Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva pitää lusikasta väärin kiinni -miten korjata?

Vierailija
30.07.2022 |

Vauva pitää lusikasta vasaraotteella kiinni, miten opettaa hänet pitämään häntä oikealla otteella lusikasta vai onko edes mahdollista noin vuoden ikäiselle?

Rannehan ei käänny kovin hyvin noin väärinpäin lusikkaa pidettäessä ja lusikka menee poikkisuunnassa suuhun, ellei kyynärpäätä nosta kunnolla ylös. Olen yrittänyt näyttää mallia pitämällä itse lusikkaa omassa kädessä hänen edessään, mutta ei tunnu ymmärtävän ja turhautuu neuvomisesta. Ei pidä, että rannetta yrittää kevyesti kääntää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikkien lapset oppineet lusikalla syönnin ilman ongelmia?

Ap

Vierailija
2/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jättäisit sen harjoittelun vähän myöhemmäksi. Kaikki yksivuotiaat tarraavat lusikkaan nyrkkiotteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ote alkaa muotoutua 4-6 vuoden iässä, kun hienomotoriikka kehittyy. Eli anna vauvan kehittyä omaan tahtiinsa

Vierailija
4/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut aikuiset miehet syö edelleen nyrkkiotteella 

Vierailija
6/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän liki kaikki vauvat pidä lusikkaa juurikin noin. Oppivat kyllä omaan tahtiinsa, kun motoriikka kehittyy. Vuoden ikäinen turhautuu varmasti ja lakkaa kohta yrittämästä, jos tuputat neuvojasi.

T. 6 lapsen äiti

Vierailija
7/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teippaa lusikka jesarilla käteen oikeassa asennossa. Irrota 5 vuotiaana. Silloin on jo jäänyt lihasmuistiin.

Vierailija
8/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön käsillä tänäkin päivänä.

Vierailija
9/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ikävaiheessa on hyvä, että se lusikka päätyy jonnekin suun lähelle. Lapsi vasta harjoittelee.

Vierailija
10/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea ote alkaa muotoutua 4-6 vuoden iässä, kun hienomotoriikka kehittyy. Eli anna vauvan kehittyä omaan tahtiinsa

Meneekö siinä oikeasti noin kauan? Muistelen vaan, että itse söin ihan sujuvasti viimeistään kaksi vuotiaana, jopa leivät voitelin veitsellä silloin itse. Itse olin kyllä lahjakas kädentaidoissa ihan pienenä, joku päiväkodissa vieraileva tutkijakin antoi siitä palautetta, kun näki minun tekevän vohvelikangastöitä.

Ap

Vierailija
12/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.pinterest.com.au/pin/45458277468774762/

Kiitos, tämä oli mielenkiintoinen ja selittää, että tuo ote on tuon ikäisen kehitysvaihe. Meillä suvussa kädentaidot tulevat monelta ihmiseltä geeniperintönä, joten siksikin ihmettelin asiaa. Muutaman viikon satunnaisella harjoittelulla lusikka menee kyllä jo sujuvasti ja itsenäisesti suuhun, vaikkakin poikittain ja ote nyt on mikä on.

Ap

Vierailija
13/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö siinä oikeasti noin kauan? Muistelen vaan, että itse söin ihan sujuvasti viimeistään kaksi vuotiaana, jopa leivät voitelin veitsellä silloin itse. Itse olin kyllä lahjakas kädentaidoissa ihan pienenä, joku päiväkodissa vieraileva tutkijakin antoi siitä palautetta, kun näki minun tekevän vohvelikangastöitä.

Ap

:D tulihan se sieltä.

Vierailija
14/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut aikuiset miehet syö edelleen nyrkkiotteella 

Aika monikin. Samoin veitsen käyttö paloitellessa on vähäistä. Survotaan haarukalla ruokaa pienemmäksi vaikka veitsen kanssa se sujuisi nopeammin ja vaivattomammin.

Pitääkö olla huolissaan kansakuntamme taantumisesta ruokailuvälineiden käytön suhteen? Palaammeko sormiruokailuun?

Vierailija
15/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jättäisit sen harjoittelun vähän myöhemmäksi. Kaikki yksivuotiaat tarraavat lusikkaan nyrkkiotteella.

Lapsi itse haluaa pitää kiinni lusikasta ja kun syötän hän itse haluaa silloinkin pitää kiinni. On oma-aloitteisesti hyvin halukas oppimaan, joten ei hän helposti kyllästy harjoitteluun. Enemmän hän haluaa tehdä itse omalla tavallaan. Kun motivaatiota riittää niin sitä voisi käyttää hyväkseen. Mutta tietenkään mikään harjoittelu ei välttämättä auta, jos kyseessä on kaikille tuleva kehitysvaihe ja vasta kun sitä on harjoiteltu tarpeeksi otetta voi muuttaa. Neljävuotiaaksi ei tämä lapsi kyllä varmasti odota, vaan viimeistään kun puhuu sujuvasti niin ymmärtää varmasti kääntää otteen, kun sen pystyy sanallisesti neuvomaan. Kyseessä on jo nyt äärimmäisen tiedonhaluinen lapsi ja vanhempiaan seuraten voisi odottaa, että kaksivuotiaana oikea ote jo sujuu. Meidän päiväkodissa lähes kaikki yli 1,5-v. lapset syövät siististi itse. Siksi vähän jopa ihmettelin, kun joku tuossa kehoitti lykkäämään harjoituksia. Päiväkoti kuitenkin suosittaa omatoimista syömistä ja mahdotonta tulee, jos ryhmässä on monta syötettävää.

Ap

Vierailija
16/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lapselta jo tutkittu nuo allergiat (jos ei tahdo siksi kunnolla syödä, vastustelee?), adhd (ei malta ymmärtää ja noudattaa ohjeita), autismi (vahvatahtoinen eikä osaa normaaleja asioita, ei poikkea rutiineistaan), aistiyliherkkyys (oikeinpäin kädessä pidettäessä lusikka aiheuttaa epämiellyttäviä olotiloja?), ferritiini (voi oireilla monin eri tavoin, luultavasti ferritiinissä vika) ja äo (tyhmä ei ymmärrä pitää oikein, mutta älykäs voi nähdä lusikalla muitakin funktioita kuin aterimuuden). 

Vierailija
17/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa ikävaiheessa ole tärkeintä, että suurin osa ruoasta päätyy sinne minne pitääkin.

Vierailija
18/18 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä lusikka lensi lattialle ja ruokaa mätettiin kirjaimellisesti naamaan ja lusikan kaveriksi lattialle.