : Läheisriippuvuus on ihmisen yksin olemisen ja "omilla jaloillaan seisomisen" fobiaa. Pelätään sitä että elämä kaatuu kasaan ellei ole sitä toista ihmistä auttamassa. Oman pelon takia ripustaudutaan sitten toiseen ihmiseen.

Vierailija
10/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat sanani : Läheisriippuvuus on ihmisen yksin olemisen ja "omilla jaloillaan seisomisen" fobiaa. Pelätään sitä että elämä kaatuu kasaan ellei ole sitä toista ihmistä auttamassa. Oman pelon takia ripustaudutaan sitten toiseen ihmiseen.

Mielenkiintoista. Mistä olet tällaisen määritelmän saanut? Oletko itse päätellyt ja olettanut (ei ole rikos) vai oletko lukenut jostain?

Kielemme voi olla petollinen etenkin uussanaston puolesta.

Vierailija
11/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on joitakin selityksiä. Auttavatko asiaa?

Googletin asiasta juuri ja tuntuu että käsite on ristiriitainen ja monimerkityksellinen sekä osittain tyhjä. Oisko peräti tarpeeton. On pakkomielteisiä ihmisiä, kontrolloivia, helposti addiktoituvia. Nämä helposti takertuvat myös ihmissuhteisiin. En oikeastaan vieläkään ymmärrä asiaa. Sitä vähemmän mitä enemmän asiasta luen.

Vierailija
12/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa jotain sellaista, että ihminen hyysää ongelmaista läheistään ja tajuamattaan osallistuu hankalan käytöksen mahdollistamiseen. Omat tarpeet unohtuvat, kun kaikki aika kuluu läheisen vaikeuksia selvitellessä. Päihdeongelmaisten läheisillä esiintyy tätä. Läheisriippuvainen ei ole koskaan oppinut pitämään omia puoliaan eikä tunnista rajojaan.

Mutta miten tämä liittyy läheisyyteen, riippuvuuteen tai läheisriippuvuuteen?

Vierailija
13/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata tehdä mitään yksin eikä hyväksytä toiselle omia harrastuksia ja kavereita vaan aina pitäisi nyhjätä yhdessä. Liittyy parisuhteisiin,

Vierailija
14/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremminkin kanssariippuvainen.

Vierailija
15/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten tämä liittyy läheisyyteen, riippuvuuteen tai läheisriippuvuuteen?

Päihderiippuvainen on riippuvainen päihteistä, läheisriippuvainen on puolestaan koukussa tuon päihteitä käyttävän hoitamiseen. Kyseessä on siis riippuvuus- ja hyväksikäyttösuhde.

Vierailija
16/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremminkin kanssariippuvainen.

Tämä

Vierailija
17/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihderiippuvaisen läheinen, jolla omat jutut pyörii päihteidenkäyttäjän käytön ympärillä.

Vierailija
18/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt tätä termiä. Olen luullut sen tarkoittavan ihmistä, jolla on vähän elämää ja joka sen takia ripustautuu helposti johonkin toiseen ihmiseen, elää omaa elämäänsä toisen kautta, on tästä mustasukkainen eikä sallisi toiselle muuta elämää ja ihmissuhteita kuin itsensä.

Kaikki määritelmät, jotka olen lukenut viittaavatkin enemmän ihmiseen, joka on niin epäitsekäs että kärsii siitä. Mielestäni termi on huono kuvaamaan tällaista käytöstä.

Vierailija
19/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin noin, mutta viime viikolla luin siitä eikä se ollutkaan tuollainen.

En oikein enää käsitä, mitä se on. Olkoon koko omituinen termi.

Vierailija
20/28 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tätä termiä. Olen luullut sen tarkoittavan ihmistä, jolla on vähän elämää ja joka sen takia ripustautuu helposti johonkin toiseen ihmiseen, elää omaa elämäänsä toisen kautta, on tästä mustasukkainen eikä sallisi toiselle muuta elämää ja ihmissuhteita kuin itsensä.

Kaikki määritelmät, jotka olen lukenut viittaavatkin enemmän ihmiseen, joka on niin epäitsekäs että kärsii siitä. Mielestäni termi on huono kuvaamaan tällaista käytöstä.

Koen samoin kuin sinä. Luulin noin ensin.

Ihan väärä nimitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi