Millaisissa tilanteissa käyt yksityisellä lääkärillä (ei työterveys)? Miksi olet valmis maksamaan lääkärikäynnistä?
Käytkö esimerkiksi jonkun tietyn erikoisalan käynneillä, esim. silmälääkäri tms yksityisellä julkisen sijaan? Tai haluatko jollekin tietylle tutulle? Tai nopeammin?
Miksi käyt yksityisellä ja maksat käynneistä enemmän?
Kommentit (28)
Aika silloin kuin itselle sopii parhaiten
Tietty lääkäri
Aina sama lääkäri, niin helpottuu kun ei tartte aina aloittaa alusta
Behöver inte då den offentliga fungerar bättre än den privata i Finland. Tandläkaren är privat. Jag vet inte om det ens finns offentlig tandläkare i mitt hemland.
Neurologilla. Ei pääse julkisen kautta.
Gynekologilla. Sama juttu.
Gyne nyt ainakin. Olen joutunut julkisella puolella sellaisen teurastuksen kohteeksi, etten enää sinne mene.
Käyn akuuteissa vaivoissa yksityisellä. Olen käynyt keuhko-ongelmissa, keuhkokuumeessa, bronkiitissa, ihottumaa näyttämässä jne. Työterveyteen menen, jos haluan säätää kroonisia vaivoja ja niiden lääkityksiä. Terveyskeskusta ei meidän perheessä käytetä lainkaan. 2 aikuista 1 lapsi.
Yksityiselle lääkärille pääsen tänään tai huomenna, julkiselle puolelle noin 6 kk kuluttua. Julkisella ollaan ensimmäiset kuukaudet kokonaan sairaanhoitajan yhteydenottojen varassa eikä todellakaan tee mieli akuutin sydänongelman kanssa jäädä odottamaan tietoa siitä, että lepäile ja ota Buranaa.
Haluan olla asiakas, en potilas: tasa-arvoisessa asemassa toisen ihmisen kanssa. Jos tästä hyvästä maksan 20€ enemmän, ei ollenkaan paha.
Tapaturmat yksityisellä, koska on vakuutus ja siellä tutkitaan rahaa säästelemättä ja nopeasti. Pari kertaa olen myös turvautunut yksityiseen hammaslääkäriin akuutissa tilanteessa kun ei ole kunnalliselle päässyt enää samana päivänä.
Hammaslääkärissä viimeksi. Sinne pääsee heti eikä ens keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle lääkärille pääsen tänään tai huomenna, julkiselle puolelle noin 6 kk kuluttua. Julkisella ollaan ensimmäiset kuukaudet kokonaan sairaanhoitajan yhteydenottojen varassa eikä todellakaan tee mieli akuutin sydänongelman kanssa jäädä odottamaan tietoa siitä, että lepäile ja ota Buranaa.
Suurin osa vaivoista hoituu levolla ja tulehduskipulääkkeillä.
Gyne, silmälääkäri. Ortopedillä muutama vuosi sitten kun kunnallisella ei osattu.
Hammaslääkärillä taas oon siirtynyt kunnalliselle koska se toimii täällä hyvin.
Minulla revähti polven sivuside (jota edesauttoi koronan aiheuttama niveltulehdus/kulumaperäinen nivelrikko)
Työterveyspuhelin sanoi heti, että stop ja mars yksityiselle/julkiselle
Gynellä, koska helppo päästä ja oon löytänyt mukavan gynen.
No ei julkisen gynelle pääse mihinkään rutiinitarkastuksiin. Eikä kyllä silmälääkärillekään.
En tiedä missä asutte mutta minä olen käyttänyt julkista jopa työterveyden sijaan, tietyistä vaivoista en halua työnantajan palkkalistoilla olevan lääkärin kuulevan. Hammaslääkärissäkin aina julkisella ja toimii ihan hyvin. Ei oikeastaan mitään valitettavaa julkisesta, joskus saa vähän odottaa mutta eipä mitään kiireellistä ollutkaan.
4000e/kk tienaava
Silmälääkäri, korvalääkäri, nuorisolääkäri, gynekologi. Näissä asioissa nyt ainakin olen itse käynyt tai vienyt lapseni omakustanteisesti yksityiselle. Eli tarpeen mukaan olen käyttänyt erikoislääkäripalveluita. Tiedän, että terveyskeskuksessa olisi mennyt kauan lääkärin ensin yrittäessä hoitaa itse ennen erikoissairaanhoitoon lähettämistä. Arvostan asiantuntijan mielipidettä. Olen itse terveydenhoitaja, joten osaan aika hyvin laskelmoida koska vaiva hoituu terveyskeskuksessa ja koska hoidosta kannattaa maksaa enemmän.
Nykyään alkaa olla aika vaikea päästä juuri missään vaivassa julkisen puolen lääkärille. Hoitajan saat parin päivän kuluttua yhteydenotosta hetkiseksi puhelimen päähän, lääkärin soittoajat menevät kuukausien päähän, käyntiajat vielä pidemmälle. Kiireellisissä (huom. ei pelkästään akuuteissa) tilanteissa kehotetaan menemään ensiapuun. Ei kumma että päivystyksissä on ennätysruuhkat kun terveyskeskuksissa ei oikeasti pääse lääkärille.
Surullista ja hirveää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä asutte mutta minä olen käyttänyt julkista jopa työterveyden sijaan, tietyistä vaivoista en halua työnantajan palkkalistoilla olevan lääkärin kuulevan. Hammaslääkärissäkin aina julkisella ja toimii ihan hyvin. Ei oikeastaan mitään valitettavaa julkisesta, joskus saa vähän odottaa mutta eipä mitään kiireellistä ollutkaan.
4000e/kk tienaava
Kävisin minäkin jos päästettäisiin. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun on närkästyneesti sanottu, että mene yksityiselle kun meillä ei ole aikoja. Pari kertaa olen jaksanut tapella vastaan, että aika annetaan (esim. silloin kun oli sormi murtunut), mutta on niin ihmisarvoa alentavaa että käytän sitten yksityistä. Sieltä sentään saa hoitoa.
Hain lähetteen raskauden keskeytykseen. Sai nopeasti ja ilman järjetöntä annontaa (aiempi keskeytys haettu julkiselta, ajan sai seuraavalle viikolle ja mitkään syyt eivät tuntuneet riittävän perusteluksi).
Ja ennen kuin aletaan paasata, molemmilla kerroilla käytössä oli ehkäisy, joka petti. Nyt miehen putket pistetty poikki, ei pitäisi enää tapahtua vahinkoja.
Ihan millaisista vaan, koska yksityinen toimii paremmin.