Taapero tuijotti minua koko hotelliaamiaisen ajan
Olin hotelliaamiaisella, ja edessäni olevassa pöydässä istui perhe. Perheen taapero istui syöttötuolissa, ja oikeasti tuijotti minua (olin yksin) koko sen tunnin, mitä siellä istuin.
Ei nyt niin pahasti häirinnyt, mutta jäin miettimään, mistä tämä johtuu. Huomasin, että taaperon perhe ei juurikaan huomioinut tätä,vaan juttelivat lähinnä keskenään. Sisarukset näyttivät teini-ikäisiltä. Voisiko tuo huomioimattomuus olla syynä?
Mietin myös, että tuostako johtuu monien suomalaisten tapa tuijottaa muita ihmisiä vielä aikuisenakin. Haetaan sitä aina puuttumaan jäänyttä vanhempien katsetta.
Kommentit (42)
Täytyy irvistää, niin saa taaperoon eloa. Hän alkaa hymyillä.
Mulla on pyöreä pallonaama ja kaiken ikäiset penskat tuijottaa aina. Muistutan varmaan siitä julisteesta, jossa on keltainen hymiö punaisella pohjalla. En tosin tiedä jaetaanko tuota enää äitiyspakkauksissa.
Voisiko olla niin, että muistutit jotain lapsen perhepiiriin kuuluvaa henkilöä. Työmatkalla vuosia sitten, rattaissa oleva lapsi tuijotti minua ja minähän hymyilin, koska pidän lapsista. Lapsi yritti kurkottaa koskeakseen minua, äitinsä pyysi anteeksi ja kertoi että muistutan kovasti lapsen mummoa. En loukkaantunut, se oli mukava tapaaminen. Nyt olen jo mummo.
Itse en tykkää tuijottamisesta yhtään ja olen myös lapsilleni sanonut että ei ole kohteliasta tuijottaa ketään pitkää aikaa, voi vilkaista mutta tuijottaminen ei ole kohteliasta eikä myöskään sormella osoittelu, olin kävelyllä jokin aika sitten ja edelläni kulki äiti lapsensa kanssa ja lapsi tuijotti minua jostain syystä ainakin 10 kertaan taaksepäin ja pitkään vaikka kuljin kaukana heistä ja mielestäni olen ihan normaalin näköinen ja tavallisesti pukeutunut, tuli todella kiusaantunut olo.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pyöreä pallonaama ja kaiken ikäiset penskat tuijottaa aina. Muistutan varmaan siitä julisteesta, jossa on keltainen hymiö punaisella pohjalla. En tosin tiedä jaetaanko tuota enää äitiyspakkauksissa.
Mulla on myös pyöreä naama ja isot silmät ja pikkulapset tuijottaa, hymyilen aina takaisin. Aikuisten tuijotusta en jaksa yhtään mutta lapset on herttaisia.
Joo, tuttua. Mulla on taas se, että jos jonkun lapsi esim. kaupassa itkee ja sattuu katsomaan mua, se lopettaa melkein heti itkemisen, laantuu, mutta jos käännän katseen tai lähden pois, alkaa taas huutaa. Lapset on herkkiä. Yksi katse, tai asenne, mikä näkyy silmistä, voi olla suuri juttu niille.
Se ravintolassa ollut lapsi varmaan näki jotain uutta, kun niin kauan tutki. Ehkä ihmetteli saamaansa että mitäs?
Vierailija kirjoitti:
Hohh,hohh,hoijaa......
Tarpeeton vastaus.Jos ei ole mitään lisättävää jätä väliin ja ota tauko.
Oi, kumpa minuakin tuijottaisi! Rakastan vauvoja ja taaperoita, niin söpöjä!
Vierailija kirjoitti:
Oi, kumpa minuakin tuijottaisi! Rakastan vauvoja ja taaperoita, niin söpöjä!
Koronan aikaan, isänsä kanssa pysäkillä rattaissa oleva lapsi oli iloisella tuulella ja minä minä hymyilin hänelle maskin takaa. Muistelin kun oma lapseni oli pieni. Isänsä huomasi tilanteen ja pahoittelin hänelle ettei lapsi näe kuinka hymyilen hänelle. Nuori isä tuumasi, että kyllä hän huomaa silmistä. Päiväni oli pelastettu.
Minuakin tuijottaa usein lapset. Olen kuulemma ystävällisen näköinen ja vaaleat hiukseni vetoavat lapsiin. Yleensä hymyilen ipanoille takaisin :)
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on pahempi, tuijottava taapero vai tuijottava koira?
Miksi tuijottavissa eläimissä olisi mitään vikaa? Saan aina kunnon itsetuntoboostin, kun havaitsen eläimen katselevan minua kiinnostuneena. (Tunnistan kyllä pelokkaan eläimen.)
Uskon, että usein tuijottelevat lemmikit tykkäävät katsoa juuri minua, mikä ikinä syy onkaan, sillä ei ole väliä :333 olisi harmittavaa olla ilmaa eläimille.
Olisin käynyt vetäsemässä avarilla sitä töllistelijää.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin kissoilla on tapana tuijottaa minua pää kenossa ja silmiä räpäyttämättä pitkiä aikoja. Minusta ne on ihania ja rakastan heitä.
Kissa tuijottaa jos olet uhka tai mahdollinen saalis. Kissaa voi tervehtiä katkaisemalla katsee siristämällä rennosti silmiä tai kääntämällä päänsä hetkeksi pois. Tämän takia esim.kissoja vältteleville ihmisille tulee kissat ottaan kontaktia.
Olit vain mielenkiintoisen näköinen taaperon mielestä. Erityisesti korona-aika on tehnyt sen, etteivät kotihoidetut lapset enää näe niin paljon vieraita ihmisiä. Silloin, kun näkevät, ne ovat tietenkin todella mielenkiintoisia. Ei tuosta voi tehdä johtopäätöksiä vanhempien ja taaperon välisestä suhteesta. Voihan olla, että kotona taapero vaatii kaiken huomion ja nyt vanhemmat kerrankin saivat keskittyä isompiin lapsiin.
Joskus käy niinkin, että lapsi jää tuijottamaan ja kun kiinnität häneen huomiota vaikkapa vilkuttamalla, hän menee hämilleen ja piiloutuu äidin selän taakse.
Tämähän on vain hauskaa ja piristävää. Viimeviikolla 1,5-vuotias rusettipää tytteli oikein ilahtui kun bongasi minut kassajonossa. Meistähän tuli uudet ystävät heti. Äitiäkin jututin.
Ai että ihan tunnin tuijotti.
Salli mun nauraa.
Kyllä sulla on mielikuvitusta.