Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opintolainaa ottaa

Vierailija
07.08.2022 |

Jos ei ole pakko? Jos siis vaikka isukki avustaa opiskelijaelämän kustannuksissa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu opintolainalla sijoitusasuntoja sieltätäältä. Kovat on odotukset. Totuus voi olla aikalailla ankeampi.

Vierailija
42/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaikeat ajat. En ottaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen iloinen, etten aikoinaan ottanut, vaikka kaverit hehkuttivat "ilmaistaa rahaa". Opiskelin 2010-2015.

Lyhennykset ovat toki pieniä nyt, kun esim. avopuolisoni niitä makselee. Mutta toisaalta niskassa on nyt samalla asuntolaina, auton kulut, bensat töihin jne... Toki normaali palkka myös, eli mitään ongelmaa ei lainan maksaminen todellakaan tuo, mutta mieluummin silti itse laittelen rahani muualle. En koskaan ole ostanut mitään myöskään osamaksulla, koska ärsyttäisi joka kuukausi maksaa jotain vanhaa ostosta!

Vierailija
44/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juupa juu opintolainalla sijoitusasuntoja sieltätäältä. Kovat on odotukset. Totuus voi olla aikalailla ankeampi.

Mistä sieltä täältä?

Vierailija
45/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen iloinen, etten aikoinaan ottanut, vaikka kaverit hehkuttivat "ilmaistaa rahaa". Opiskelin 2010-2015.

Lyhennykset ovat toki pieniä nyt, kun esim. avopuolisoni niitä makselee. Mutta toisaalta niskassa on nyt samalla asuntolaina, auton kulut, bensat töihin jne... Toki normaali palkka myös, eli mitään ongelmaa ei lainan maksaminen todellakaan tuo, mutta mieluummin silti itse laittelen rahani muualle. En koskaan ole ostanut mitään myöskään osamaksulla, koska ärsyttäisi joka kuukausi maksaa jotain vanhaa ostosta!

Silloin ei niin kannattanutkaan. Nyt kannattaa.

Vierailija
46/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko ottaa. Ei tuu millään toimeen opintotuella ja asumistuella. Vanhemmilta sain joskus pientä avustusta. Opintotuki on ihan naurettavan pieni eikä sen voi olettaa riittävän ihmisarvoiseen elämään.

Vierailija
47/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko ottaa. Ei tuu millään toimeen opintotuella ja asumistuella. Vanhemmilta sain joskus pientä avustusta. Opintotuki on ihan naurettavan pieni eikä sen voi olettaa riittävän ihmisarvoiseen elämään.

Opintolaina on osa opintotukea. Ei kukaan odota, että pelkällä opintoRAHALLA pitäisi tulla toimeen. Jos lainan takaisinmaksu huolettaa, kannattaa vakavasti pohtia alavalintansa järkevyyttä.

Vierailija
48/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina on maksettava aina takaisin. Eli jos otat lainaa, lainaat tulevasta palkastasi, itseltäsi. Syöt etukäteen huomisen kuormasta. Ei viisasta.

On viisasta, jos on ala jossa on hyvä palkka ja hyvin töitä. Sille tulevaisuuden insinöörille tai lääkärille se laina on pieni, nykyiselle opiskelijalle helpotus suuri. Tottakai sen opiskelijan kannattaa lainata siltä insinööriltä nyt, kun sillä ostetaan opiskelijahintaan, ja velan maksaa pois insinööri.

Insinööri voi olla myös velaton, vielä parempi.

Niin, ja insinöörin kannattaa painaa töitä ympäri vuorokauden, jottei tarvitse jatkossakaan ottaa esim. asuntolainaa. Laina on iso, pelottava mörkö.

Vierailija
49/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka on veli otettaessa, velipuoli maksettaessa.

Vierailija
50/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainahyvitys tuli tietääkseni vasta elokuussa 2014 eli vasta sen jälkeen on ollut mahdollista saada ilmaista rahaa. Sitä ennen myönnetyt lainat on pitänyt maksaa kokonaan pous eikä ilmaista rahaa ole ollut.

Vierailija
51/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina on osa opintotukea. Ei kukaan odota, että pelkällä opintoRAHALLA pitäisi tulla toimeen. Jos lainan takaisinmaksu huolettaa, kannattaa vakavasti pohtia alavalintansa järkevyyttä.

Jaa, no minä kyllä pärjäsin. Vanhemmat maksoi laskut ja minä käytin opintotuen ja asumistuen elämiseen (ruoka ja bileet sekä jotkut harrastukset) riitti hyvin.

Vierailija
52/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina on maksettava aina takaisin. Eli jos otat lainaa, lainaat tulevasta palkastasi, itseltäsi. Syöt etukäteen huomisen kuormasta. Ei viisasta.

On viisasta, jos on ala jossa on hyvä palkka ja hyvin töitä. Sille tulevaisuuden insinöörille tai lääkärille se laina on pieni, nykyiselle opiskelijalle helpotus suuri. Tottakai sen opiskelijan kannattaa lainata siltä insinööriltä nyt, kun sillä ostetaan opiskelijahintaan, ja velan maksaa pois insinööri.

Insinööri voi olla myös velaton, vielä parempi.

Niin, ja insinöörin kannattaa painaa töitä ympäri vuorokauden, jottei tarvitse jatkossakaan ottaa esim. asuntolainaa. Laina on iso, pelottava mörkö.

Mörkö tai ei, ensin pitää se kakku leipoa jonka meinaa syödä.

Vierailija
53/54 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no minä kyllä pärjäsin. Vanhemmat maksoi laskut ja minä käytin opintotuen ja asumistuen elämiseen (ruoka ja bileet sekä jotkut harrastukset) riitti hyvin.

Eli sinäkään et tullut toimeen pelkällä opintorahalla ja asumistuella. Kiitos tiedosta.

Vierailija
54/54 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä joiden oletetaan ottavan syömävelkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi