IT-taidot CV:ssä
Hei kiltit ihmiset!
Voisitteko ystävällisesti auttaa ? Eli, mitä kaikkea pitää tai ei pidä mainita. tietoteknisen osaamiseen? Minulla ei ole mitään erityistä atk-osaamista, mutta osan tietty perusjuttuja kuten tekstinkäsittelyä, internetin, sähköpostin, tietokoneen hallinta ja MS-Officea.
Niin mitkä asiat tuohon osioon kannattaa laittaa?
Kiitän etukäteen neuvoista, vinkkeista ym :)
Kommentit (53)
Normaalit tietokoneen käyttötaidot.
Vierailija kirjoitti:
Noista mitä mainitsit laittaisin vain Windows ja Microsoft Office. Sähköposti ja internet on nykyään niiin peruskauraa, ettei niitä tarvitse erikseen mainita. Mun 77 v. äitikin osaa niitä käyttää.
Ja Windows ja Microsoft Officeko eivät mielestäsi ole peruskauraa?
Mun 80 v. äitikin osaa niitä käyttää. Ja miksei osaisi, on käyttänyt tietokonetta kauemmin kuin sinä ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista mitä mainitsit laittaisin vain Windows ja Microsoft Office. Sähköposti ja internet on nykyään niiin peruskauraa, ettei niitä tarvitse erikseen mainita. Mun 77 v. äitikin osaa niitä käyttää.
Mun 80 v. äitikin osaa niitä käyttää. Ja miksei osaisi, on käyttänyt tietokonetta kauemmin kuin sinä ja minä.
Ei Officea kaikki osaa käyttää, esim. Exceliä tai Powerpointia. Wordilla nyt varmaan kaikki pystyy jonkun perusdokumentin värkkäämään.
Vierailija kirjoitti:
"IT-taidot"
HAHAHAHAHAHAHAHA!
Sähköisissä rekrylomakkeissa kysytään usein IT-taitoja. Vastaisitko siihen "HAHAHAHAHAHAHAHA"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 80 v. äitikin osaa niitä käyttää. Ja miksei osaisi, on käyttänyt tietokonetta kauemmin kuin sinä ja minä.Ei Officea kaikki osaa käyttää, esim. Exceliä tai Powerpointia. Wordilla nyt varmaan kaikki pystyy jonkun perusdokumentin värkkäämään.
No eihän _kaikki_ osaa nettiä tai sähköpostiakaan käyttää.
Pasianssi, miinaharava ja tietokoneen ajokortti kannattaa mainita.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista peruskauraa, joka ei nuorilta onnistu. Yritäpä saada joku lomake sähköpostin liitteenä Lähetetään screenshotti / kuva viestinä
Jos haet johonkin missä ei oletuksena osata noita, mutta työssä on hyötyä, kannattaa mainita, juuri jotenkin it-taidot alla, noin kun olit viestissä luetellut. Jos taas haet teknisesti vaativampaan työhön,niin ovat oletuksia, eikä tarvitse erikseen mainita. Jos haet työhön jossa ei tarvita lainkaan tietokoneita,niin silloin voi maininta vaan it-taidot löytyy, mutta ei tuosta listasta mitään haittaa ole, kunhan cv pysyy siinä 1-2 sivua.
Laitat vaan että "minulla on hyvät atk-taidot"
Katso mitä alasi työpaikkailmoituksissa yleensä listataan vaatimuksiin it-taidoista. Sitten laita ne jotka sinulta löytyy.
Laita siihen ettei tietokoneet kiinnosta pätkääkään. Hoidat asiat soittamalla tai tekstiviestillä kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"IT-taidot"
HAHAHAHAHAHAHAHA!
Sähköisissä rekrylomakkeissa kysytään usein IT-taitoja. Vastaisitko siihen "HAHAHAHAHAHAHAHA"?
Vastaisin muutamia ohjelmointi/skriptikieliä (Java, JavaScript, C(++), Perl yms.: tyhmää mutta joo...), Git yms., "muotoiluasioita" hötömölö, XML yms.. Linux, UNIX, Mac, Windows. Parin alan erityisohjelmistoja, mm. tilastoalan. LaTeX. Ja vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"IT-taidot"
HAHAHAHAHAHAHAHA!
Vastaisin muutamia ohjelmointi/skriptikieliä (Java, JavaScript, C(++), Perl yms.: tyhmää mutta joo...), Git yms., "muotoiluasioita" hötömölö, XML yms.. Linux, UNIX, Mac, Windows. Parin alan erityisohjelmistoja, mm. tilastoalan. LaTeX. Ja vastaavaa.
Mulla on vastaavanlainen rimpsu. Jotain puuttui, joten... Haastattelussa kysyttiin "osaatko käyttää Officea?"
Kyllä vaan. Osaan tehdä vaikka mitkä osanvaihdot ja ristiinlinkitykset, eli taitoni ovat erinomaiset.
Aika moni muu on sitä mieltä, että heilläkin on erinomaiset taidot, kun he osaavat tehdä tekstiin otsikon ja lihavoinnin.
Tietokoneen ajokortti suoritettu Kuhmon kansalaisopistossa.
Mä poistin koko IT-taidot kohdan viimeksi, kun totesin, että sama se, ei ne nyt mua projektipäälliköksi (IT-projektit) palkkaa sen takia, että olen firmassa x käyttänyt jotain tiettyjä softia. Ihan sama mitkä softat firmassa on käytössä, enköhän niitäkin opi käyttämään. Sain sen työn, eli ilmeisesti ei uusi työnantajakaan kaivannut listausta mun IT-taidoista :D . Tietokoneen käytön ja eri sovellusten käytön perustaidot lienee itsestäänselvyys mun työkokemuksella.
Jollain graafikolla, tuotesuunnittelijalla, controllerilla (erp ja raportointisovellukset) tms. jonkun tietyn sovelluksen osaaminen voi ollakin merkittävää. Ja tietysti sovellusasiantuntijoilla, teknisillä asiantuntijoilla ja koodareilla on erittäin olennaista listata IT-taidot. Ehkä myös siinä tapauksessa, jos ei juurikaan työskentele tietokoneella, ja jos haettavassa tehtävässä IT-taitoja tarvitaan, kannattaa ne erikseen IT-taidot-kohdassa mainita, jos taitoja löytyy, eikä se työkokemuksesta näy. Kuulostaa siltä, että sinun tapauksessasi voit vain yleisesti todeta, että on esim. sähköisen viestinnän perustaidot ja MS Office. Officehan pitää sisällään jo sähköpostinkin, että mitään sähköposteja en kyllä luettelisi erikseen (olisi vähän sama kuin kertoisit osaavasi hengittää).
Riippuu siis haettavasta tehtävästä, mitä on olennaista mainita, ja siitä, tuleeko IT-taidot ilmi jo esim. työkokemus, koulutus, kurssit, sertifioinnit tms. kohdassa.
ne työnantajat arvostavat sitä osaamista vasta sitten, jos pystyt kertomaan, että olet työssäsi joutunut käyttämään esim. Officea.
IT-taitoihin kuuluu tietty myös erilaiset toimistoissa käytetyt sovellukset, mitä niitä nyt on esim. palkanlaskenta, taloushallinto, laskutus, sitte mikä se on se yks toiminnanhallinta vai mikä se on se yks toimistojuttu...
Juu, mulla on myös kursseja käyty ja tietokoneen ajokorttejakin aikoinaan suoritettu Officella, mutta tiedätkö mitä, ne pääasiassa naurattavat työhaastattelun vetäjää, ai, sä oot tollasta...
Ja yhdessä paikassa varsinaissuomalaisessa julkishallinnon työpaikassa teetettiin jopa sellainen testi, että piti exceliin piirtää taulukon ääriviivat, että se oli heidän käsityksensä atk-taidoista excelin suhteen.
Osaatko kuinka laajasti sitä Officea... Osaatko tehdä julkaisun sisällysluetteloineen jne. Osaatko tehdä excelilla lomakkeita....
Jos nyt Officesta puhutaan.
Ei ne sitä arvosta, ellet ole ihan oikeasti töissäsi joutunut käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"IT-taidot"
HAHAHAHAHAHAHAHA!
Mulla on vastaavanlainen rimpsu. Jotain puuttui, joten... Haastattelussa kysyttiin "osaatko käyttää Officea?"
Kyllä vaan. Osaan tehdä vaikka mitkä osanvaihdot ja ristiinlinkitykset, eli taitoni ovat erinomaiset.
Aika moni muu on sitä mieltä, että heilläkin on erinomaiset taidot, kun he osaavat tehdä tekstiin otsikon ja lihavoinnin.
Kun on käyttänyt SQL:ää, SASsia, opiskellut tilastotiedettä yms., niin Excel vaan ärsyttää. Ja jonkun esityksen voi tehdä vaikka millä (oikeasti ei kannata mustamaalata vanhoja kalvojakaan!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Mä olin RASEKOssa taannoin yhdessä pääsykokeessa (kurssi), johon sisältyi sellainen osio, että piti wordillä kirjoittaa työpaikkahakemus ja lähettää se sähköpostilla kokeen vetäjälle.
No, mun vieressä nyt sitte sattui istumaan yks, joka ei osannut edes sähköpostia ittelleen ottaa, tiedä sitten oliko sillä sellaista ollenkaan, ja sitten kun se rupes multa kuiskaten kyseleen, niin se PIRJA-TÄTI niin se rupes mulle karjumaan, että ONKO JOKU HÄTÄ! "Ei tosiaankaan ole mulla mitään ongelmaa, mutta tuolla mun vieruskaverilla on, että menepä sille karjumaan."
No, taisin muuten olla ainoa, joka teki sen hakemuksen ihan siis asiakirjastandardin mukaisella asetuksella wordillä. Eli tein reunukset ja käytin sisennyksiä.
Arvaa mitä, en päässyt kurssille. Ja PIRJA-TÄTI oli sitten siinä kun valintapäätös annettiin, niin se oli tosi häijy mulle kaikin puolin!
Että sellasta. Että kaikkiko osaa.
Ja osaa kyllä jonkun wordin ehkä avata, mutta osaako tosiaan tehdä sillä jotain ihan oikeasti niin se on eri juttu kuin se, että ottaa lomakkeen auki ja kirjottaa näppäimistöä käyttäen pari riviä.