Kuinka pitkään Helsinki-Tukhohlma-laivojen on järkevää tehdä koukkaus Ahvenanmaalle?
Koukkaus tehdään taxfree-myynnin takia, mutta polttoaineen hinnan noustessa koukauksen mielekkyys vähenee kai koko ajan. Se on erityisesti Helsinki-Tukholma-linjalla niin iso mutka, että polttoaineen kulutuksen lisääntyminen on merkittävä. Sekä lisääntyneen matkan vuoksi ja myös siksi, että suoraan mennessä voisi ajaa koko matkan hitaammalla vauhdilla (polttoaineen kulutus per kuljettu matka nousee huimasti nopeuden kasvaessa).
Kommentit (10)
Laivan tax free on jo kalliimpi kuin maissa olevat hinnat, alkoholi ehkä pois lukien...
Vierailija kirjoitti:
Laivan tax free on jo kalliimpi kuin maissa olevat hinnat, alkoholi ehkä pois lukien...
Niin, matkustajalle, mutta laivayhtiö ei tilitä niistä ALV:ia, eli se ALV:n osuus jää kaikki laivayhtiölle...
RKP varmasti puuttuisi asiaan, jollei laivat pysähtyisi Ahvenanmaalle.
Vierailija kirjoitti:
RKP varmasti puuttuisi asiaan, jollei laivat pysähtyisi Ahvenanmaalle.
Millaiset liikenneyhteydet on normaalilla 30000 asukkaan kunnalla?
Ahvenanmaa ei tarvitse yhtään enempää.
Ennen EU-jäsenyyttä vain Turun laivat kävivät siellä.
Tax free myynti poistui EU-maiden välisestä liikenteestä, mutta Ahvenmaan kermaperseet saivat jonkinlaisen veroparatiisiaseman, joten todellakin vain ja ainoastaan tax freen takia Helsingin laivatkin rupesivat siellä käymään.
Jännä, että asia ei kiinnosta yhtään degrönia, vaikka kyseessä on ihan turhaa saastuttamista.
Sehän on jo esim. Viikkarilla polttoainemaksu asiakkaalle. Se varmaan tulee nousemaan jotta Maarianhaminan koukkaus voi jatkua.
Valtio subventoi laivaliikennettä siksikin, että Ahvenanmaalle on sen myötä liikenneinfrastruktuuri.
Vierailija kirjoitti:
Valtio subventoi laivaliikennettä siksikin, että Ahvenanmaalle on sen myötä liikenneinfrastruktuuri.
EI ne oikeasti tarvitse tuota määrää laivoja sinne. Kuten edellä todettiin, ennen EU-aikaa vain Turun laivat kävivät ja se riittäisi niiden tarpeisiin.
Lite vet ni. Momsen är nålpengar i tax free sammanhang. Tänker inte öppna detta mera.
Har ni någonsin reflekterat över en sådan möjlighet att Finland inte skulle vara skattehelvete nr 1 på jorden? Har någon av er begripit att de andra inte är skattesmitare, utan att det är ni som har sakerna käpprätt åt helvetet? Varför skulle andra förstöra sitt leverne bara för att ni går med på att ha ert så som ni gör det? Kom nu ännu och påstå att ni har valt så och därför funderar en lördag över att skeppen lägger till på Åland. Sjukt.
Noin yleisestikin, tänä "vihreänä aika" on erikoista, että tällaiset verokikkailut ylipäätään sallitaan. PItäisi muuttaa lakeja niin, että mitään tällaisia veroetuja ei saa, ja laivojen pysähdykset Ahvenanmaalla perustuisivat vain todelliseen liikkennöintiin liittyvään tarpeeseen. Todennäköisesti Turun päivälaivojen pysähdys siellä riittäisi matkustajien ja rahdin tarpeisiin.