Keuhkokuumeen jälkeinen hirvittävä väsymys - apuja?
Kauanko kestää? Mä en jaksa yhtikäs mitään. Olen tällä hetkellä kesälomalla, mutta töihinpaluu kahden viikon päästä pelottaa jo nyt.
Nukun tuntitolkulla, enkä hereilläollessa jaksa kuin tehdä pakolliset jutut esim käydä suihkussa ja syömässä. Ja sitten on pakko taas mennä nukkumaan.
Vanhempani ja siskoni haluaisi, että viettäisin lomalla aikaa heidän kanssaan, mutta olen niin väsynyt, että ärsyynnyn heidän seurassaan ja haluan vain olla yksin sängynpohjalla. Kaikki odottaa minulta seuraa, mutta en jaksa pysyä edes tolpilla.
Vai onko mun masennus tullut takaisin pahentuneena? Mulla on kuitenkin mt-taustaa ja syön sertraliinia 200mg päivässä.
Kommentit (13)
Toipuminen kestää kuukausia. Jatka nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Isä tuntui pitävän tekosyynä :/ muistui mieleen miten haukkui minua laiskaksi jo kun olin teini. Olen siis jo lähes kolmikymppinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä tuntui pitävän tekosyynä :/ muistui mieleen miten haukkui minua laiskaksi jo kun olin teini. Olen siis jo lähes kolmikymppinen.
Ap
30 vuotta, sitten kun olet saanut uniapnea- ja keuhkoahtaumadiagnoosit, voit toipua tai ainakin ymmärtää, miksi väsyttää. Tämä siis minun kokemukseni.
Väsymys voi kestää viikoista kuukaisiin.
Itsellä kovan influenssan (+ jälkitaudit) kesti kaksi kuukautta. Lääkärien mukaan immuunipuolustus hälytystilassa ja aiheuttaa urheilijoiden ylikuntoa muistuttavan tilan. Yhtä äkkiä laukesi, yks aamu tunsin olevani kunnossa ja kestin taas rasitusta. Sama yhdessä toisessa kovassa virustulehduksessa.
Ehkä long covidissa on joku samantapainen tilanne.
Mulla meni 2,5 viikon joululoma keuhkokuumeeseen ja siitä toipumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis ole aikuinen äläkä vingu kymmen vuoden takaisista
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni 2,5 viikon joululoma keuhkokuumeeseen ja siitä toipumiseen.
Eikö sinua väsyttänyt enää 2,5 viikon jälkeen?
Sympatiat. Yritä sitkoilla. Minulla meni toipumiseen puoli vuotta ja normikuntoon pääsyyn pari vuotta. Koetteli ihmissuhteita, kun läheiset eivät ymmärtäneet, kuinka väsynyt voi olla. Koetteli myös omaa kärsivällisyyttä, kun olisin tietysti mahdollisimman äkkiä halunnut päästä keuhkokuumetta edeltäneeseen kuntoon, mutten vaan pystynyt.
5/ mainitsee urheilijoiden ylikunto- eli ylirasitustilaa muistuttavan fiiliksen ja sellaiselta se tuntui. Takapakkia tuli vielä kuukausienkin päästä kun luuli, että jo helpottaa ja innostui liikaa.
Kannattaa varmaan vaan olla itselleen armollinen ja ottaa se asenne, että nyt on elämässä hiljaisempi vaihe ja aikaa nauttia levosta, musiikista, kirjoista, niistä katsomatta jääneistä tv-sarjoista, eikä yrittää hoputtaa kroppaa.
Kokemusasiantuntijan kommentti tässä: olen sairastanut useita kertoja keuhkokuumeita (sairaalassa hoidettavia) ja joka kerta lopullinen toipuminen on vienyt vähintään pari kk. Viimeisimmän keuhkokuumeen jälkeen mulla oli n. 6 kk kestänyt long covid-tyyppinen väsymysoireistä, meni itsekseen kokonaan ohi. Eli viikkojen, jopa kuukausien toipumiseen saa varautua, uupumusoireita voi olla pitkään mutta ne menee kyllä ohi, kunhan toipumiselle antaa aikaa. Fyysisen kunnon kohentaminen tärkeää eli liikkua kanjattaa mitä jaksaa!
Nostan vanhan ketjun, koska yritän ymmärtää onko oloni normaali. Keuhkokuumeeseen saamani antibiootit loppuivat viikko sitten. Yskää on vielä, mutta se kuulostaa jo normaalilta. Välillä hengitys vinkuu, mutta se on ihan satunnaista. Toisaalta yskä on alkanut taas "maistua" samalta kuin akuutin vaiheen aikaan. Kuumetta ei ole eikä ole ollutkaan.
Väsymys ei vaan helpota. Toisaapäivänä kävin miehen kanssa kävelyllä, ja vaikka kävelimme tosi hiljaa, olin ihan poikki koko illan ja seuraavana päivänä (eilen) oli selkäkipua ja täydellinen väsymys, joka jatkuu edelleen.
Mietin vaan, että onko tämä ihan normaalia, vai pitääkö käydä lääkärissä. Olen kiitollinen, jos joku osaisi vastata jotain järkevää esim. kokemuksesta.
Täällä sama, keuhkokuumeeseen saadut antibiootit loppuivat viikko sitten (Amoxin+Doksi) ja nyt on kuiva yskä palannut ja hirveä väsymys. Kuumetta ei ole. Ihan samat tuntemukset kun taudin alussa noin 3 viikkoa sitten.
Kannattaa käydä lääkärissä ja ehkä jos röntgeniin pääsee niin siinä. Voi olla joskus että se keuhkokuume ei parane ekoilla antibiooteilla.
Lepo ja Aika auttaa
Vähitellen paranee 1-2 kk aikana