Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökkeilyn inhoajat, jaetaan vertaistukea!

Vierailija
30.07.2022 |

Kaikki eivät tykkää mökkeilystä.

Tuntuu, että näin kesällä koko tuttavapiiri hakeutuu vauhdilla mökeille ja jurottaa siellä koko kesän ja osa vielä pitkälle syksyynkin. On toki mukavaa, että ihmisillä on mahdollisuus tehdä heille mieluisia asioita. Mutta kieltämättä tunnen oloni usein melko ulkopuoliseksi, kun itse en ole koskaan viihtynyt mökillä tai edes lapsuuteni omakotitalossa.

Ja ei, kyse ei ole siitä, etten vain vielä ole päässyt kivalle mökille käymään. Perheeni omistaa useita erilaisia mökkejä (merenrannalla, ulko- ja sisäsaaristossa, sisämaassa) ja mieheni perheen mökillä järvi-Suomessa olen myös useasti yrittänyt oleilla. En vain löydä viehätystä eristyksissä kykkimisestä, itikoista, ulkovessoista, tiskaamisesta, halonhakkuusta tai ruohonleikkuusta. Toki mökillä voi myös loikoilla ilman jatkuvaa puuhastelua, mutta ihan yhtä lailla voisin makoilla kaupungissa terassilla kirjaa lukemassa! En siis kerta kaikkiaan keksi hyvää syytä raahautua mökille.

En tällä ketjulla yritä lietsoa vihaa mökkeilijöiden ja anti-mökkeilijoiden välille. Haluaisin ainoastaan vertaistukea kaltaisiltani. Löytyykö täältä muita, joita ei mökille saa pakotettua?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten nurkissa hyysättävänä keskellä korpea?

No thanks.

Vierailija
2/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus omakotitalon varustuksen omaavalla mökillä nyt voi olla pari kolmekin yötä, mutta joku alkeellinen kantovesi/ulkohuussimökki olisi ihan painajaista. Haluan aamulla mennä lämpimään suihkuun ja föönata sen jälkeen hiukseni muuten olo on likainen ja nukkua raikkaassa sisäilmassa petivaatteissa jotka ei haise tunkkaiselle ja ole kosteat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus omakotitalon varustuksen omaavalla mökillä nyt voi olla pari kolmekin yötä, mutta joku alkeellinen kantovesi/ulkohuussimökki olisi ihan painajaista. Haluan aamulla mennä lämpimään suihkuun ja föönata sen jälkeen hiukseni muuten olo on likainen ja nukkua raikkaassa sisäilmassa petivaatteissa jotka ei haise tunkkaiselle ja ole kosteat.

Amen! Monesti minuakin on haukuttu ties miksi "prinsessaksi", kun kerron noista samoista toiveista. Haluan pestä kädet juoksevan veden alla vessan jälkeen, ja haluan muutenkin käydä siistissä nykyaikaisessa vessassa. Inhoan käsin tiskaamista, eikä ruokaakaan ole kiva laittaa alkeellisissa/ahtaissa olosuhteissa. 

Tuntuu siis, että nämä melko normaaleina pitäväni vaatimukset tulkitaan usein hienosteluksi. Mökillä kuulema kuuluukin elellä vähän askeettisemmin ja unohtaa normaali arki. Ymmärrän tuon kyllä kauniina ajatuksena, mutta käytännön tasolla en vain osaa nauttia huonosta hygieniasta tai tunkkaisista olosuhteista. 

Vierailija
4/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on se, kun muut ihmiset painuvat mökeilleen ja saan jäädä yksin kaupunkiin. SE on elämää!

Vierailija
5/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina mietin, että kuinka ahdistavaa näillä mökkityypeillä on kotona, kun sieltä pitää väkipakolla päästä pois?

Vierailija
6/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin miksi tarvitsemme sitä vertaistukea? Annamme muiden mennä sinne itikoiden syöväksi, jos siitä kerran tykkääväät. Ei se ole meiltä pois. 

M53

Vierailija
7/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin miksi tarvitsemme sitä vertaistukea? Annamme muiden mennä sinne itikoiden syöväksi, jos siitä kerran tykkääväät. Ei se ole meiltä pois. 

M53

Luitko tätä ketjua? Mökkeilyn inhoajia haukutaan usein hienostelijoiksi jne. ja he myös saattavat tuntea olonsa ulkopuolisiksi. Tottakai vertaistuesta voi olla hyötyä tällaisessa tilanteessa. Eivät kaikki sitä tarvitse, mutta minä ainakin koen sen tarpeelliseksi. 

Vierailija
8/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitää mölyt mahassani ja vain lietsoa mökkihullujen intoa lähteä mökeilleen sekä surkutella kuinka ankeaa on kaupungissa. Parempi olla kertomatta, että kaupunkielämä on ihan parasta varsinkin kesällä, kun valtaosa taviskuuheloista majailee mökeillään.

Vierailija
9/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykään.En omista mökkiä,en edes perikunnan mökkiä ja toisten mökeille en halua mennä.Koko kevät ja kesä tällä haukuttu selän takana mökki vieraita.Niitäkin joita itse omistaja kutsunut.

Vierailija
10/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ap, ettei teidän lukuisten mökkien joukkoon ole mahtunut yhtään nykyaikaisilla varusteilla varustettua mökkiä. Se on nimittäin eri mökkielämää se!

Vierailija
11/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙄🤣🤣

Vierailija
12/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mökillä on juokseva vesi Meillä

Ja lämmitys jne.

Ja jokaisella vuokramönilläni on ollut aina sisävessa

Vierailija
13/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusi, 3v vanha mökki-projekti. Me ostimme siis vain tontin, ja nyt olemme pikkuhiljaa tehneet projektia eteenpäin. Ja aaaaa...en tykkääkkään siitä :( en viitsi sanoa edes miehelleni sitä, koska hän taas rakastaa mökkiä. Hän on siellä kaiken vapaa-aikansa ja haaveilee että muutamme sinne kunhan kaikki on valmista. Itkettää ihan koska itse haluaisin mielummin matkustella ulkomailla mutta nyt kaikki säästöt menevät mökkiin. Ja joo...olen säälittävä kun en avaa suutani. Voisin sopeutua tähän jos myisimme omakotitalomme ja muuttaisimme kerrostaloon. Siitö olenkin jo vihjaillut.

Vierailija
14/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lapsuuteni asunut maalla ja meille tuli vesijohto vasta 80-luvun alussa eli muistan hyvin ajan kun piti käydä ulkohuussissa, vesi haettiin kaivosta ja pesulla käytiin saunassa, jossa vesi lämmitettiin padassa. Jopa ala-asteen ekaluokankin kävin koulussa, jossa ei vielä ollut sisävessaa. Toki rempattiin sitten toisen luokan aikana.

Kun kaupunkiin maalta pääsin, niin ei ole ollut mitään intohimoja mennä takaisin pahimmillaan alkeellisiin olosuhteisiin ja hyttysten syötäväksi. Ollaan kyllä kokeiltu, on muutama kerta vuokrattu hyvin varusteltu mökki tai käyty sukulaisten mökeillä pyydettäessä. Mutta en mä saa tuosta mitään iloa. Samaa hommaa siellä on kuin kotona, laitat ruokaa, siivoat, hoidat pihaa jne. Huonolla kelillä vielä pahempaa kun et voi edes istuskella ulkona nauttimassa kauniista maisemasta tai uida.

Mulle lomaa on esim. kylpylälomat, kaupunkimatkat (kotimaa tai ulkomailla) ja ihan perinteisesti Välimeren rannalla loikoilu. Voisin harkita lomakotia jostain kesäkaupungista, Hangosta tai Naantalista. Muutaman kerran olen päässyt myös kokeilemaan veneilyä isolla veneellä, se myöskin tuntui mukavalta mutta vaatisi tosi paljon panostusta.

Joten olen hyvin hiljaa jos kaveriporukassa joku alkaa innostumaan mökkiviikonlopusta tai joku intoutuu kutsumaan kylään mökille. Parhaani mukaan yritän keksiä tekosyitä ettei tarvitse osallistua.

Vierailija
15/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi ap, ettei teidän lukuisten mökkien joukkoon ole mahtunut yhtään nykyaikaisilla varusteilla varustettua mökkiä. Se on nimittäin eri mökkielämää se!

Mahtuu kyllä. On pesukoneet ja sisävessat ja ilmalämpöpumput sun muut. En vain saa mitään iloa maalla kykkimisestä. Harmittaa olla niin kaukana kaikesta, kaupassa käyntikin on kauhea operaatio. Taidan siis olla ihminen, jolle arjen helppous on isoin nautinto: keskellä kaupunkia palveluiden ja tärkeiden ihmisten lähellä asuminen voittaa mökkeilyn milloin vain. Eli kuten alussa kirjoitin, mökki-innottomuus ei ole mökin tyypistä kiinni. 

Ap

Vierailija
16/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lapsuuteni asunut maalla ja meille tuli vesijohto vasta 80-luvun alussa eli muistan hyvin ajan kun piti käydä ulkohuussissa, vesi haettiin kaivosta ja pesulla käytiin saunassa, jossa vesi lämmitettiin padassa. Jopa ala-asteen ekaluokankin kävin koulussa, jossa ei vielä ollut sisävessaa. Toki rempattiin sitten toisen luokan aikana.

Kun kaupunkiin maalta pääsin, niin ei ole ollut mitään intohimoja mennä takaisin pahimmillaan alkeellisiin olosuhteisiin ja hyttysten syötäväksi. Ollaan kyllä kokeiltu, on muutama kerta vuokrattu hyvin varusteltu mökki tai käyty sukulaisten mökeillä pyydettäessä. Mutta en mä saa tuosta mitään iloa. Samaa hommaa siellä on kuin kotona, laitat ruokaa, siivoat, hoidat pihaa jne. Huonolla kelillä vielä pahempaa kun et voi edes istuskella ulkona nauttimassa kauniista maisemasta tai uida.

Mulle lomaa on esim. kylpylälomat, kaupunkimatkat (kotimaa tai ulkomailla) ja ihan perinteisesti Välimeren rannalla loikoilu. Voisin harkita lomakotia jostain kesäkaupungista, Hangosta tai Naantalista. Muutaman kerran olen päässyt myös kokeilemaan veneilyä isolla veneellä, se myöskin tuntui mukavalta mutta vaatisi tosi paljon panostusta.

Joten olen hyvin hiljaa jos kaveriporukassa joku alkaa innostumaan mökkiviikonlopusta tai joku intoutuu kutsumaan kylään mökille. Parhaani mukaan yritän keksiä tekosyitä ettei tarvitse osallistua.

Minulla on aika samanlaisia kokemuksia! Ja olen melko varma, että se tosiaan vaikuttaa mökkeilyn karsastamiseen. 

Inhosin asua maalla kaukana kaikesta! Harmitti aina jäädä kaikkien tapahtumien ja sosiaalisten rientojen ulkopuolelle, kun en asunut asutuskeskittymässä, vaan kaukana korvessa. Busseja ei mennyt, ja pyörällä matka oli pitkä (ja huonolla säällä melkein mahdoton). Mökkeillessä tulee kieltämättä mieleen tämä inhottava eristäytyminen. Meille tuli vain kylmää vettä, ja kaikki talon askareet (puiden pilkkominen, ruohonleikkuu, puutarhanhoito, remontointi) oli ihan hirveää pakkopullaa, jonka takia myös vapaa-aikaa jäi vähemmän. Ehkä siksi nyt aikuisenakin koen, että aitoa vapaa-aikaani on ihan muunlainen tekeminen. 

Vierailija
17/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M53

Vertaistuen ansiosta tulee fiilis, että on ihan hyväksyttävää inhota mökkeilyä.

Mökkeilköön kuka siitä tykkää. Sekin on ihan yhtä hyväksyttävää.

Mutta mökkeilyyn pakottaminen ei ole hyväksyttävää.

Vierailija
18/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä muori +60-v.

Olen lapsuudessani kokenut, miltä tuntuu, kun talviaamuna pitää pakkasessa aamutakisssa kipittää pihan perälle ulkovessaan, istua sinne kylmälle reiälle, ja taas sisälle.

Kovasti tein opiskellessani töitä, päästäkseni pois noista alkeellisista oloista.

Sitten tapasin ex-mieheni. Hänelle parasta oli mökkielämä. Ja taas siellä hemmetin ulkohuussissa...

Olen mieluummin vaikka yksin, mutta noihin alkeellisiin hyyskiin en enää suostu!

Vierailija
19/19 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma on mielentila. Minä pääsen lomamielentilaan ihan omassa kodissakin. En tarvitse siihen maisemanvaihdosta.

Anoppi osti joskus 10 vuotta sitten mökin ja sanoi, että jokainen hänen lapsistaan perheineen saa viettää siellä yhden viikon joka kesä.

Me olemme käyneet mökillä 1-3 kertaa kesässä, joskus talvellakin, mutta aina päiväseltään. Emme koskaan jää sinne yöksi. Ei puolisonikaan halua sinne jäädä. 2 tunninkaan ajomatka ei ole liian pitkä, kun tietää pääsevänsä omaan sänkyyn yöksi. Puolisoni sisarukset viettävät siellä viikon joka kesä, mutta kaikki heidän aikuiset lapsensa eivät halua mökille lähteä.