Opetettiinko sinut lapsena tottelemaan? Miten se on vaikuttanut elämääsi?
Meillä oli pakko totella vanhempia. Sama on jatkunut aikuisena.
Kommentit (10)
Opetettiin ja oikein kovan käden kauttakin. En oppinut.
Toisaalta siitä oli hyötyä elämässä, tulin täsmälliseksi, luotettavaksi jne. Nämä perustaidot tuntuvat monelta nykyajan nuorelta puuttuvan. Edes kelloa ei osata.
Toisaalta siitä oli haittaa, kuuntelin ja myötäilin liikaa muita ihmisiä. Ettei tulisi muille paha mieli. Aina yli käveltiin eikä se saanut koskaan haitata. Olin liian kiltti.
Nykyään olen tästä ihan tietoisesti opetellut irti.
M40
Opetettiin kyllä hyvät käytöstavat. Mutta opetettiin myös luottamaan omiin valintohin ja tekemään itsenäisiä päätöksiä miettimättä mitä muut haluavat.
Kyllä opetettiin ja oikein hyvin olen pärjännyt. Opetin myös omat lapset tottelemaan ja käymään koulua, kas vain, hekin ovat pärjänneet elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta siitä oli hyötyä elämässä, tulin täsmälliseksi, luotettavaksi jne. Nämä perustaidot tuntuvat monelta nykyajan nuorelta puuttuvan. Edes kelloa ei osata.
Toisaalta siitä oli haittaa, kuuntelin ja myötäilin liikaa muita ihmisiä. Ettei tulisi muille paha mieli. Aina yli käveltiin eikä se saanut koskaan haitata. Olin liian kiltti.
M40
Minä en usko tuohon että joku on "liian kiltti". Se tarkoittaa vain sitä, että nostaa itsensä muiden yläpuolelle muita kiltimmäksi, jolloin voi halveksua muita "pahoina ihmisinä". Mieheni käytti juuri tuota samaa argumenttia, syyllisti ja vähätteli vuosikymmenet koska olin se "paha ihminen".
Kyllä opetettiin. Minulle kävi tuuri, että en teininä tai nuorena aikuisena törmännyt ihmisiin, jotka olisivat käyttäneet tottelevaisuuttani hyväkseen. Harmittaa, kun minua ei opetettu ajattelemaan itse ja pohtimaan asioita. Pärjäsin koulussa hyvin, mutta minusta tuli alisuoriutuja. Yritin vastata kysymyksiin siten, mitä arvelin kysyjän haluavan kuulla ja siitä on ollut minulle harmia. Autoritäärinen kasvatus on ihan yhtä huono kuin täydellinen välinpitämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M40
Minä en usko tuohon että joku on "liian kiltti". Se tarkoittaa vain sitä, että nostaa itsensä muiden yläpuolelle muita kiltimmäksi, jolloin voi halveksua muita "pahoina ihmisinä". Mieheni käytti juuri tuota samaa argumenttia, syyllisti ja vähätteli vuosikymmenet koska olin se "paha ihminen".
Minä kyllä uskon. Liian kiltti ei pidä puoliaan vaan häntä käytetään hyväksi, koska hän ei koskaan kieltäydy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opetettiin ja oikein hyvin olen pärjännyt. Opetin myös omat lapset tottelemaan ja käymään koulua, kas vain, hekin ovat pärjänneet elämässään.
Heille tulee ongelmia myöhemmin elämässään.
Vierailija kirjoitti:
M40
Kuin minun näppäimistöltäni.
N50
Vielä kun olin 19v, äiti valitti että "tekee aina päin vastoin kuin käsketään". Ei nähnyt siinä mitään outoa.