Auttakaa
Mulla ja mun miehellä on omat tilit, mutta miehellä paljon suurempi palkka. Itse maksan palkastani oman osuuteni asuntolainasta, autolainasta, vakuutukset, lasten vaate-, ym. hankinnat, bensan, työmatkakulut ja ruokaostokset pääasiallisesti. Mulle jää käyttöön ehkä noin 200 euroa/kk ns. tuhlattavaksi.
Isäntä sen sijaan tilailee kaiken maailman lehtiä ulkomailta, nyt 2 kk:n aikana on ollut konserteissa (á 50-80 euroa) n. 5 kertaa. Ostelee kaljaa ja ex tempore vaikka hirveän kalliit kengät tai jonku goretex-asun itselleen. Itsellä välillä loppukuusta tili menee väkisinkin miinukselle. Harmittaa.....
Miten ottaa tämän asian puheeksi?
Kommentit (4)
Itse olen siis tehnyt sellaisen taulukon, johon olen kirjannut perheen pakolliset menot, ja sitten molemmille omat sarakkeet tuloille ja menoille. Viivan alle on jäänyt sitten se summa, mikä pakollisten jälkeen jää molemmille "omiin menoihin". Kun pystyin sillä näyttämään miehelle, että minulle jää 50 € ja miehelle 800 €, niin tahti muuttui. Välillä totuus meinaa unohtua, mutta sitten voi taas päivittää taulukkoa ja esitellä miehelle.
Esimerkiksi marttaliitolla on nettisivuillaan jonkinlainen budjettipohja perheen menoille, siitä voi muokata itselle sopivan.
Veikkaisin 22 käytöksen perusteella...
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja sanot miehellesi, että jos olette perhe, kaikilla pitää olla myös samanlainen elämänlaatu. Minkä takia ette avaisi yhteistä tiliä, niin että rahanne olisivat yhteisiä? Ei kai raha ja itsekkyys mene yhteisen hyvän edelle?? Mihin suuntaan on perhe-elämä menossa, kun ei jaeta enää tuloja eikä menoja, luoteta toiseen kaikissa asioissa ja toimita yhteistuumin??
Ihmettelen, että olet yhdessä noin mölön miehen kanssa. Siis voihan hän olla vaikka kuinka hurmaava, mutta tasapuolisuudesta ei hänellä ole hajuakaan. Senhän tosin jo tiedät.
Puhu suoraan, mutta kauniisti. Itse ehkä loisin hänelle vastakkaisen mielikuvan. Siis tarkoitan, että hänellä jäisi 200e omiin menoihin ja sinä juoksisit manikyyrissä ja kosmetologilla. .....
Mutta jos hän ei itsestään tajua, niin olisin varovaisen pessimistinen.