Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

D-vitamiinilisä näyttää lievittävän aikuisten masennusoireita

Vierailija
11.08.2022 |

Ylen sivulla oleva uutinen. Olen ollut aina sitä mieltä, että d-vitamiinin ottaminen todella kannattaa, myös kesällä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu sitä d-vitamiini ei kannata syödä oikeasta ruoasta vaan popsia pilleriä muovipurkista. Onko joku silmäätekevä sijoittanut lääkkeisiin? ;)

Kannattaa ehdottomasti ottaa purkista d-vitamiini, koska ruoasta et tule saamaan sitä tarpeeksi. Aurinkoakin on tarjolla vain pari kuukautta vuodesta.

Vierailija
22/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen näitä tutkimustuloksia.

Olen aina syöttänyt lokakuusta pääsiäiseen molemmille teineille d-vitamiinia. 50-100 yksikköä. Molemmat masentuivat.

Sitten syötin, kun molemmilla on adhd-käytöstä, omega 3-kapseleita. Ei auttanut yhtään.

Paljon muitakin olen kokeillut. Ja aina puoli vuotta vähintään, kunnon annoksilla.

Ketä vitamiinit auttavat?

En tiedä sun teineistä, mutta tuossa Ylen jutussahan puhuttiin d-vitamiinin tehosta AIKUISILLA.

Meinaat, että ihminen muuttuu muutamassa vuodessa niin paljon, että ensin d-vit ei tehoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mitåän vaikutusta yhtään mihinkään. Isoillakaan annoksilla

Vierailija
24/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aikoo kokeilla d vitamiinilisä, niin ensin varmaan kannattaa mittauttaa että mikä on lähtötilanne. jos on parin viimeisen kuukauden aikana ollut riittävästi pihalla aurinkoisina päivinä, niin pitoisuudet saatavat olla riittävän korkeita.

Vierailija
25/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit eivät saa ruoastaan D-vitamiinia lainkaan. Ilmankos ovat aina niin happaman oloisia. 

Vierailija
26/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ja ruokavalio https://www.duodecimlehti.fi/duo11636

Ja tässä tuoreempaa tutkimustietoa

Ruokavalio todella vähentää masennusta

Tähän mennessäkin on toki epäilty vahvasti, että terveellinen ruokavalio voi vähentää masennusriskiä.

Ei ole kuitenkaan ollut tutkimusta, joka suoraan osoittaa, miten epäterveellinen ruokavalio lisää tai ylläpitää masennusta tai että terveellinen ruoka voisi toimia jopa masennuksen hoitona.

Nyt se on tutkittu ja osoitettu. On myös osoitettu, millainen tämän terveellisen ruokavalion pitäisi olla.

Tutkimuksessa oli 67 miestä ja naista, joilla oli keskivaikea tai vakava masennus ja jotka söivät varsin epäterveellisesti. Suurin osa tutkittavista söi masennuslääkkeitä ja kävi säännöllisesti psykoterapiassa.

Joka toinen tutkittavista alkoi syödä välimerellisen ruokavalion mukaan ravitsemusterapeutin tuella.

Joka toinen taas ei muuttanut syömistään millään tavalla.

Tutkimus kesti 12 viikkoa ja sen aikana masennuksen oireita mitattiin eri tavalla.

Tutkimuksen päätyttyä havaittiin, että välimerellisellä ruokavaliolla olleilla oli vähemmän masennusoireita kuin epäterveellistä ruokavaliota jatkaneilla.

Joka kolmannella terveellistä ruokaa syöneellä oli 12 viikon jälkeen enää niin vähän masennusoireita, että heidän oireensa eivät enää täyttäneet masennuksen kriteereitä.

Kukaan tutkimuksessa olleista ei laihtunut tai lihonut erityisesti, joten kiloilla ei ollut vaikutusta tulokseen.

Sellainenkin yksityiskohta paljastui, että välimerellinen dieetti oli viidenneksen edullisempi kuin epäterveellinen. https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/201702202200073542

Vierailija
27/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina syöttänyt lokakuusta pääsiäiseen molemmille teineille d-vitamiinia. 50-100 yksikköä. Molemmat masentuivat.

Sitten syötin, kun molemmilla on adhd-käytöstä, omega 3-kapseleita. Ei auttanut yhtään.

Paljon muitakin olen kokeillut. Ja aina puoli vuotta vähintään, kunnon annoksilla.

Ei missään ole väitetty niin, että d-vitamiinin puutos olisi ainoa syy masennukseen.

Vierailija
28/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään ole väitetty niin, että d-vitamiinin puutos olisi ainoa syy masennukseen.

Itse mutuilen että lähinnä epätyypillinen masennus -diagnoosi olisi se d-vitamiinin puutos, kun taas oikea masennus on sitten ihan oma sairautensa. Älkää nyt pelkän av-mamman mutuilun pohjalta suoraan uskoko, vaan jos on tuo epätyypillinen masennus, niin ensin käykää mittauttamassa arvo ja vasta sen jälkeen jos on tarve, aloittakaa hevoskuuri d-vitamiinia. Oikeat tutkijat toivottavasti tekevät ne vähemmän mutuun ja enemmän tutkimukseen perustuvat johtopäätöksensä, todistaakseen tai kumotakseen mutuiluni. Eri mamma sivusta

Vierailija
29/29 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin työterveyslääkärille, koska ahdistus kasvoi yllättäen liian suureksi, täysin tyhjästä. Verikokeissa selvisi melko paha D-vitamiinivaje. Lääkärin suositus oli, että lepoa ja kunnon annokset D-vitamiinia. Minulla ainakin siis vaikuttaa D-vitamiinin tilanne mieleen herkästi.