Eläkeläinen ei saa käteensä tuota 880e jos elää toimeentulotuella
Toimeentulotuki on n. 500e ja sen ylitse jäävästä maksaa kaikki itse niin ettei jää tuo 880e käteen. Tietääkseni. Korjatkaa jos olen väärässä.
Perustuu omiin kokemukseeni ja jouduin luopumaan ihan kaikista osakkeista, käyttämään ne ennen kuin sain toimeentulotukea. Kaikki n. 480e ylittävät tulot otettiin huomioon.
Kommentit (29)
No ei tietenkään saa 880 + tt-tuki.
Itse en saa mitään muuta kuin takuueläkkeen verran, asun omistusasunnossa. Asumistukeakaan en saa.
Perusosa 533e, koskee kaikkia, myös eläkeläisiä.
Tuo 880 on varmaan se ns. takuueläke? Ja juu, oikeassa olet siinä, että toimeentulotukea hakiessa käteen jäävä summa on se vähän yli 500 euroa, joka on yhden aikuisen perusnormi. Kaikki tulot, säästöt, omaisuus otetaan huomioon toimeentulotukea myönnettäessä. Eikä tämä koske ainoastaan eläkeläisiä vaan jokaista toimeentulotuen hakijaa.
Miksi pitäisi saada toimeentulotukea, jos on sijoituksissa kymmeniä tai satojatuhansia? Ahneudella ei ole rajaa.
Jos on velaton asunto, niin jotain on pielessä, jos 880€/kk ei riitä elämiseen, jos on kerran säästöjä ja sijoituksiakin.
Sinulla on kuitenkin omistusasunto mihin et saa asumistukea, koska niin pienet kulut?
Vierailija kirjoitti:
Jos on velaton asunto, niin jotain on pielessä, jos 880€/kk ei riitä elämiseen, jos on kerran säästöjä ja sijoituksiakin.
Monelle eläkeläiselle maistuu alko ja rahapelit vähän liikaa.
Selitätkö vielä miten sinulla saattoi olla omaisuutta kun takuueläkettä ei saa kuin ne joilla ei ole joko lainkaan työhistoriaa tai hyvin vähän. Sinun eläkkeesi viittaa olemattomaan työhistoriaan.
No ei kai missään ole sanottukaan että tuo jäisi käteen.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin omistusasunto mihin et saa asumistukea, koska niin pienet kulut?
Kuluthan voivat olla mitä vaan, ok-talossa ei ainakaan lasketa kuluiksi juuri mitään, ne ovat laskennalliset. Joten ei minulla jää juuri mitään lainan, sähkölämmityksen, kiinteistöveron, aurauksen, vakuutusten,veden jne. jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö vielä miten sinulla saattoi olla omaisuutta kun takuueläkettä ei saa kuin ne joilla ei ole joko lainkaan työhistoriaa tai hyvin vähän. Sinun eläkkeesi viittaa olemattomaan työhistoriaan.
Olisikohan perintöä? -Eri
Sairastuin vakavasti. Saan sairaseläkettä 1900€ netto. Siitä maksan vielä hetken aikaa taloa ja sen kuluja. Lääkkeet on kalliita joten minulla ei ole ollut mahdollisuutta muihin hoitoihin ollenkaan. Eli tienaan juuri sen verran etten mistään saa sairauteeni mitään tukea. Voisin tietenkin myydä talon, mutta pian se tulisi kalliimmaksi kun vuokraa joutuu sikahintaa maksamaan.
Eläkeläinen saa sitä ELÄKETTÄ.
Pienimmät takuueläkkeet on noin 700 euroa kuussa. Sen lisäksi saa eläkeläisen asumistukea, joka on avokätisempi kuin yleinen asumistuki.
Ap on trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluthan voivat olla mitä vaan, ok-talossa ei ainakaan lasketa kuluiksi juuri mitään, ne ovat laskennalliset. Joten ei minulla jää juuri mitään lainan, sähkölämmityksen, kiinteistöveron, aurauksen, vakuutusten,veden jne. jälkeen.
Sähkö ja vesi lasketaan omakotitalossa kuluiksi ja niistä on valtioneuvosto rajat säätänyt, joiden mukaan asumistukea saa.
Vierailija kirjoitti:
Pienimmät takuueläkkeet on noin 700 euroa kuussa. Sen lisäksi saa eläkeläisen asumistukea, joka on avokätisempi kuin yleinen asumistuki.Ap on trolli.
Pienin takuueläke taitaa olla tällä hetkellä tuon 880. Sitä pienempi on kansaneläke joka on päälle 600e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienimmät takuueläkkeet on noin 700 euroa kuussa. Sen lisäksi saa eläkeläisen asumistukea, joka on avokätisempi kuin yleinen asumistuki.Ap on trolli.
Pienin takuueläke taitaa olla tällä hetkellä tuon 880. Sitä pienempi on kansaneläke joka on päälle 600e kuussa.
Kyllä. Käytännössä pieninkin eläke Suomessa on noin 900 euroa.
Takuu eläkeläisenä pääsee sillln tällön toimeentulotuelle kun laskut nykäsee kulut rajan yli.
Kenenkään ei pitäis opiskella kelaa tämmösessä paikassa kun av.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin vakavasti. Saan sairaseläkettä 1900€ netto. Siitä maksan vielä hetken aikaa taloa ja sen kuluja. Lääkkeet on kalliita joten minulla ei ole ollut mahdollisuutta muihin hoitoihin ollenkaan. Eli tienaan juuri sen verran etten mistään saa sairauteeni mitään tukea. Voisin tietenkin myydä talon, mutta pian se tulisi kalliimmaksi kun vuokraa joutuu sikahintaa maksamaan.
Miten kehtaat? Eläkkeesi on suurempi kuin suomalaisten keskieläke (1700/kk).
Toimeentulotukea ei tietenkään makseta niille, joilla on varallisuutta. Se on oikein.
Itse saan eläkettä 1100 netto. En ole oikeutettu tt-tukeen. Sinä tienaat 800 kuussa enemmän ja ruikutat.
Vierailija kirjoitti:
Jos on aiemmin elänyt puolison kanssa koti rouvana niin voi olla yhteistä omaisuutta jos on yhteisesti sovittu ettei toisen tarvitse töissä käydä tai on perinyt omaisuutta.
Minulle mieheni sanoi ettei tarvitse töissä käydä kun palkkasi olisi niin pieni ettei se meitä hyödyttäisi yhtään mitään jotenka hänen toivomuksesta jäin työttömäksi. Mieheni kyllä maksaa veroja niin paljon että kestää minun olla yhteiskunnan siivellä. Työni olisi ollut niin raskasta ja pienipalkkaista etten olisi jaksanut kotitöitä tehdä enää sen työn jälkeen. Meillä on omakotitalo ja iso tontti niin että tekemistä riittää kotonakin niin ettei tule tekemisen puutetta. Pärjäämme ilman sitä minun pientä palkkaa ja raatamista ja annoin työpaikkani sellaiselle joka oikeesti tarvitsee sitä.
Niin eläkeläisiäkin koskee toimeentulotukilaki jos sen asiakkaina ovat.