Vatsan toiminta ja matkustaminen
Löytyykö muita joilla vatsa vetää AINA matkoilla jumiin? oletko löytänyt vaivaan jotain ratkaisua?
Itse olen matkustaessa joutunut jopa tilanteeseen jossa ruoka tuli jo ylöspäin kun en saanut vatsaa neljään päivään toimimaan. Nyt aikuisena olen viisaampi ja syön aina lomalla aamuin illoin Pegorionia ja illalla vielä yhden kuulan Laxoberonia. Mutta tästä huolimatta saatan joutua käyttämään vielä pientä Glyxiäkin jotta vatsa vetää.
Kuluneen viikon vietin Virossa ja ensimmäisenä vuorokautena päätin antaa vatsalleni mahdollisuuden koska minulla oli oma vessa ja pidin huolen ettei ruokavalio juuri muuttunut. Mutta ei niin ei, seuraavat päivät oli pakko mennä taas näillä vatsan toimituslääkkeillä ja niistä huolimatta sain vain vaivoin pikistettyä pönttöön jotain kerran päivässä. Tänään tulin kotiin ja 5min kotona olemisen jälkeen taas kuin taikaiskusta vatsa starttasi ja toimitti pitkin päivää viikon kertymää.
En tajua tätä. En ole mikään matka-stressaaja ja kuluneen viikon lomakin oli mukava, miten voi elimistö silti reagoida näin?
Kommentit (14)
Kun imuroi pari kolme päivää olutta ja jättää syömiset vähemmälle niin alkaa vatsa toimimaan.
Minulla pikemmin päinvastoin. Jos edessä on pitempi automatka tai muu tilanne, että tiedän etten pääse vessaan heti kun tarve tulee, niin jonkin ajan kuluttua tulee ihan kestämätön tarve. Tänäkin kesänä juuri Virossa oli pakko kääntää auto pikkutielle ja sieltä vielä metsätielle ja käydä puskassa. Sen jälkeen muistin taas hiilitabletit. Ei kai niitä saisi/pitäisi käyttää vatsan kovettamiseen, mutta kun varsinaisesta ripulisairaudestakaan ei ole kysymys, niin en halua lääkkeitä syödä.
Minulla sama ilmiö, jos en juo vettä tarpeeksi. Töissä ja kotona tulee juotua vettä, mutta matkoilla se usein jää vähemmälle tai unohtuu. Olen yhdistänyt tämän suoliston jumittamiseen ja yritän reissussakin muistaa juoda vettä riittävästi.
Toinen juoma on kahvi. Oikein missään muualla ei saa suomalaista, elimistön liikkeelle panevaa aamukahvia. Latet ja cappucinot ei saa samalla tavalla vipinää suolistoon.
Vähennä matkustusaikaan lihaa, juustoa j amuuta vatsaa kovettavaa, siis semmosta joka sulaa hitaasti.
Olen kasvis-kalasyöjä, ei ole tuota ongelmaa.
Aamukahvi tyhjään vatsaan ja mikrolax-peräruiskeet mukaan varmuuden vuoksi
Minä olen ollut koko aikuisikäni kasvis-kalasyöjä. Lisäksi syön aina iltaisin (myös reissussa jos ei ole iltamenoa tms) omenan ja porkkanan tai kaksi porkkanaa.
Aamuisin juon kahvin, tuolla Viron reissullakin oli vuokra-asunnossa oma keitin jolla keitimme aamuisin. Juomisestakin pidän huolen.
Vaikka miten yritän tehdä kaikki kuten kotona, jotenkin vain vatsani vaistoaa että ei kotona olla😟
Ap
Suosittelen apteekista LEVOLAC
Ota illalla ennen nukkumaan menoa ohjeen mukaan.
Aamulla toimii vatsa.
T.kokemusta on matkoilla
Itsellä sama ongelma, joka saattaa tulla vaikka ihan vain yhden hotelliyön matkalla. Vatsani toimii normaalisti kotona aina aamukahvin jälkeen - usein melko nopeastikin. Matkalla ollessa tätä ei tapahdu. Toisekseen juon varmaan matkalla ollessa liian vähän vettä, kun ainakin alitajuisesti pitää miettiä sitä, ettei kokoajan tarvitse pissahädän takai etsiä vessaa.
Mulla ihan sama juttu. Aikanaan kaikki sukulaisvierailut ja automatkat yhtä helkuttia kun vatsa jumitti jännityksestä jo monta päivää etukäteen. Hassut ruoka-ajat ja jatkuva istuminen ja seurustelu. Ainoa matkaseura kuka ei haittaa vatsan toimintaa on oma tytär. Ihan se ja sama mitä syö tai jättää syömättä, yhtä jumissa on. Muutama tupakka päivässä auttaa mutta ei haluaisi lapsen nähden sauhutella. Voimia siskot!
Minulla auttaa vain aika ja oma rauha. Otan aina oman huoneen omalla vessalla ja aamiaisen jälkeen ainakin tunnin verran omaa aikaa jolloin saan rauhassa laittautua huoneessani valmiiksi päivään ja käydä vessassa. Sinä aikana kun saa olla täysin rauhassa omassa huoneessa aamutoimia tehden ja huilaten, rentoutuu myös vatsa ja toimii tavalliseen tapaansa.
Joskus otan iltaisin Levolacia tai jotain vastaavaa, mutta mitään vahvempia en ole enää tarvinnut sen jälkeen kun organisoin aamun aikataulun uusiksi.
Sama. Itsellä istuminen vaikuttaa ainakin, kun ei pääse esim. välillä jaloittelemaan kunnolla. Käytän sitten matkoilla Makrogolia 1 pussi aamuisin ja iltaisin, toimii... Silti helpotus päästä kotioloihin ja juoda tömäkät aamukahvit. :)
Pellavansiemenet liotettuina. Suosittelen, jos vaan matkakohdemaahan saa siemeniä viedä.
Johtuu siitä, että normaali päivärytmi muuttuu ja siitä, ettei saa isoa mukia kahvia aamulla tyhjään vatsaan. Reissussahan syödään hotellissa iso aamiainen ja joku pieni kuppi kahvia. Kaikki tapahtuu myös väärään aikaan.
Minulla sama ongelma, en ole keskinyt muuta kuin mainitsemiasi lääkkeitä avuksi ja huolehdin aina siitä, että minulla on oma vessa käytettävissäni.
Todella kiusallinen vaiva, stressivatsa nimeltään ymmärtääkseni.