Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä rahalla ihmiset maksaa kylppäri, putki yms remontteja?

Vierailija
31.07.2022 |

Jokseenkin masentava ajatus, että päästyään asuntolainasta eroon niin pian alkaa isojen remonttilainojen aika. Niitä sitten makselee lähes eläkeikäisenä/eläkkeellä pienestä eläkkeestään, vai??
Ei jumalauta😭🤔🤬😱🤨

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivoja kommentteja, tattis!

PS, kaikilla ei jää tuloista säästöön laitettavaksi, voittekin jäädä sitä sitten tänne ihmettelemään ihan keskenänne.

Ap

Se on muiden vika kun et ole tunnustanut elämän realiteetteja? Suomi on hölmölä, jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on oikeus keskituloisen elämään.

Vierailija
22/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS, kaikilla ei jää tuloista säästöön laitettavaksi, voittekin jäädä sitä sitten tänne ihmettelemään ihan keskenänne.

Ap

Se on muiden vika kun et ole tunnustanut elämän realiteetteja? Suomi on hölmölä, jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on oikeus keskituloisen elämään.

Mutta koska emme suostu hölmöläisiksi, asiat tehdään heitä hölmömmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt töitä, kesätöitä 15-kesäisestä lähtien ja sijoittanut osakkeisiin kymmenen ikäisestä lähtien. Ensin vanhemmat lahjoittivat salkun pääoman ja sitten sijoittelin osan osingoista takaisin osakkeisiin, opintoaikoina osan käytin. Työelämään mentyäni sijoitin kaikki osinkotuloni sekä ajoittain muutamia satasia kuussa palkkatuloista. Nyt nelikymppisenä kahden yh:na, asuntovelallisena edelleen, on varaa maksaa muutaman tonnin keittiöremppa ja kohta muutaman tonnin kylppariremppa kun ei ansiotuloista tarvitse pitkäaikaissäästää. Mulla siis remonttilainaa, jota lyhennän n. 100 euroa/kk. Osakesalkku pitkäaikaissäästönä säästää jo itseään ja voidaan nelisen tonnia vuodessa halutessamme nostaa käyttöönkin osinkoja.

Vierailija
24/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta koska emme suostu hölmöläisiksi, asiat tehdään heitä hölmömmin.

Aloittajaan sopii hyvin hölmöläisten matonjatkamistarina. Siinä yritettiin

pidentää mattoa leikkaamalla sitä toisesta päästä ja ompelemalla leikattu palanen toiseen. Ap ei ole kerryttänyt itselleen muuta omaisuutta kuin kodin jossa asuu ja nyt hän on pulassa kun matosta puuttuu aika iso pala.

Vierailija
25/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla että rahaa säästetään etukäteen. Lasketaan talon kustannuksen per kk. Vaikka nyt 1000€ lainoineen. Sitten talonhoitotilille laitetaan 1200€/kk. Myös isommista veronpalautuksista muutamia satasia, lomarahoista vähän, muuten vain vähän enemmän, kun ei ole rahaa palanutkaan siihen malliin kuin luuli, eli pieniä puroja. Vuodessa säästyy joku  2,5-3 tonnia. Kyllä sillä sitten remppaa tekee.

Vierailija
26/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa maksaa lainaa, on lainanmaksun loppumisen jälkeen varaa säästää sama summa mikä lainaan meni.

Vierailija
27/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroilla, Suomessa kun asutaan.

Vierailija
28/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin sievoisen summan, kun pikkuhiljaa keräilin tarvikkeita outleteista ja loppuunmyynneistä. Kaakelit -70%, laasti alennusmyynneistä -30%, hyllyt teimme itse ylijääneistä lauteista. Eristeiden tekijä oli ainoa täyteen hintaan maksettu, laatoittaja löytyi omasta takaa. Aikaa tuossa meni kauemmin, kun piti kytätä alennuksia. Mutta kiirettä ei ollutkaan.

Vierailija
29/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on käsittämätöntä, että ihmiset pystyvät säästämään näitä palkoistaan. Itsellä ei ole ikinä ollut tarvetta säästää palkasta tuollaisiin, niin se, että sitten pitäisi, on ihan kammottava ajatuskin.

Silti en elä mielestäni edes leveästi. Miten sitten he, joilla rahat menevät tuollaisiin? Tai tuhansien eurojen sähkölaskuihin ensi talvena, kun kaksi aikuista kääkkää asuu 80-luvun isossa omakotitalossa? (palstalta tänään bongattua).

Itsellä on varaa vain jos saan rahaa lahjaksi, perintönä jne. Mutta sellaiseen olen myös tottunut.

Vierailija
30/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen säästänyt ihan palkkatuloista kattoremontin, keittiöremontin ym. Mutta pakko myöntää että olenkin varmaan maailman pihein ihminen. Kyllä mäkin mietin että mistä ns. normaalisti kuluttavat ihmiset näitä rahojaan repii.

Tällä palstalla toki pyörii näitä, jotka ovat 10-vuotiaasta säästäneet osinkoihin ja vuotuiset osingot ovat tuhansia. Silti vähän epäilen, että tällaisia ihmisiä Suomessa kovin paljon olisi. Kyllä mäkin olen säästänyt osakkeisiin/rahastoihin, mutta ei sieltä nyt älyttömiä tuottoja tule. Omat osingot lasketaan satasissa/vuosi, niillä ei isoja remppoja maksella.

Mutta ap:n kysymykseen: eiköhän suurin osa ota lainaa remppoihin. Tai sitten maksavat taloyhtiön lainan kautta, jos asuvat osakkeessa.

Vierailija
31/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii niitä maksaa eikä murehtia kun asuu vuokralla.

Vierailija
32/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla täytyy maksaa, mutta saa nähdä miten ja millä aikataululla. Sijoituskämpän putkirempan hinta noin 40 000 eur tulossa maksuun ehkä ensi vuonna kun saavat koko taloyhtiön valmiiksi. Vuokraa ainakin vähän joudun korottamaan toki remppahinta on jo nyt ennakoitu ja vuokra ihan hyvällä tasolla mun näkökulmasta. 

Vierailija
33/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on käsittämätöntä, että ihmiset pystyvät säästämään näitä palkoistaan. Itsellä ei ole ikinä ollut tarvetta säästää palkasta tuollaisiin, niin se, että sitten pitäisi, on ihan kammottava ajatuskin.

Silti en elä mielestäni edes leveästi. Miten sitten he, joilla rahat menevät tuollaisiin? Tai tuhansien eurojen sähkölaskuihin ensi talvena, kun kaksi aikuista kääkkää asuu 80-luvun isossa omakotitalossa? (palstalta tänään bongattua).

Itsellä on varaa vain jos saan rahaa lahjaksi, perintönä jne. Mutta sellaiseen olen myös tottunut.

Kyllähän sitä silloin asuu tuloihinsa nähden liian kalliisti, jollei siihen asumiseen ole varaa. 

Vierailija
34/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä pakko ole kerralla maksaa pois, moni lyhentää sitä yhtiövastikkeen muodossa, siis yhtiövastike+ remonttilaina; ei yleensä nouse huomattavan suureksi se maksu....

Vierailija
35/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi töistä saaduilla bonuksilla. Niillä ja palkkatuloilla meillä tehtiin juuri ikkuna-ja kylppäriremontti.

Vierailija
36/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä jää säästöön jos niin haluaa. Sitä kutsutaan budjetoinniksi ja priorisoinniksi.

Vierailija
37/37 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen säästänyt ihan palkkatuloista kattoremontin, keittiöremontin ym. Mutta pakko myöntää että olenkin varmaan maailman pihein ihminen. Kyllä mäkin mietin että mistä ns. normaalisti kuluttavat ihmiset näitä rahojaan repii.

Tällä palstalla toki pyörii näitä, jotka ovat 10-vuotiaasta säästäneet osinkoihin ja vuotuiset osingot ovat tuhansia. Silti vähän epäilen, että tällaisia ihmisiä Suomessa kovin paljon olisi. Kyllä mäkin olen säästänyt osakkeisiin/rahastoihin, mutta ei sieltä nyt älyttömiä tuottoja tule. Omat osingot lasketaan satasissa/vuosi, niillä ei isoja remppoja maksella.

Mutta ap:n kysymykseen: eiköhän suurin osa ota lainaa remppoihin. Tai sitten maksavat taloyhtiön lainan kautta, jos asuvat osakkeessa.

Kyllä kai nyt suurimmalla osalla jää kuukausittain säästöön rahaa, jos perheessä on kaksi työssä käyvää aikuista. Eikä noita isoja remontteja ole kovin usein, ehkä 5-10 vuoden välein, jos sitäkään, niin kyllähän siinä ehtii säästöjä kertyä.