Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhuksen kannattaa tehdä edunvalvonta-asiakirja?

Vierailija
03.08.2022 |

Jos hänellä ei ole juurikaan omaisuutta, vain pieni tontti ja vanha talo jossa ei kukaan asu. Miten käytännössä edunvalvontajuttu toimii?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonta kannattaa miettiä, että lääkelaskut ja muut tulee hoidettua, kun itse ei enää tiedä mistään mitään. Tiedän joitain tapauksia, jossa hoitokotimaksut ja apteekkilaskut ovat perinnässä kun vanhus on jo muistamattomana hoitokodissa, eikä omaisia kiinnosta kuin se että jos vähän välistä saisi vedettyä tai tilit tyhjiksi. 

Vierailija
2/5 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus. Edes aviopuolisolla ei ole automaattisesti oikeutta asioida toisen puolesta esim. pankissa tai Kelalla.

Tietoa asiasta: https://dvv.fi/edunvalvontavaltuutus-eli-tuen-tarpeen-ennakointi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kuka maksaa vanhuksen vastikkeet tai asunnon vuokrat kun hän ei enää pysty? Toisen ihmisen verkkopankkitunnusten käyttäminen on laitonta.

- Miten hoidetaan puhelinliittymä-asiat, katkaistaan nettiyhteys jos sitä ei enää tarvita, kilpailutetaan sähkösopimus, uusitaan kotivakuutus....

- kuka hakee reseptilääkkeet tai uusi lääketilaukset apteekista?

- maksaa verot, tarkistaa veroehdotuksen, hakee kotitalousvähennykset

jne. jne.

Nykyään mitään noista ei voi tehdä ilman (yleensä sähköistä) valtakirjaa. Jos yrität soittaa tai mennä vaikka konttorille toisen puolesta hoitamaan, sanotaan että ei onnistu, tarvitaan valtakirja. Esim. meidän vakuutusyhtiölle ei voi edes toimittaa paperista valtakirjaa vaan se pitää tehdä verkossa tunnistautuneena.

Verottajalle, OmaKantaan, sosiaali- ja terveysasioiden hoitamiseen ja Kelaan voi tehdä suomi.fi-valtuutukset puolesta-asiointiin verkossa, ja ne kannattaakin hakea etukäteen jo ennen kuin edunvalvontavaltuutusta haetaan voimaan. Mutta yksityisille yrityksille ne eivät toimi valtakirjoina. Minäkään en pysty oman isäni nettiyhteyttä katkaisemaan vaan liittymän laskut pyörii kk:sta toiseen vaikka isä on hoitokodissa eikä nettiä enää tarvitse.

Edunvalvontavaltuutus on kuin yksi virallinen valtakirja jonka digi- ja väestötietovirasto on hyväksynyt, ja se kelpaa kaikille toimijoille, myös yksityisille yrityksille, valtakirjana puolesta-asiointiin.

Vierailija
4/5 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvontavaltuutus kannattaa tehdä aina, nuorenakin.  Tai ainakin vähintään jollakin toisella valtakirja tilinkäyttöön. Vähän sama juttu kuin se, että asunnon vara-avain kannattaa olla jollakin muullakin.

Vierailija
5/5 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan se vanhukselle, jos joku lähiomainen hoitaa sitten talousasiat, kun ei enää itse pysty. Mutta sille lähiomaiselle siitä voi vaan tulla todella raskas taakka varsinkin, jos mukana on joku vanha omakotitalo, jota ei saa millään myytyä ja kuluja tulee silti niin siitä kuin vanhuksen hoidostakin. Se kun olet itse omainen etkä viranomainen tarkoittaa sitten myös sitä, että ihmisillä menee hyvin herkästi roolisi sekaisin ja aletaan vaatia ja odottaa, että itse maksaisit.

Minä lopetin lopulta edunvalvontavaltuutettuna toimimisen, kun en voinut alkaa omaa rahaa laittaa vanhuksen asioiden hoitoon enkä saanut apua enkä tukea mistään viranomaistahosta. Sisaruksetkin pyrkivät kaikin tavoin hankaloittamaan asioita. Toinen yritti painostaa minua antamaan vanhuksen tililtäkin itselleen rahaa ja toinen häntä vielä puolusteli. Tilanne oli mahdoton ja kadun joka päivä, että menin itse ehdottamaan sitä edunvalvontavaltuutettuna toimimista. 

Olen päättänyt, että en kenellekään läheiselleni haluaisi omista asioistani samanlaista taakkaa. Jos olen itse kykenemätön, niin viranomaiset saavat hoitaa, jos hoidettavaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän