Kannattaako antaa rotavirusrokote vauvalle?
Kommentit (6)
olisi tarvinnut miettiä asiaa. Nyt ottaisin, jos vielä vauva syntyisi ja ei ole liian kallis.
Sairastimme rotaviruksen keväällä niin, että 5-vuotias oli lähellä sairaalaan joutumista, kaksivuotias ja nelikuinen joutuivat molemmat tiputukseen. Ei johtunut siitä, ettei oltaisi juotettu ja hoidettu, vaan siitä, että mikään ei pysynyt sisällä.
Kaikki paikat oli oksennuksessa. Kauhein tartuntatauti, mitä meillä on tähän mennessä sairastettu. Lapset muistavat sen vieläkin. Myöh, kun kaksivuotiasta nikotti, hän luuli, että tulee oksennus. Ja viisivuotias pelkäsi kamalasti, että saadaan jostain uudestaan joku tauti.
Samoin minä, kun vauva alkoi oksentamaan myöhemmin allergisesta rekatiosta, pelkäsin kovasti, että nytkö taas. Ihan tärisin, koska meillä tauti oli ihan hirveä. Kaksi viikkoa meni yhteensä tautiin ja siitä toipumiseen, kun oltiin osittain eriaikoina. Meillä tarttui myös aikuisiin.
Lähes kaikki lapset sen sairastavat ja ikäväähän se on. On sitä kuitenkin ennenkin ilman rokotetta pärjätty.
Jos tulee rajuna ja joutuu sairaalaan, niin sairaalavuorokaudetkin maksavat.
Rotavirukseen kuolee maailmanlaajuisesti hurjasti lapsia eli vaikka ennenkin on pärjätty ilman, on rokote mielestäni kyllä hyvä. Länsimaissa rotaan ei yleensä kuole, tosin viime keväänä alle vuosikas menehtyi myös Suomessa.
Kalleus on suhteellista, meillä rokote otettiin. Jos siten vauvan sairastamisen voi välttää, niin hyvä on.
Mulla ja mun sisaruksilla on yhteensä 11 lasta. Ystävillä lapsia on yhteensä noin 20 ja koskaan ei kenelläkään ole ollut rotaa.