Onko kellään ollut migreenin kanssa ongelmia raskauden aikana?
Eli mulla on migreeni. Ekassa raskaudessa ei mitään ongelmia mutta nyt se on aitynyt ihan kamalaksi ja lääkkeitähän en voi ottaa. Olisiko kellään mitään kikkaa mikä auttaisi tai muuten saman kaltaisia ongelmia?
Emppu-mamma ja " Eetu" 22+4
Kommentit (16)
Kiitos viestistäsi :) mukava huomata ettei ihan ole yksin. Voi kumpa meilläkin olisi kylpyamme. Mutta pitää tyytyä vain hierovalla suihkulla hieromaan ohimoita ja niskaa.
Mulle määräsi lääkäri kanssa Panacodia, mutta en ole uskaltanut edes hakea lääkkeitä apteekista. Pelottaa edes ottaa Panadolia flussaan :)
Täällä myös kärsitty, ei tosin mitenkään useaan otteeseen, muutamia kertoja kuitenkin. Itse olen käyttänyt kylmään veteen kasteltua pyyhettä jonka olen vetänyt tosi tiukasti pään ympärille, meillä tämä migreeni kulkee melkeenpä suvussa, äitini käyttää taas aivan päinvastaista keinoa, kuumaa pyyhettä pään ympärillä. Niin ja tietysti, ihan pilkkopimeä huone. Mulla on auttanut myös kylmän veden juominen kohtauksen aikana, sitä vaan on saanut juoda tosi paljon.
Tuosta panacodista tuli mieleen, hassua on, että mulle lääkäri sanoi sen olevan jopa panadolia parempi lääke raskauden aikana. Eikö siitä oikeasti mitään tutkimusta ole? Panadolia en pysty syömään, panacod on kuitenkin sopinut. Täytyypi kysyä vielä joltakin muulta lääkäriltä. Toivottavasti mitään vahinkoa ei ole käynyt, joutunut niitä muutamia kertoja syömään..
Itse kanssa kärsin ja varsinkin nyt tuntuu että lisääntynyt vaan. Paramaxia olen käyttänyt ja panacodia määrättiin neuvolasta. Välillä vaan oksettaa niin ettei pysy sisällä. Ja nytkin jatkunut jo 1,5vrk joten en viitsi koko ajan lääkkeitä syödäkään. Jäin sl pahan olon vuoksi niin nyt saa myös migreeniä " rauhassa" sairastaa
suffels 15+2
Eli joo piti kirjoittaakkin jotain =) Kiva huomata etten ole yksin. Mulla on tietyt asiat jotka migreenin laukaisee. Paha haju, ja kirkas auringonvalo on semmoisia. No nyt sitten kun olen raskaana tuli yksi kohtauksen laukaisia lissää.
Töissä meillä on loisteputki valaisimet ja työt hoidetaan tietokoneella. Loisteputki valaisimet saa tietokoneen näytön sillee jännästi väpättämään ja kun sitä tuijotat koko päivän niin eikö vaan ala pää särkeä.
Lääkäriin menin kun päänsärkyä oli jatkunut yhtäsoittoo noin kolme päivää ja lääkäri vain määräsi että välttää niitä valoja ja tietokoneita. Antoi sairaslomaa. No vaiva sairaslomalla senkun paheni. Ei voinut edes ruokakauppaan mennä kun siellä oli ne kirkkaat valot.
Ensimmäinen sairasloma kesti muutaman päivän, ja koska vaiva vain paheni otettiin paljon kaikenmoisia testejä ettei vain vauvalla ole mikään hätänä.
Vauva on kunnossa, äiti on vaan " vähän" raato. Seuraava saikku pätkä oli viikon ja vaiva vain jatkui. Tuossa vaiheessa päätä oli särkenyt noin 2 viikkoa yhtäsoittoa. Siin ei paljon kotitöitä tehty. Lopulta sitten taas lääkäriin ja sitten sainkin jo kuukauden sairasloman ja ehdottoman käskyn levätä, koska verenpaine oli alhainen.
Kuukauden jälkeen palasin töihin, mutta sain sitten pomon kanssa sovittua etten enää tee kuin aamuvuoroa ja sain luvan siirtyä semmoiseen pieneen toimistoon missä ei ollut pakko pitää sitä valoa päällä. Nyt hieman jo helpottaa mutta otti se koville kun pää on kippee yli 5 viikkoa putkeen.
Panacodeja mulle tosiaan määrättiin, mutta en ole niitä uskaltanut ottaa. Olen sitten vain koittanut mahdollisimman paljon välttää asioita jotka aiheuttavat päänsärkyä.
Emppu-mamma ja " Eetu" 22+5
Mutta tuo oli kyllä minulle uutta, ettei PANCODIA ole tutkittu; minulle on 3 eri lääkäriä sanonut, että se on täysin turvallinen lääke myös raskausaikana ja sitä on minulle määrätty siis voimakkaaseen päänsärkyyn. Myös siinä pakkausselosteessa sanotaan, että voi käyttää.
Itse olen syönyt Panacodia tämän raskauden aikana n. 25 tablettia ja en todellakaan usko, että se vauvalle mitään aiheuttais, eikait sitä muuten lääkärit niin yksimielisesti minulle olisi suositelleet!
Olin myös tuossa 3 vkoa sitten osastolla tuon tosi voimakkaan päänsäryn (johon liittyi voimattomuus- ja pahoinvointikohtauksia) vuoksi ja siellä sain kaks kertaa jotain ihan uutta migreenilääkettä. Se kyllä auttoi hyvin. Mutta se oli lääkärin mukaan sellainen kimurantti lääke, kun oli just tullu markkinoille ja ei ihan varmaan tiedetty, onko täysin turvallinen vauvalle, niin en sitten enempää sitä syönyt.
Nyt on päänsärky hieman hellittänyt, välillä särkee pahasti ja välillä vaan jomottaa. Onneksi tämä raskauskin on jo loppusuoralla.
Mianni 40+3
Mulla on nyt jo ehkä helpottanut rv 20+ mutta ei kokonaan poistunut, päivittäin oli pää kipeä noin..5vkoa, siellä oli joku yhden-kahden väli päivä mutta siis oli jatkuvasti kipeä.
Mulla jo 3. raskaus ja aina ollut tämä sama jossain vaiheessa, ei tosin aiemmin näin pitkään kestäneenä. Mulla on myös kokemus monista, monista lääkäreistä, neurologeista ja mielipiteistä ja jopa akupunktiohoidosta :) Kaikkea on kokeiltu :) Sen voin sanoa yhteenvetona mitä kaikki lääkärit ovat painottaneet: Kipeä ei saa olla! Panadolia 1000mg kerrallaan (eli 2 tabl) tai Panacodia.. itse otan kovaan kipuun 1xpanacod ja 1xpanadol eli saa sitä paracetamolia 1000mg, pienempi annos kun on yhtä tyhjän kans. Ja esim. Buranaa, Ketorinia voi käyttää rv 27 asti siis 20-27 viikoilla ihankin turvallisesti mutta tietty tuo panacod tai panadol paras! Jos menet esim. äitiyspolille niin siellä sinulle pistetään lihakseen tulehduskipulääkettä noilla viikoilla ja jo aiemminkin.
Haehan vain se kunnon lääke ja ota sitä jotta pääset tuosta kivusta! Oletko soittanut tuonne Hyksin teratologiseenpalvelunumeroon koskaan? Siellä vastaa lääkäri, joka on erikoistunut lääkehoitoon raskauden aikana.. soita ja kysy sieltä neuvoa, he neuvovat mielellään ja tietävät kyllä erittäin hyvin mitä lääkettä varmasti saa ottaa! Palvelunumero on tarkoitettu kaikille raskaana oleville!
Tässä sinne puh: 09-47176500 arkisin klo 9-12
Sinna
Minulla on ollut tosi pahat migreenit kaikkien raskauksien aikana nyt odotan viidettä, minä sain avun akupunktiosta vaikka olenkin kovasti neulakammoinen!
Akupunktiolla migreeni pysyy pitkään poissa suosittelen!
Mulle vasta kolmas lekuri määräs nuo Panacodit. Omalääkäri ei sanonu halaistua sanaa edes lääkkeistä ja samoin neuvola oli vaiti ja polin lääkäri. Vasta tämä kolmas tohtori joka määräs mulle sen kuukauden sairasloman määräsi nuo panacodit. Se siinä mua hieman ihmetyttää kanssa. Kun oma lääkäri ei sanonu mitään, mutta sitten joku nuori vastavalmistunut tytönhupakko määrää. Se likka oli ihan oikeesti miutaki nuorempi :)
Tarvii varmaan mennä sitten hakemaan ne lääkkeet, koska olo on kaamea tuon pääkippeen kanssa. Ja mahtaakohan täällä Suomussalmella edes olla akupunkteeraajaa? Hmmmm. No neula kammo on ihan kamala mullakin. Mutta tökin m inä sujuvasti mieheeni (1.tyypin diabeetikko) ilta annoksen insuliiniä :)
migreeni on kyllä TODELLA kamala. mulla on sitä aina muuten, mutta raskaana ollessa ei. joten nytkin saan olla siltä vaivalta rauhassa... varoitus niille joilla migreeniä on ollut myös ennen raskautta: ensimmäinen migreenikohtaus synnytyksen jälkeen on pahin mitä olet koskaan kokenut!!! ainakin niillä, joilla sitä on ollut aiemmin mutta ei raskausaikana. tämä on todettu monilla... joten varaudu että kotona on valmiiksi kunnon lääkettä, ei ole kiva olla vauvan kanssa yksin kotona ilman lääkettä kun se iskee. kuvitelkaa vielä että pitäisi itsensä lisäksi pystyä hoitamaan vielä vauva... mutta onneksi sitten voi ottaa mitä lääkettä vain, jos ei uskalla imettää silloin niin aina löytyy korviketta (sitäkin valmiiksi kaappiin!)
Siitä on kolme vuotta kun minulle määrättiin panacodia ja silloin oli puhetta että ei ole tutkittu vaikutusta vauvaan.
Ehkä tässä ajassa on tutkittu.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että kummallakaan lapsella ei ole häikkää vaikka panacodia söin kumpaakin odottaessa.
Tsirppana
Hei,
Itse olen kärsinyt pahasta migreenistä ennen raskautta ja nyt ollessani toista kertaa raskaana migreeni on ollut alkuraskaudesta paha. Ensimmäisen raskauden aikana sain panadolia (peräpuikkona), koska muu ei pysynyt sisällä ja Panocodia. Jouduin niitä kyllä käyttämään ja minulle vakuutettiin, että ovat täysin turvallisia. Esikoinen on myös aivan terve. Ei kannata olla liian hysteerinen, koska jos äiti on aivan rikki useita viikkoja (ja migreenikipuhan on kauheaa), ei sekään tee hyvää.
Nyt toista kertaa ollessani raskaana ei em lääkkeet ole auttaneet ja jouduin oksentelun ja migreenin takia sairaalaan. Minulle määrättiin migreeniin täsmälääkettä Immigrania ja se on auttanut.
Omalla kodallani akupunktiosta ei ollut mitään hyötyä.
Tsemppiä!
Ainoana lääkkeenä käy Imigran (nyk. Imigran Radis) joka on siis sumatriptaani. Tätä olen käyttänyt sekä nappeina että ruiskeena, nenäsumute ei tehonnut.
Esikoista odottaessani v. 2001 kaksi eri lääkäriä kielsi Imigranin käytön odotusaikana, koska siitä ei ollut tutkimustuloksia. Koska kohtaukset invalidisoivat minut ilman lääkettä neljäksi päiväksi, tein yhdessä terveydenhoitajan kanssa päätöksen että voin ottaa Imigranin myös odotusaikana. Nyt on kolme tervettä lasta meillä ja uusien tutkimusten mukaan Imigran on turvallinen myös odotusaikana. Imetysaikanakin olen joutunut siihen turvautumaan, tosin silloin on maito lypsettävä pois ja vältettävä imettämistä 12h ajan lääkkeen ottamisen jälkeen. Odotusaikana migreeni tuli kuten ennenkin, ei siis kohtaukset vähentyneet.
Mulla odotusaika teki sen, että ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen migreeniin tulivat myös toispuoleiset halvaukset. Nykyään migreeni pysyy jotenkuten aisoissa Imigranin avulla, kohtauksia on n. 3-10 kertaa kuussa.
On uskomatonta, miten migreenistä joutuu edelleen kärsimään! Monia kun eivät tavalliset särkylääkkeet auta. Itselläni parasta ennaltaehkäisyä on hyvät aurinkolasit, niskajumppa ja säännöllinen yläselän hieronta.
Tsemppiä kaikille migreeniodottajille!
Mulla tuo migreeni käyttäytyy todella oudosti välillä. Tänäänkin oli niin kirkas päivä täällä Suomussalmella ja koska maassa oli lumi, niin eipä ollut herkkua tehdä pihahommia. Aurinkolasit päähän vaan jos on hiukankin kirkasta. Jännitys migreeniäkin on, eli jos mie jotain asiaa jännitän/pelkään kovasti niin sitten kun se jännitys/pelko laukeaa luvassa on mahtava päänsärky. Ensin alkaa jyskytys, se vaihtaa paikkaa. Sitten tulee ihan kamalan huono olo ja sitten menee näkö. Mitään ei näe ja kallo senku vaan jyskyttää.
Migreeni lääkkeetkään ei auta jollei sitä ehdi ottaa siinä vaiheessa kun on vain pieni kivistys päässä. Nyt raskaus aikana kohtauksia on tullut enenmän kuin normaalisti ja olo on myös sen mukainen. Alhainen vereinpaine ja rauta-arvokin kun huonontavat tilannetta omalta osaltaan. Ja jos muuten ei olisi kärsimystäö tarpeeksi, niin tällee mitä lähemmäksi loppu raskautta mennään sitä kipeämmiksi selkäni ja lonkkani tulevat. Ja silti, vaikka tuo kaikki vaivaa olen todella onnellinen odottaja enkä malttasi millään odottaa helmikuulle asti :)
Hyviä vointeja kaikille samasta vaivasta kärsiville :)
Emppu-mamma80 ja " Eetu" 22+6
Hei,
Tuhannesti kiitoksia viestistäsi. Mukava lukea, että elämä kaikki on mennyt hyvin Immigranista huolimatta :)
Itse en kyllä epäröi sitä ottaa ja sairaalalääkäri sanoi, että uusien tutkimusten mukaan on ihan turvallista. Kauheaa se on, kun joutuu migreenistä kärsimään. Ja itselläni esikoisen ollessa 3kk migreeni palasi oltuaan keskiraskauden pois. Oli tosi kamalaa kärvistellä ilman lääkkeitä pääkipuisena ja imettää, mutta nyt tiedän, että apua löytyy.
Kiits ohkaisevasta viestistä.
Mulla oli raskaana ollessa (kaksi raskautta) migreeniä ja se oli aivan järkyttävää. Ainoa paikka jossa pystyin nukkumaan migreenin aikana oli kylpyammeessa vedessä ja ilman valoja.
Siellä tuli monet yöt nukuttua. En tiedä onko muille sopiva paikka. =)
Ja yleensä se hellitti kun oksennus tuli. =(
Ja joskus otin Panacodia kun joku lääkäri sitä määräsi kun meni niskakivun ja migreenin aikana pää toiselle olalle niin etten voinut päätä liikuttaa ollenkaan.
Mutta panacodin vaikutuksia sikiöön ei ole tutkittu tms.