Millaista elämä on perheessä, jossa
On yläkoululaisia? Tarvitsevatko enää vanhempiaan? Onko mitään yhteistä tekemistä heidän kanssaan?
Kommentit (10)
Nyt lapsesi tarvitsee Sinua kaikkein eniten, vaikka ei itse sitä aina myönnä.
Yhteistä tekemistä on jo vaikeampi keksiä. Usein teinejä ei kiinnosta vanhempien kanssa olo, vaan kaverit. Eikä niitä tarvitse enää kuskata puistoihin ja uimaan yms niinkun nuorempia. Menevät kavereiden kanssa. Mutta kyllä esim. Lomalla löytyy yhteistäkin tekemistä. Joskus pelataan yhdessä jotain lautapeliä. Ja autossa tulee niiden kanssa istuttua kun kuskailee.
Mielestäni on vaarallinen ajatus nuoren kehityksen kannalta ajatella ettei hän enää tarvitse aikuista. Vaikka jos nuorelta kysyttäisii hän olisi varmasti sitä mieltä ettei enää tarvitse vanhempiaan vaan pärjää yksin.
Mä koen, että mua ei enää tarvita, vaikka tiedän sen olevan väärin.
Nuoret ovat itsenäisempiä, mutta tarvitsevat vanhempia. Nuoresta pitää olla kiinnostunut. Pitää keskustella hänen kanssaan ja osoittaa rakkautta. Meillä kaksi teiniä ja elämä ollut tosi mukavaa ja helppoa näiden kanssa. Teinien ei tarvi rajusti kapinoida, kun yhteys on hyvä ja avoin. Yhteistä tekemistä on vähempi, mutta ulkona syöminen ja lomamatkat innostavat kyllä.
Musta tuntuu, että mulla ei ole enää lapsia vaan nuoria. Todella tyhjä olo.
Nyt on muistettava, että nuo ovat joka tapauksessa lapsia. Vaikka nykyään hifistellään ja kutsutaan nuoriksi, niin ne ovat lapsia. Ja taatusti tarvitsevat vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä koen, että mua ei enää tarvita, vaikka tiedän sen olevan väärin.
Mielestäni tyhmä lause. Joku sairaus? Jos kerta TIEDÄT että sinua tarvitaan, miten voit KOKEA ettei tarvita? Häh?
Kyllähän lapsi on lapsesi koko loppu elämän ajan. Ei se lopu siihen kun täyttää 13v.
Tottakai tarvitsevat vanhempiaan. Tuon ikäiset keksivät helposti kaikkea hölmöä. Aikuisen pitää olla hyvinkin läsnä ja hereillä mitä nuoret puuhaavat. Ruokahuoltoon tarvitaan aikuista. Ja kuuntelemaan miten nuorella menee, olemaan kiinnostunut nuoren asioista. Apuna, tukena, rajoittamassa, neuvomassa, auttamassa kasvamaan kunnon kansalaiseksi.
Jos harrastavat niin kuskausta riittää.
Vaikka nuori möllöttäisi omissa oloissaan pitää aikuisen kysellä miten menee ja jutella muutenkin nuoren kanssa. Ja olla herkästi kuulolla silloin kun nuori itse aloittaa juttelun. Vaikka aiheet ei aina välttämättä niin aikuista kiinnostaisi.
Toki tuon ikäinen voi olla jo itsekseenkin eikä tarvitse jatkuvaa valvontaa ja läsnäoloa. Jonkun tunnollisen 8/9 luokkalaisen voi jättää jo jopa yöksi yksin.