Miten hintojen nousu näkyy kotonasi päivittäin? Oletko alkanut käyttämään vähemmän vessapaperia tai lorautatko vähemmän maitoa kahviin?
Puolitatko talouspaperiarkit, että rulla kestää pidempään? Sipaisetko vähemmän voita leivän päälle?
Onko arjessasi tapahtunut tällaisia pieniä muutoksia hintojen noustua? Oletko alkanut pihimmäksi joissakin asioissa, mitä et ollut ajatellutkaan aikaisemmin?
Itse oikeastaan en tällaisissa asioissa oo sen kummemmin sästelly.
Lyhyemmissä ja viileämmissä suihkuissa oon kyllä alkanut käymään ja vedenkeittimeen jos jää vettä, kastelen sillä kukkaset. Jotain tämmöstä pientä.
Kommentit (28)
Tulee käytyä kaupassa enemmän kävellen tai pyörällä ja muutenkin koitettu välttää turhaa autoilua.
Eli oikeastaan parempi näin
Ei mitenkään koska olen järkevä rahankäyttäjä. En esim yritä näyttää velkarahalla varakkaammalta kuin mitä olen. Energian, polttoaineen, korkojen ja ruuan hinnan nousu ei tunnu vaikka vieläkin nousisivat.
Joo. hei kyllä se kahvimaidon puolittaminen on se, jolla tämä taantuma selvitetään :D :D::D:D:
Olen lopettanut herkkujen ja "pikkuostosten" impulsiivisen tekemisen, en esim osta jogurttia, viinilehtikääryleitä, erikoista hedelmää tms samalla lailla huolettomasti kuten ennen. Ostan ruokaa kilohintojen mukaan. Suosin porkkana-peruna-kasvisproteiini-linjaa. Kahvipapuja ja kauramaitoa ostan edelleen, ne ovat se arjen luksus.
Ruoan osto on ainoa jossa olen tehnyt muutoksen, autoa en omista muutenkaan. Asun pienessä kylässä, jossa on vain pikkukauppa ja siellä esim suosimani leivän hinta on kohonnut kolmanneksen, joten muutoksia on todella pitänyt tehdä.
Kalaa ei juurikaan enää osteta ja tänä kesänä on syöty paljon nakkia, lenkkiä ja grillimakkaraa. Näitä on usein tarjouksessa ja muutenkin ostetaan tarjoustuotteita. Kaali on halpa ruuan aines ja omassa pihassa kasvatetaan salaatit ja yrtit. Kohta saa perunaakin omasta pellosta ja mies on parasta aikaa mustikassa lähimetsässä.
Ei näy mitenkään, välillä vaan tulee ihmeteltyä hintoja että miten on noussut.
Olen ruennut ostamaan vähemmän ruokaa. Mietin tosi tarkkaan ruokakaupassa mitä ostan. Melkein kaikesta on täytynyt säästää :(
Ei mitenkään. Hyvä palkka eikä huollettavia, ei omistusasuntoa eikä velkaa. Kohtuu vanha bensa-auto oli tarkoitus vaihtaa uudempaan mutta nääh, 500€ helmojen laittoon ja muuten huollot kuntoon. Ajelen varmaan sitten sillä kunnes kielletään kokonaan tai lähtee parkista pieninä paloina tuulen mukaan.
Perheen toki haluaisin vieläkin mutta elämä on. Ymmärrän että todella monilla menee tiukoille ennen minua, enkä ole ollenkaan iloinen asian suhteen.
Ai kun vessapaperirulla maksaa 5 senttiä enemmän niin sillä muka pitäisi olla jotain merkitystä.
Ei ole.
Ei kyllä vaikuta mihinkään. Syön ulkona ja tilaan paljon ruokaa ja tavaraa netistä. Ei ole merkitystä minun kukkarolleni.
Lämpimät ruoat ovat halpoja keittoruokia kuten kasvissosekeitto, hernekeitto, linssikeitto. Leipiä ostan vain alesta, muuten mennään näkkäri linjalla. Maitoa en osta enää juurikaan. Halvinta kahvia.
Käyn suihkussa töissä(kotona lv varaaja ja sähkölämmitys). Onneksi on "likainen"hoitotyö joten tämä on sallittua.
Pesen pyykkiä vähemmän(yhden pienen tahran vuoksi en ota lapselta collaria pyykkiin)
Vaihdoin halpaan kuntosaliin, kunnan on kallis melkein 5 euroa kerta. Nykyään siellä käyvät lähinnä eläkeläiset kun pääsevät puoleen hintaan vaikka rahaa olisi..
Olen vaihtanut useita päivittäisessä käytössä olevia kalliimpia tuotteita, kuten jogurtin ja margariinin, K-Menun vastaavaan tuotteeseen. Olen vähentänyt herkkujen ostoa ja suosinut niissäkin halvempia merkkejä ja vähentänyt kalliimpien kasviproteiinituotteiden ostoa ja suosinut soijarouhetta, soijasuikaleita, papuja ja linssejä. Lihaa en ole aiemminkaan syönyt, enkä juonut kahvia, enkä käytä mitään päihteitä (alkoholi, tupakka saati vahvemmat). Limpparia tuli aiemmin juotua kerran pari viikossa, sen olen lopettanut. Vähäisetkin ravintolaruuat ja kahvilakäynnit lopettanut, baareissa en käy muutenkaan enkä matkoilla. En meikkaa tai värjää hiuksia muutenkaan, hiusten leikkuun käyntejä olen harventanut.
Sähkön ja veden käyttö ollut vähäistä ennestäänkin, mutta vielä tehnyt pientä hienosäätöä niitten osalta, mm. tehnyt samalla uunin lämmityksellä useamman ruuan ja pakastanut osan. Sähkösaunaa lämmitän nykyisin äärimmäisen harvoin. Suihkussa käyntiä olen vähentänyt entisestään, käyn 1-2 kertaa viikossa ja lisäksi peseydyn kerran viikossa uimahallissa, kun käyn uimassa. Suihku on päällä vain sen aikaa kun sitä tarvitsee eli saippuoinnin ajan kiinni, enkä jää haaveilemaan suihkuun. Olen ruvennut pesemään kädet kylmällä vedellä lämpimän sijaan. Asunnon lämpötilan olen pitänyt jo aiemmin 19-20 asteessa talvella. Pyykinpesussa olen ruvennut suosimaan eko-ohjelmia, joita en ennen suosinut siksi, koska kestävät ajallisesti pitempään. Tämän olen ratkaissut ajastamalla pesukoneen menemään päälle aamuyöllä, jolloin pyykki on valmiina, kun herään. Vähän likaiset vaatteet tuuletan. Vessapaperia en ole ennekään käyttänyt, vaan bideesuihkua + pikkupyyhettä, minkä pesen kerran viikossa 60 asteessa muun pyykin mukana.
Auton käyttö on ollut vähäistä ennestäänkin, mutta olen koittanut vieläkin vähentää ajeluita hoitamalla monia asioita samalla kertaa. Ajonopeuksia olen alentanut bensan säästön vuoksi, enkä aja enää yli kahdeksaakymppiä, jos hiljainen tie, niin ajan jopa vain kuutta-seitsemääkymppiä.
Olen muuten jo ennestään tehnyt tuota kuin aloittaja, että vedenkeittimen jämävedellä kastelen kukat.
En ostele mitään, mille ei ole oikeaa tarvetta. Suoratoistopalvelun olen lopettanut, joskaan en muutenkaan tilannut sitä kuukausittain. Tietokoneen käyttöä yritän muutenkin vähentää. Televisiotakaan en omista, joten ajattelin keskittyä enempi lukuharrastukseen, mikä ei tarvitse kuin (led-lampun) valoa jos pimeän aikaan lukee. Olen irtisanonut sellaiset jäsenyydet, mistä menee jäsenmaksu. Lehtiä en tilaa muutenkaan.
Välttelen ruokakaupassa käyntiä.
Aina kun käy, menee vähintään 50, yleensä lähemmäs 100e
Ihan älytöntä, varsinkin kun suunnilleen samoja ostan mitä aiemminkin.
Ja ihan perusruokaa, ei pihvejä tai vastaavia kalliita juttuja, no juustoa menee, mutta toisaalta leikkeleitä ei osteta.
Vakavasti harkitsen lomien veittoa ulkomailla. Joku edullinen huoneisto Saksasta/Puolasta, saisi elää edes kesäloman ajan 'normaalisti'.
Perhe tykkää jauheliharuuista. Olen ruvennut enemmän jatkamaan vaikka mureketaikinaa esim. juuresraasteella, linsseillä, kikhernejauheella, kauraryyneillä jne. Maustaminen pitää silloin tehdä huolella.
Joku jo vihjaisi, että ilmoita, koska tästä liha on jätety kokonaan pois, mutta kehuivat kuitenkin maukkaaksi.
1 muutos. Aamupuuro aiemman leipä+juusto+leikkele+vihannes aamiaisen sijaan. TÄSSÄ tulee vuodessa tuntuva ero aiempaan.
Joku kahvin/maidon hinnannousu per 1 kupillinen on lopulta niin pientä ett sellasta hinkkaamista en jaksais.
Koirannappula vaihtui.
Aiempaa sai 1kg kympillä
Nykyistä saa 3kg kympillä
Tuorelihasta, seitistä, kanasta siinä lisänä en tingi.
Kyllä nyt olen vähentänyt ostamista, sellaisia arjen pieniä iloja. Huomaa sen että vähitellen ostovoima alkaa hiipumaan. Kaupassa katson enemmän kilohintoja ja valitsen halvempia vaihtoehtoja. Joulu herkkuja kyllä aiotaan karsia. Ei aiota sitä joulu laskua kovasti entisestä budjetista paisuttamaan hintojen nousun takia.
Kuoli äkillisesti, Died suddenly
Balsamoijat kertovat mitä löytyy rokotettujen ruumiista:
Löytyy suomennettuna myös tokenista.
Tätä dokumenttielokuvaa ei ole helppo katsoa. Katsokaa se silti. Elokuva on saanut parissa päivässä jo miljoonia katselukertoja. Totuudella on tapana tulla esiin, vaikka sitä kuinka yritettäisiin piilotella.
Lopetin ravontolalounaat töissä.
Omilla eväillä ja kahveilla mennään.