Riidanhaluinen kumppani vai onko vain osa kyse miehen ja naisen eroista?
Olen ihmetellyt sitä kuinka usein näennäisesti mitättömistä asioista saa pitkäaikaisen riitelyn aikaiseksi ja miettinyt että onko mulla vain väärä oletus parisuhteen kommunikoinnista ja pitäis jotain oivaltaa vai olenko mahdollisesti vaan vaikean ihmisen kanssa tekemisissä.
Esim. Tänään kumppanini häipyi lopulta omille teilleen, kun puoli päivää oli ensin valittanut kuinka kaikki tyhmiä kuinka mä oon tyhmä ja kiroilee ja vastaa sarkastisesti mitä vaan yrittää sanoa ja kiukuttelee. Kun koittaa keskustella ei siitä tule mitään vaan kun yhtä asiaa ratkoo niin kaikki onkin huonosti kun eilen kuulemma olisi halunnut että menen suihkuun nopeammin ja sen sijaan kerroin päivästäni ja mitä vaan kun pyytää anteeksi ja kertoo omalta kannaltani niin kiroilee ja matkii ja keskittyy siihen kuka on syyllinen kuka on oikeassa.
ja koko ajan itse rauhallisesti puhuen yrittänyt selvittää mistä kyse. Kysyy miksen juttele hänelle suhteestamme ja kun koitan jutella niin kiroilee vaan eikä kuuntele. Jos sanon jostain että se satutti/loukkasi, hän vain suuttuu ja käskee olla hiljaa eikä ärsyttää häntä että syytän häntä ja että mulla ei ole varaa kritisoida häntä. Kun kerron etten halua vertailla meitä, meidänhän tulisi pitää yhtä ja toivoisin että yhdessä meillä hyvä olla ja ymmärrämme toisiamme, ja taas vaan alkaa kiroamaan ja puhumaan syyllisistä ja oikeassa olemisesta.
Tämä niin vaikean tuntuista, mun mielestä olisi mahtavaa jos omalle kumppanille voisi kertoa ajatuksiaan ja oppia häneltä mutta tuntuu että ainoat vaihtoehdot on kevyehkö arkipäiväjutustelu tai riita tai hänen häipymisensä. Yhden asian kun oikaisee niin keksii toisen mistä vinoilla.
Lopulta saattaa kertoa että harmitti kun en halannut illalla ja aamulla olin ehtinyt lähteä töihin ennen kuin heräsi eikä halattu ja siksi oli niin vihainen helposti. Ja aina jotain syitä on ja mielialat vaihtelee, toisena hetkenä taas kehrää kuin kissa, eli on suloinen.
Kommentit (19)
Juokse. Mies on sortin narsisti tai vastaava. Ei ole normaali.
Miten nää kiukuttelut sitten päättyy?
Kuule, on olemassa sellaisiakin kumppaneita, jotka keskustelevat rauhallisesti, niin kuin sinä. On olemassa suhteita joissa ei oikeastaan riidellä lainkaan, jos on kaksi rauhallista yhdessä. Älä hukkaa elämääsi tuollaiseen, kiroilevaan ja mököttävään tyyppiin.
Itsekin sen sanoit, aina on syitä, vaikka vääntyisit tuhannen mutkalle, niin joku syy löytyy aina. Oikeasti tyyppi haluaa olla sulle ikävä, nauttii siitä kun saa draamailemalla hallita, ja tekosyitä riittää.
Päättyy yleensä siihen että hän häviää puoleksi päiväksi tms. Tarvitsee omaa tilaa rauhoittua. Myöntää itsekin että tulee vihaiseksi ja kaikki ongelmaa silloin. Ja on usein sitten kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mutta jos itselleni asia vielä vaivasi ja otan varovasti puheeksi tapahtuneen niin sotahan siinä taas syttyy melko herkästi eli oppinut varomaan tätä.
Ap
Miksi et tekisi omasta elämästäsi mukavampaa asumalla ilman tuota miestä?
Vierailija kirjoitti:
Päättyy yleensä siihen että hän häviää puoleksi päiväksi tms. Tarvitsee omaa tilaa rauhoittua. Myöntää itsekin että tulee vihaiseksi ja kaikki ongelmaa silloin. Ja on usein sitten kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mutta jos itselleni asia vielä vaivasi ja otan varovasti puheeksi tapahtuneen niin sotahan siinä taas syttyy melko herkästi eli oppinut varomaan tätä.
Ap
Miksi sinä kiusaat itseäsi, tai siis annat miehen kiusata? Elämäsi on kovin vaikeaa ja ahdistavaa, jos pitää koko ajan varoa sanomisiaan. Onko sinulla ollenkaan kokemusta sellaisesta elämästä ja kumppanista, joka hyväksyisi sinut ja sinun sanomisesi suuttumatta ja ilkeilemättä?
Jos parisuhteessa joutuu varomaan rauhallista puhumista, on syytä katsoa peiliin ja ymmärtää, että tämä ei ole parisuhde, tämä on vankila. Kaltereina on toisen alistava puhe ja toiminta.
Yleensä taitaa johtua erilaisista kasvatuksista ja luonteista. En itse jaksaisi parisuhdetta, missä käyttäydytään noin. Käytännössä kuulostaa siltä, että miehelläsi on jonkin asteen defenssimekanismi päällä.
Hassua kuinka moni olettaa automaattisesti, että aloittaja on nainen ja hankala kumppani on mies. Minusta ilman muuta tuo kumppani vaikuttaa narsistiselta ja elämäänsä tyytymättömältä keskenkasvuiselta naiselta, joka pysyy parisuhteessa vain koska kuuluu olla parisuhteessa, koska ehkä ei usko pärjäävänsä yksin ja ehkä saa puolisolta katon pään päälle ja autokyytejä...
Ei tuo kuulosta hyvältä suhteelta. Laita muija kävelemään, kuitenkin se jo toivoo että uusi prinssi valkealla ratsullaan tulisi häntä pelastamaan. Parisuhdeterapiaa toki voi ehdottaa ennen lopullista eropäätöstä.
Miksi olet ihminen kanssa, joka jatkuvasti kiroilee ja matkii. Miten aikuinen ihminen edes matkii ketään, naurettavaa.
Se ei halua olla sinun kanssasi, mutta ei halua olla se paskiainen joka eroaa.
Ihan sama mikä sukupuoli, narsistilta vaikuttaa. Jos on noin kypsymätön, ei tuosta kypsy.
Aloittaja kumppani kuulostaa mun miniänplantulta. Poika! Ootko ruvennut kirjottelee vauvalle?!?!
Minusta kuulostaa siltä, että tuo on ko henkilön suhteessa olemisen tapa. Johtuuko sitten lapsuudesta (suhde omiin vanhempiin tai vanhempien antama parisuhteen malli) tai sitten jostain muista ikävistä kokemuksista tai ihan perusluonteesta, niin ihan sama. Tai onko narsisti tai muuta, ihan sama.
Tärkeintä on tuo hänen käytöksensä tässä ja nyt. Lisäksi tärkeää on, miten hän itse kokee sen. Jos hän sanoo sinulle "Käytökseni on huonoa ja haluan korjata sitä. Haen itselleni apua, jotta suhteemme voisi parantua" ja sitten hän hakee itselleen apua - niin sitten teillä on toivoa. Valitettavasti vaan kuulostaa siltä, että hän on hyvin kaukana tuosta pisteestä.
Jos haluat hyvän parisuhteen, jossa kommunikoidaan ja jaetaan asioita, jätä hänet ja etsi toinen kumppani.
Mistä olette saaneet käsityksen, että kyseessä olisi nimenomaan mies?
Joo narsistilta kuulostaa, lähipiirissäni on tällainen, valitettavasti. Kyseessä on miespuolinen henkilö.
Riidan haastaminen, väittely, toisten nöyryyttäminen ja halveksunta, loukkaantuminen, marttyyrius ja oikeassa oleminen, ovat hänen elämänsä suola. Elämä on jatkuvaa kilpailua, kamppailua ja valittamista siitä mitä muut tekevät väärin. Kaikki muut ovat ihan huonoja, tyhmiä ja pahoja.
Ihan helvetin raskasta seuraa. On vielä äärimmäisen sarkastinen, vainoharhainen ja kiero, ja ajattelee että muutkin ovat yhtä kieroja kuin hän. Toisten toimien taustalla on aina joku ilkeä tai paha juoni. Esim. töissä käyminenkin on hänen päässään pelkkää statuksen tavoittelua ja ahneutta, ja kertoo moraalittomuudesta.
Hänen järjenjuoksunsa on ihan omissa sfääreissään, pitää kyllä itseään nerona. Ulkopuolisten silmissä hän on vain paranoidinen, jumalharhainen narsistireppana, joka ei saa elämäänsä kuntoon, ja sen takia hyökkää defenssimekanismina toisten vikojen kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Joo narsistilta kuulostaa, lähipiirissäni on tällainen, valitettavasti. Kyseessä on miespuolinen henkilö.
Riidan haastaminen, väittely, toisten nöyryyttäminen ja halveksunta, loukkaantuminen, marttyyrius ja oikeassa oleminen, ovat hänen elämänsä suola. Elämä on jatkuvaa kilpailua, kamppailua ja valittamista siitä mitä muut tekevät väärin. Kaikki muut ovat ihan huonoja, tyhmiä ja pahoja.
Ihan helvetin raskasta seuraa. On vielä äärimmäisen sarkastinen, vainoharhainen ja kiero, ja ajattelee että muutkin ovat yhtä kieroja kuin hän. Toisten toimien taustalla on aina joku ilkeä tai paha juoni. Esim. töissä käyminenkin on hänen päässään pelkkää statuksen tavoittelua ja ahneutta, ja kertoo moraalittomuudesta.
Hänen järjenjuoksunsa on ihan omissa sfääreissään, pitää kyllä itseään nerona. Ulkopuolisten silmissä hän on vain paranoidinen, jumalharhainen narsistireppana, joka ei saa elämäänsä kuntoon, ja sen takia hyökkää defenssimekanismina toisten vikojen kimppuun.
Samaa mieltä. Ap:n kumppani kuulostaa narsistin peruskuvaukselta. Olin samanlaisen miehen kanssa pitkään ja meillä on vielä lapsiakin. Nyt tosin erottu.
Ja kuviohan jatkuu niin, että ajan myötä käytös pahenee. Narsistille ei puhuta järkeä ja koeta yhteisymmärryksen löytymistä. Mikään ei mene perille ja mitään ei opita virheistä. Narsisti menee omaa polkuaan, muut kulkevat perässä hänen ehdoillaan.
Ainoa mitä ap voi tehdä lopettaa suhde ja pelastaa oma mielenterveys.
Ap, käypä lukemassa Narsismin uhrien tuki -palstaa niin silmäsi aukenevat.
Kuulostaa PMS-oireiselta naiselta tai sitten vaan teillä on hyvin hankala suhde ja erilainen kommunikointitapa🤔
Miten vaan, kumppanisi kannattaisi yrittää hakea apua noihin mielialanheittelyihin. Pystyykö hänelle joinain päivinä puhumaan rauhassa ja järkevästi?