Kaikilla tuntuu olevan nykyään silmälasit, miksi?
Itse taidan olla jo vähemmistössä kun melkein kaikilla ikätovereilla on ollut silmälasit jo alakoulusta asti. Alan jo epäillä tarviiko itsekin vaikka näössä ei ole mitään vikaa. Olen 31. Mikä meitä nykyään vaivaa, sokeus? :D
Kommentit (31)
Minulle ainakin on määrätty lasit ihan tarpeeseen ja jälkikäteen ajateltuna olisin tarvinnut lasit jo selvästi aikaisemmin kuin ne sain mutta en vain hakeutunut näkötesteihin, minkä jälkeen sain lasit. Eikä kukaan tuntemani henkilö laseja huvikseen käytä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monen työ on tietokoneella istumista. Siinä alkaa huono näkö ärsyttää nopeasti, vaikka muuten elämässä ilman laseja vielä pärjäisikin.
Puhelimen, tietokoneen, television ja tabletin sininen valo heikentää näköä. Nykyään jo taaperoilla ovat tabletit käsissä.
Itselläni oli kirotun huono näkö, josta kärsin koko alakoulun ajan. Sain avun vasta yläkoulusta, jonka henkilökunta ei tuntenut pihiä perhettäni. Sain jopa kunnan sosiaalitoimistosta tukea silmälasien hankkimista varten ilman, että minun olisi pitänyt hakea sitä. Ihana opettaja oli toiminut puolestani ja ilman häntä en olisi näin onnellinen ja kouluttautunut.
Vierailija kirjoitti:
Ne tekee ihmisestä fiksumman oloisen.
Pakko on pitää laseja. En pitäisi päivääkään, jos näkisin ilman laseja. Likinäkö -13.
Ruutuun tuijottaminen. Nykyään puhelimeen tuijottaminen. Sininen valo on myrkkyä silmille.
Lapsille tulee laiskat silmät kun tarkentaa vaan lähelle,tablettiin tms.
Ei nää kauas sitte, mutta tuon voi korjata erittäin helposti.
https://www.healthxchange.sg/children/childhood-conditions/children-mob…
Minkä sille voi jos ei näe ilman laseja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla tuntuu olevan nykyään silmälasit, miksi?
Ite oon likinäköinen, joten siksi mulla on silmälasit. Muiden laseista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monen työ on tietokoneella istumista. Siinä alkaa huono näkö ärsyttää nopeasti, vaikka muuten elämässä ilman laseja vielä pärjäisikin.
Ennen digiaikaa sanottiin että silmälasien käyttäjät ovat pilanneet silmänsä liialla lukemisella. Minäkin sain ensimmäiset rillit jo 13-vuotiaana eikä se ole menoa haittanut ja pelasin nuorempana mm. jalkapalloa ja sählyä.
Kamputsean punakhemerit Pol Potin johdolla pitivät 1970-luvulla silmälaseja käyttäviä henkilöitä epäillyttävinä älykköinä ja uhkana uudelle uljaalle kommunistiselle yhteiskunnalla.
https://www.shadowsofutopia.com/blog/did-the-khmer-rouge-really-kill-ev…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään silmälasien käyttö on täysin normaalia ja sosiaalisesti hyväksyttyä (kai se ennenkin oli vaikkakin ehkä vähemmän), joten ei niihin enää kukaan kiinnitä kiusallista huomiota. Myös kehykset ovat kehittyneet, eli muitakin vaihtoehtoja on kuin koko naaman kokoiset pullonpohjat.
"Sosiaalisesti hyväksyttyä" tirsk. Muistan sen mainoksen kun piilolinssit tuli. Mies ja nainen discossa tanssimassa "Ai sul on piilolinssit" mitkä ne on? 80-luvun alkua kai ja oliko edes muita kun Instru.
Nykyisin silmälasien linssit voidaan hioa huomattavasti ohuemmiksi kuin kultaisella 1980-luvulla, jolloin ne vaikuttivat helposti "pullonpohjalaseilta" niiden paksuuden vuoksi. Niinpä silmälasien linssit ja sangat ovat olleet jo pitkään suhteellisen keveitä ja kestäviä niiden ohuudesta huolimatta.
Itse 47v mies eikä ole vielä silmälaseja, mutta viime aikoina olen huomannut, että esim. lehtiä lukiessa, että silmät kaipaa enemmän valoa että tekstistä saa selvää. Esim. otsalampun kanssa lukiessa teksti on ihan hyvin luettavissa, mutta jos vähän hämärtää, niin on hankalampi lukea ilman otsalamppua.
Tämä aloitus on kuin suoraan ylikseltä.