Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alhainen ferritiini? Oireet?

Vierailija
06.08.2022 |

Millaisia oireita teillä on ollut? Itse koen olon usein väsyneeksi, ja liikunta ei auta siihen (käyn esim. 30-45 min reippaan kävelylenkin, ja olen sen jälkeen pari päivää AIVAN loppu). Muisti ja keskittyminen on omasta mielestä heikentynyt. Iho on kuiva ja ummetus vaivaa aika usein.

Tai voisko liittyä kilpirauhaseen myös?

Olen 33v, 162cm, 55 kg, arkiliikuntaa tulee työn, lasten ja koiran myötä joka päivä vähän, syön melko terveellisesti ja nukun min. 7 h/yö. En ole mikään himoliikkuja, mutta tuntuu että näillä elintavoilla pitäisi kuitenkin olla vähän enemmän energiaa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduin tutkimuksiin kun aloin olla niin huonossa kunnossa että esim. sohvalta keittiöön kävely johti pyörrytykseen ja heikotukseen ja jouduin puolittain makaamaan työpöydän päällä tasatakseni oloni.

Lähikaupassa käynti oli painajaista vaikka matkaa ei todellakaan ole paljon. Pelkäsin pyörtynäni matkalla. Väsymys oli kaikkivoittava ja tuo mieletön uupumus. Varmasti oli muitakin oireita mutta nuo päällimmäisenä.

Hakeuduin lääkärille ja verikokeessa selvisi ferritiini 7.  Lisätutkimuksissa selvisi sitten taustalla oleva sairaus, sitä alettiin hoitaa ja vointini koheni niin  että jaksoin taas. Tästä on neljä vuotta ja edelleen olen seurannassa.

Vierailija
2/4 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeuduin tutkimuksiin kun aloin olla niin huonossa kunnossa että esim. sohvalta keittiöön kävely johti pyörrytykseen ja heikotukseen ja jouduin puolittain makaamaan työpöydän päällä tasatakseni oloni.

Lähikaupassa käynti oli painajaista vaikka matkaa ei todellakaan ole paljon. Pelkäsin pyörtynäni matkalla. Väsymys oli kaikkivoittava ja tuo mieletön uupumus. Varmasti oli muitakin oireita mutta nuo päällimmäisenä.

Hakeuduin lääkärille ja verikokeessa selvisi ferritiini 7.  Lisätutkimuksissa selvisi sitten taustalla oleva sairaus, sitä alettiin hoitaa ja vointini koheni niin  että jaksoin taas. Tästä on neljä vuotta ja edelleen olen seurannassa.

Oireesi voivat liittyä myös kilpirauhaseen. Käy otattamassa verikoe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/4 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle iski ensin keskivaikea masennus ja uupumus, ja taustalla voi olla liian alhainen ferritiini. Viimeiset 4 kk on ollut todella heikkoa liikkumisen osalta: en ole jaksanut kuten ennen ja painokin on noussut 4kg. Olen ollut todella väsynyt. Siis tavalla mitä en ole ennen kokenut. En ole jaksanut oikein mitään ja ihan perusasiat kuten kodinhoito on ollut työlästä.

Ja jos olen päässyt liikkumaan niin toipumisessa on todellakin kestänyt, usein päivän verran. Samoin keho palelee enemmän ja en oikein tunne nälkääkään aina. Iho on kuiva, yleisilme väsynyt ja turvonnut sekä kalpea vaikka on kesä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi