Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun lapsi luulee olevansa pomo

Vierailija
01.08.2022 |

Ehkä yleinen ongelma niissä perheissä, joissa lapsi on aina saanut huutamalla tahtonsa läpi tms. Mutta meillä ei koskaan ole saanut huutamalla tahtoaan läpi. Eikä kiukuttelemalla. Vaan jos jotain olen vaikka kieltänyt se pitää. Näin on ollut aina.

Siksi kiinnostaisi muiden näkemykset siitä, miksi 4,5-vuotias lapseni ihan oikeasti luulee olevansa pomo ja se, joka päättää asiat. Kun hänelle sanoi, että aikuinen päättää, niin hän ensin katsoo epäuskoisena muutaman sekunnin ja sen jälkeen alkaa huutamaan, että eipäs vaan minä päätän nämä asiat.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos jättäisit kaiken typeryyden ignooraamatta?

Koirakoulun paikka.

Vierailija
2/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi, että mietit tommoisia jonnin joutavuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiskaat sen kakaran ruotuun

Vierailija
4/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen aikuinen ei kykene pistämään neljä vuotiasta ruotuun?

Vierailija
5/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso peiliin ja näet ongelman.

Vierailija
6/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä antaa hänen päättää, vaikka kuinka huutaisi. Taistelut pitää käydä varhain, ettei tuota tilannetta edes synny. Koirien ja muiden eläinten kanssa on sama juttu, että pitää olla johdonmukainen.

Vierailija
7/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä antaa hänen päättää, vaikka kuinka huutaisi. Taistelut pitää käydä varhain, ettei tuota tilannetta edes synny. Koirien ja muiden eläinten kanssa on sama juttu, että pitää olla johdonmukainen.

Koko aloituksen pointti oli, että en ole antanut lapsen päättää (paitsi jotain tyyliin kummalla lelulla leikkii. Etkö lukenut aloitustani? Kirjoitin siinä, että koskaan ei ole saanut huutamalla tahtoaan läpi. Siksi juuri kiinnostaa miksi tämä tilanne on silti päässyt syntymään.

Ap

Vierailija
8/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, joka mielestään on "jopa liian tiukka" lapsensa kanssa, mutta oikeasti heillä neuvotellaan aivan kaikesta ja lapsen mielipide ratkaiseen kaikessa koska äiti ei halua olla ns. nat si ja haluaa opettaa lapselleen tällä tavalla päätöksentekoa. Valitettavasti se ei mene aivan niin nappiin kuin ehkä toivoisi koska ei lapsi ymmärrä valintojensa seurauksia sillä tavalla isossa mittakaavassa. Ei se tajua, että kun ei suostu syömään muuta kuin muroja, se ei ole pitkällä tähtäimellä terveellistä eikä se lapsi tajua, että jos on sopinut menevänsä Maijan luo keskiviikkona, mutta tahtookin tehdä Maijalle oharit kun Minnan kanssa on leikit kesken, tulee siitä Maijalle paha mieli eikä Maija välttämättä tahdo enää kutsua lasta monta kertaa leikkimään. Mutta heillä on siis ehdottoman tarkka kuri, lapselta vain ei koskaan tarvitse kieltää mitään kun saa päättää, onhan jo aika iso... mutta kuri on koska silloin kun jotain aikuinen määrää ja päättää (never) niin sen mukaan mennään.

Vierailija
9/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsesi kasvaa ja sille kehittyy oma tahto. Ihan normaalia, että testaa, päteekö äidin sana edelleen vai saisiko sittenkin itse olla pomo. Huutamisiin ei kannata reagoida mitenkään, koska reagointi vain yllyttää lasta. 

Vierailija
10/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia ikätasoista toimintaa.

Vierailija
11/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas vaan kun 10 vuotta kuluu. Sitten vasta huutaakin :D

Vierailija
12/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassikko! Lapsi haluaa saada sinut kinaamaan itsensä kanssa. Se on hänestä hauskaa. 

Vierailija
13/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko aloituksen pointti oli, että en ole antanut lapsen päättää (paitsi jotain tyyliin kummalla lelulla leikkii. Etkö lukenut aloitustani? Kirjoitin siinä, että koskaan ei ole saanut huutamalla tahtoaan läpi. Siksi juuri kiinnostaa miksi tämä tilanne on silti päässyt syntymään.

Ap

Jos koko ajan käskyttää lasta niin kyllähän hän hermostuu. Malli tulee sinulta.

Vierailija
14/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset ovat haastavampia kuin toiset. Itse olin lapsena suorastaan ärsyttävyyteen asti haastava, mutta se johtui siitä, että kaipasin aina kaikkeen hyvät perustelut. Siksi suosittelen sinuakin perustelemaan, MIKSI asiat ovat kuin ovat. Tarvittaessa useampaan kertaan. Tiedän, väsyttävää, mutta parempi se kuin lapsi pomona.

Vierailija
15/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi luulee olevansa pomo, koska olet selvästikin antanut hänen olla pomo vaikka muuta väitätkin. Katso peiliin, vika on sinussa.

Vierailija
16/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapselle kerrotaan sitten kaikki mahdolliset päätökset, että syntyy joku ristiriitatilanne. Lapsi haluaa kuulla perustelut miksi joku asia on niin ja sanoa oman asian siihen. Lapsilla on joskus tapana sanoa oma mielipide tai tunteet, vaikkei saakaan tahtoa läpi. Jopa inttää tietyssä iässä. Millä sanamuodolla lapselle puhutaan, että se triggeröi vai onko tunnelma rento, iloinen. 

Vierailija
17/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tukasta kiinni sitä kakaraa ja nosta ilmaan. Kysy sitten kuka on pomo.

Vierailija
18/18 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaivautuisi 4-vuotiaan kanssa väittelemään. Jos sanoisi, että hän on pomo, vastaisin varmaan, että niinhän sinä luulet, ja koppaisin kainaloon. Toki joskus voi perustella asioita ihan sillä oikealla syyllä (karkkia ei aina osteta, koska se on kallista ja epäterveellistä), mutta useimmiten tehdään vaan minun tavalla ilman perusteluita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän