Ostatteko hedelmiä, juureksia ja vihanneksia satokauden ulkopuolella?
Lehdessä oli että rahaa voi säästää kun ostaa hevi-tuotteita vain kun on satokausi ja tuotteettu kuten vaikkapa perunat, porkkanat, kurkut, paprikat ja omenat kannattaa jättää ostamatta satokauden ulkopuolella (esimerkiksi talvella) kun hinnat ovat korkeimmillaan ja se säästö tulee siitä että rytmittää ostoja.
Kommentit (24)
Suosin kyllä satokauden mukaan ostamista, monia herkkuja ei edes saa sen ulkopuolella ja laatukin on huonoa. Mutta hinta ei ole minulle määräävä tekijä enkä yleensä esimerkiksi odota hintojen laskua ennen kuin alan ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin on banaanin tai avokadon satokausi? Täällä peräpohjolassa ollaan aina satokauden ulkopuolella. Tomaatitkin nyt 2.89 kg et se siitä parin viikon 0.99 satokaudesta.
Useamman viikon olen taas ihmetellyt kurkun hintaa, joka käväisi parin euron alla muutaman viikon ja on taas pidemmän aikaa ollut jo lähemmäs 3 euroa. Sehän on selvää, että tuontihedelmät maksaa ympäri vuoden enemmän, mutta näköjään olemme myös kotimaisten vihannesten suhteen tulleet tilanteeseen, jossa entinen talvihinta on nykyinen satokausihinta. Lidlissä esim. porkkanat hurjassa alessa viime viikolla 1,39 €/kg, onpa halpaa!
Mä asun yksin ja olen keskituloinen, joten ruuassa ei ole pakko säästää, jos en halua. Pääsääntöisesti ostan sitä, mitä kulloinkin haluan. Toki, jos sattuu hyvä tarjous, usein hyödynnän, mutta en muuten enää seuraa satokausiajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan osta hedelmiä. Omat omenapuut tuottavat satoa, jonka pakastan soseena, ja muiden hedelmien sijaan syön marjoja. Juureksia ja vihanneksia on ihan pakko ostaa myös satokauden ulkopuolella, mistä sitä edes tekisi ruokaa, jos ei ostaisi perunoita, porkkanoita, sipuleita yms? En todellakaan halua syödä päivittäin riisiä tai makaronia. Ja leivän päälle haluan paprika tai kurkkua vuodenaikaan katsomatta, ei esimerkiksi etikkakurkku ole sama asia, siinä on liikaa suolaa ja sokeria.
Juureskausi on myös silloin, kun niitä saa hyvin varastoituna. Esim. porkkanaa on huonosti saatavilla vain muutaman viikon ajan vuodessa, kun kotimainen varasto on huvennut ja varhaisporkkanan kausi ei ole alkanut.
En osta silloin porkkanaa, vaan käytän villivihanneksia, parsaa tai muuta sen sesongin kasvista.
Kotimaiset porkkanat loppuvat yleensä Suomen varastoista jo joulukuussa kun ihmiset ostavat niitä laatikoihin. Sen jälkeen saa odottaa neljä kuukautta ennen kuin taas saa kotimaisia ja ne on tuplasti kalliimpia koska ovat kasvihuone kasvatettuja, mutta se neljä kuukautta on pirusti pidempi aika kuin viikon tai pari viikkoa. Ja perunoissa on sama, eli tammikuussa kauppoihin tulee puolalaista perunaa kun kotimaista perunaa ei saa enää mistään ja seuraavaa kasvihuonekasvatettua perunasatoa joutuu odottamaan kevääseen asti. Nuo muutamat kuukaudet ulkomaisella perunalla ja porkkanalla on kidutusta.
No ei meidän kaupoissa. Joskus porkkanan kohdalla on heikkoa vähän pidempään mutta enpä kyllä ole edes helmikuussa nähnyt kotimaisten porkkanoiden pulaa vuosiin, joulukuusta puhumattakaan.
Yhden kevättalven 1990-luvulta muistan, kun kotimaista porkkanaa ei saanut.
Olen allerginen monille tuontiporkkanoille, joten en viitsi hirveästi testailla. On siis asia, jota seuraan.
En kaikkia. Osa maistuu satokautensa ulkopuoellla niin mauttomilta, että en viitsi niistä maksaa.