Miten kuivaat pyykin ja mitä sen jälkeen tapahtuu? Toimiiko homma?
Meillä on pyykkitelineet kodinhoitohuoneessa ja kuivauskaappi, jota käytettän pyykin ripustukseen. Kuivauskaappi on harvakseltaan käytössä. Kuivausrumpua meillä ei ole, sillä ajattelin sen olevan energiasyöppö ja kutistavan sekä kuluttavan vaatteita.
Kun pyykki on kuivunut, lajittelen kodinhoitohuoneen tasolle joka perheenjäsenelle oman pinkan, jonka saavat itse huolehtia kaappiin. Joskus havahduin siihen, että kaverilla on monen päivän puhdas pyykki läjässä jossain sohvalla. Minusta on kiva viikata puhtaat sitä mukaan kun niitä tulee. Mites teillä?
Kommentit (19)
Mulla ei o kuivausrumpua kaikkia vaatteita ei edes saa laittaa tai ne menee ihan pilalle. Laitan kuivumaan pyykkitelineille ja henkariin. Henkarissa olevat voi sitten laittaa kaappiin tai rekkiin ja pyykkitelineiltä kaappiin tai koppaan.
Kesällä parvekkeella ja talvella kylppärissä
Vierailija kirjoitti:
Pesen koneella, kuivaan rummulla. Viikkaan suoraan rummusta jokaisen omaan koriin.
Meidän rumpu ei ole energiansyöppö, ei kuluta eikä kutista vaatteita.
Sama
Olen mies ja mielelläni vien kostean pyykin oleskelutiloihin kosteuttamaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen koneella, kuivaan rummulla. Viikkaan suoraan rummusta jokaisen omaan koriin.
Sama
Olikohan ne ensimmäiset kuivausrummut vähän raisumpia kun minulle on sellainen kuva tullut. -ap
Kuivatan pestyt pyykit kuivaustelineessä ja vaaterekissä. Roikotan niitä noin 10 arkipäivää, minkä jälkeen ehkä saan vihdoin toimeksi viikata ne kaappeihin :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Olikohan ne ensimmäiset kuivausrummut vähän raisumpia kun minulle on sellainen kuva tullut. -ap
Sähköä ne vei enemmän ja piti osata paremmin säätää, jotta ei kuivannut liian kuivaksi, joka kutisti vaatteita. Nykyaikaiset koneet haistaa sen kosteuden paljon paremmin.
Kuivaan kuivaustelineessä ja päivän-kahden jälkeen (riippuen milloin ovat kuivat) viikkaan samantien ja vien kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuivatan pestyt pyykit kuivaustelineessä ja vaaterekissä. Roikotan niitä noin 10 arkipäivää, minkä jälkeen ehkä saan vihdoin toimeksi viikata ne kaappeihin :D :D
Vaaterekki! Hyvä idea. En ole ajatellut että voisi käyttää kuivattamiseen :D
Pyykkihuolto kellarissa. Pyykkikori kylppärissä. Otan korin mukaan ja kohti kellaria. Pesukone on kuivaava, pyykkiä voi pestä 7kg ja kuivaamista 4kg, joten yleensä kuivaan ihan narulla. Jos tarvitsee jotain vaatetta huomiseksi/illaksi tai pyykkiä riittää, mutta narulla ei ole tilaa, laitan kuivauksella. Yleensä kuivaus yöksi, koska ohjelma kestää yli 5h.
Pyykkiä pestessä kerään narulta siellä olevat, en viikkaa, heittelen vaan ikea kasseihin. Vien perheen jäsenten omat kassit vaatehuoneiden lattialle. Omat vaatteet viikkaan kaappiin.
Puoliso joskus laittaa koneen päälle ja usein laittaa pyykkejä kuivumaan. Lasten kanssa pestään pyykkiä yhdessä, jos heidän huoneesta löytyy yllätyskasa vaatetta.
Pyykkisäkit makkareista alakertaan kylppäriin. Alkarran kylppärin kaapissa yksi pieni ulosvedettävä kori miehen likaisille työvaatteille.
Pyykit koneeseen ja kuivumaan ulos kesällä ja talvella rumpuun. Rummussa kuivaan miehen työvaatteet, pikkupyykin (sukat, alkkarit), pyyhkeet ja lakanat. Muut telineellä tai henkarilla.
Välillä viikkaan heti pinoihin josta jokainen vie kaappiin ja välillä ne pyykit roikkuu narulla/lojuu rummussa muutaman päivän.
HEI! ÄLÄ KUIVAA SAUNASSA!
Älä kuivaa vaatteitani saunassa, sillä voi syttyä tuli palo.
Kyllä ei oltu kirjoitettu niin mutta tiedät Ettei saa kuivata.
No kuivatan kuivaustelineessä kylpyhuoneessa, kesällä ulkona ja jos kesällä sataa tietysti sisällä.
Parvekkeella pyykkitelineessä. Siellä ne seisovat viikon päivät, välillä käydään hakemassa puhtaita vaatteita telineeltä. Kun teline on täynnä ja uutta pitäisi laittaa, laitan telineen pyykit koriin ja uudet kuivumaan. Korista sitten pyrin muutaman päivän sisällä viikkaamaan kaappiin.
Inhoan pyykkihuoltoa ja varsinkin tuota rumaa telinettä joka vie älyttömästi tilaa missä ikinä onkaan. Hommaan kuivaavan pesukoneen heti kun mahdollista :(
Ollaan miehen kanssa aika laiskoja siivoamaan. Ei meillä likaista ole, mutta sellainen hallittu kaaos.
Puoliso hoitaa useimmiten pyykit. Minä laitan sovittuun paikkaan ja kerron, jos on jotain erityistarpeita (villapesu, 30 C, 60 C, värjäytymisriski). Kesällä hän vie ulos kuivumaan, talvella on saunan pesuhuoneessa teline missä kuivattaa (käytämme sitä vain saunoessa, muulloin käytämme toista suihkua) ja kuivat pyykit (siis minun pyykit) tuo minulle korissa, josta laitan ne sitten paikoilleen.
Pesun jälkeen ripustan pyykkitelineeseen. Kesäisin pidän sitä partsilla ja talvisin kylpyhuoneessa, koska siellä on ilmanpoisto ja kosteus haihtuu.
Mä ihmettelen myös noita puhdaspyykkikasoja jossa kaikki ovat rutussa ja jo pölyssä ja muussa.
Vien pyykit kuivaushuoneeseen kuivumaan ja unohdan ne sinne noin kolmeksi päiväksi. Jonain iltana muistan "ai niin ne vaatteet" ja raahaudun viimeisillä voimilla hakemaan. Sen jälkeen ne ovat pyykkikassissa, kunnes sama tilanne toistuu ja kassissa olevat vaatteet on kipattava sohvalle uusien tieltä. Joskus ihminen voi olla niin ylikuormittunut ja väsynyt, ettei se jaksa tehdä mitään mikä ei ole välttämätöntä. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan, että vaatteiden viikkaus vie vaan minuutin, niin se ei kyllä pidä paikkaansa.